بنا بر اعلام کمیته مبازره با قاچاق کالا انبارهای مکانیزه و مسقف اطراف سیلوهای گندم درحالی تبدیل به مکانی برای نگهداری کالای قاچاق شده‌اند که مسئولان خصوصی و دولتی آن را به‌کل رد می‌کنند اما باید اذعان داشت این انبارها زمان زیادی از سال خالی‌اند.

 انبارهای گندمی که خالی می‌مانند و مرکز قاچاق می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، بعد ازاینکه در صحبت‌های مسئولان، تهران به‌عنوان مکانی برای توزیع کالاهای قاچاق در کشور معرفی شد، بازرسی‌ها در این استان به‌شدت افزایش یافت. متخلفان نیز با توجه به اینکه شرایط را برای فعالیت در استان تهران سخت دیدند، بنا بر اذعان مسئولان بخش‌های مختلف، پخش‌کنندگان این کالاها به استان‌های هم‌جوار رفتند و در آنجا فعالیت‌های جدیدی آغاز کردند.

بنابراین گزارش علی‌اکبر پوراحمد نژاد  دبیر کمیته مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با تأکید بر اینکه محل دپوی کالاهای قاچاق از این استان خارج‌شده است، گفت: گزارش‌های به‌دست آمده حاکی از آن است که انبارهای گندم در برخی استان‌های هم‌جوار، به محل دپوی کالای قاچاق تبدیل شده است.

وی افزود: برخی از سیلوهای گندم هم‌جوار استان تهران تبدیل به محل دپوی کالاهای قاچاق شده‌اند و بعد از ناامن‌سازی فضای استان تهران برای متخلفان به سمت استان‌های هم‌جوار رفته‌اند.

بنابراین گزارش انبارهای گندم کشور در اختیار بخش خصوصی و دولتی است. این سیلوها یا برای ذخیره سازی گندم‌های استراتژیک خبازی و خرید تصمیمی می‌شود یا توسط بخش خصوصی برای صنایع مختلف غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه دبیر کمیته مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران در صحبت‌های خود اشاره‌ای به مالکیت این انبارهای نکرده بود برای روشن شدن موضوع  به سراغ بخش‌های مختلف رفته شد.

علی قنبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به پیدا شدن کالاهای قاچاق در سیلوهای گندم استان‌های هم‌جوار تهران گفت: در سیلوهای گندم دولتی به‌غیراز گندم چیز دیگری ریخته نمی‌شود و تا به امروز چنین چیزی در بخش دولتی به گوش من نخورده است.

وی افزود: شرکت بازرگانی دولتی به‌عنوان یک شرکت دولتی چنین چیزی را ندارد و من درمجموع چنین اخباری را تا به امروز نشنیده‌ام که کالای قاچاق در سیلوهای گندم قرار گیرد.

قنبری تصریح کرد: در سیلوهای گندم به‌غیراز گندم چیز دیگری ریخته نمی‌شود و در بخش‌های دولتی تا به امروز چنین خبری به گوش من نخورده است.

بنابراین گزارش کاوه زرگران دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی نیز در گفتگو با تسنیم با بیان اینکه سیلوهای گندم، شکل منطقی برای نگهداری هیچ کالایی غیر از غلات ندارند، گفت: با توجه به شکل ظاهری سیلوها نگهداری کالایی به‌غیراز غلات در این سیلوها ممکن نیست.

وی افزود: به‌طورکلی در سیلوهای گندم و غلات نمی‌توان کالای دیگری نگهداری کرد و منظور از پیدا شدن کالای قاچاق در انبارهای گندم بی‌معنی است مگر آنکه در اطراف این سیلوها انبارهای مسقفی وجود داشته باشد که کالای قاچاق در آنها نگهداری شود.

وی افزود: سیلوهای گندم و غلات به دلیل شکل ظاهری و قاعده 16 متری که دارند توجیه اقتصادی و منطقی برای نگهداری کالای قاچاق در آنها وجود ندارد.

دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ادامه داد: این سیلوها از بالا غلات در آنها تا ارتفاع 8 تا 20 متری پر می‌شود و امکان ریختن سایر کالاها از بالای این سیلوها برای ذخیره‌سازی وجود ندارد.

وی یادآور شد: ممکن است که این کالاها در انبارهای مکانیزه اطراف برخی سیلوهای گندم نگهداری شود اما در بخش خصوصی چنین شرایطی وجود ندارد.

دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی در پایان صحبت‌های خود گفت: در حال حاضر نیز فصل برداشت گندم و غلات بوده و سیلوها زیر بار غلات برداشت‌شده رفته است و سیلوهای بخش خصوصی اطراف تهران برای صنایعی مانند آردسازی و خوراک طیور مورداستفاده قرار می‌گیرد و تا به امروز خبری در خصوص نگهداری کالای قاچاق در آنها منتشرنشده است.

انبارهای گندمی که خالی می‌مانند و کالا قاچاق می‌کنند

بنابراین گزارش با وجود اینکه دبیر کمیته مبازره با قاچاق کالا و ارز استان تهران به صراحت از تبدیل شدن انبارهای گندم استان تهران به محل ذخیره‌سازی کالاهای قاچاق خبر می‌دهد، اما این موضوع  به‌طور کامل توسط مسئولان ذی‌ربط  بخش خصوصی و دولتی رد می‌شود و حتی امکان وجود این موضوع را نیز زیر سؤال می‌برند.

بنابراین گزارش یک منبع آگاه دراین‌باره به تسنیم گفت: باید توجه داشت که انبارهای مکانیزه و سرپوشیده‌ای در کنار سیلوهای غلات در کشور در اختیار بخش خصوصی قرار دارد که در مقاطعی از سال خالی مانده و زمینه را برای تخلف فراهم می‌کند.

وی افزود: این انبارهای بخش خصوصی  حتی در خرید تضمینی گندم نیز مشارکت داشته و به دولت اجاره داده می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.