۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰
کد خبر: 391274

اگرچه پرداختن به بخشی از خروار دروغ پردازی های بی بی سی کوس رسوایی این شبکه را برزمین می اندازد اما دست و پا زدن برای جلب اعتماد مخاطبان نشان از بی اعتباری این رسانه بین مردم است.

تقلای بی بی سی برای جذب مخاطب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، دخالت رسانه سلطنتی انگلیس در امور داخلی ایران با توسل به سندسازی، خبرپراکنی، قهرمان سازی از چهره های غیرواقعی و در برخی موارد جاسوس پروری امری است که در بیش از نیم قرن گذشته خباثت های روباه پیر را بیش از پیش بر ملت ایران مسجل کرده است و امروز بعد از گذشت ۳ دهه از انقلاب اسلامی ایران با وقاحت و وجاهت بی شرمانه ای همچنان دنبال می شود.

امری که ریشه و اساس آن دشمنی با ملت ایران بوده و بدون در نظر گرفتن هیچ ملاحظاتی تنها به دنبال ضربه زدن بر منافع به حق ایرانیان است.

شاید بدون بازخوانی تاریخی بتوان دست به نقد ترین اقدام شبکه بی بی سی فارسی در جنجال آفرینی اخیرعلیه ملت و رهبر انقلاب اسلامی را مصداق بارز این ادعا دانست.

رسانه دولتی انگلیس بعد از گذشت ۳۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به بهانه بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی در مستندی دروغین ادعا کرد اسنادی جدید در دست دارد که در آن بنیانگذار انقلاب اسلامی در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی با ارسال پیامی خصوصی به جان افکندی رئیس جمهور وقت آمریکا به وی اعلام کرد که او با منافع آمریکا در ایران مخالفتی ندارد. بر عکس، او اعتقاد داشته که حضور آمریکا در ایران برای ایجاد توازن در برابر شوروی و احتمالا نفوذ بریتانیا ضرورت دارد.

این ادعای بی بی سی درحالی مطرح است که هیچ مقامی در رسانه دولتی انگلیس پاسخی برای علت پنهان ماندن این سند در بیش از سی سال گذشته ندارد در حالی که اگر وجود چنین اسنادی حقیقی بود روباه پیر هرگز از برملا کردن آن در مسیر دشمنی و اداوت با ملت ایران صبر و تحمل نمی کرد.

اما این اقدام بی بی سی بهانه ای شد تا نگاهی گذرا بر خبرسازی های این رسانه سلطنتی در حق ایرانیان داشته باشیم.

کودتای ۲۸ مرداد

دخالت بی بی سی در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ اگرچه امری بود که تا سالهای بعد از سوی رسانه دولتی انگلیس تکذیب و رد شد اما سرانجام با اعتراف عوامل این رسانه از موش دواندن های بی بی سی در ایران برای برکنار کردن دولت قانونی حاکم، پرده برداشت.

پس از برنامه ریزی های گسترده علیه دولت مصدق، رادیو بی بی سی توانست با تبلیغات رسانه ای و بهره گیری از بودجه حکومت بریتانیا، نقشی مهم در کودتای ننگین ۲۸ مرداد ایفا نماید.

موضوعی که بعدها خود این شبکه هم در مستندی به آن اعتراف کرد.

اکنون دهه های متوالی است که «

انتخابات ریاست جمهوری دهم و فتنه ۸۸

در سال ۸۸ و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم، بی بی سی با تبلیغات رسانه ای تلاش کرد تا ضمن جلب اعتماد مخاطبان خود در ایران، ادعا کند که ضمن رعایت بی طرفی تمام آنچه روند برگزاری انتخابات را شامل می شود منعکس کند.

این شبکه اندکی پیش از انتخابات ریاست جمهوری فعالیت خود را 24 ساعته کرد تا در تمام شبانه روز، مردم ایران را از خوراکهای مهندسی شده خود بهره مند کند.

اقدامی که بعدها و با کلید خوردن پروژه دروغین تقلب به جاسوس پروری، کشته سازی، خبرپراکنی و سندسازی در خیابان های تهران ختم و برخی شهرهای دیگر ختم شد.

دروغ بزرگ کشته سازی

کشته سازی در جریان فتنه ۸۸ از سوی عوامل وابسته به سرویس های اطلاعاتی بیگانه و دمیدن بر شیپور آن توسط بی بی سی فارسی تنها بخشی از شانتاژهای تبلیغاتی این شبکه بود.

آرش حجازی مدیر نشر کارون ٢روز قبل ازاین حادثه از انگلیس به ایران وارد شده بود، در فیلم قتل ندا آقاسلطان حضورپررنگی داشت و دو روز بعد نیز از ایران خارج شد و در شبکه بی بی سی به عنوان شاهد قتل ندا ، تعزیه گردان سناریویی شد که از همان ابتدا دخالت سرویس های بیگانه در آن مشهود بود.

ابعاد حقیقی این سناریو بعدها درحالی برملا شد که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته برروی فیلم منتشر شده مشخص شد ندا آقا سلطان در این سناریو همکاری ‌کرده و پس از اینکه همراه با آرش حجازی وارد خودرو برای انتقال به بیمارستان شده، توسط یکی از سرنشینان خودرو کشته شده است.

این سناریو کلید خورد و پیگیری آن به بی‌بی‌سی فارسی سپرده شد تا پرونده ای برای جنجال آفرینی در فضای کشور و دامن زدن به التهابات تهران باشد.

دختری که هرگز مادر بودنش اثبات نشد

این اما تنها یک مورد از هزاران موردی بود که بی بی سی در جریان رسالت دروغ پراکنی خود در سال ۸۸ در ایران انجام داد.

رسانه دولتی انگلیس در خبری که در بهمن ۸۸ منتشر کرد مدعی شد مادر یکی از بازداشت شدگان فتنه ۸۸ که به نشانه اعتراض در پارک لاله بست نشسته است توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است این ادعا در حالی مطرح شد که بعد از مدتی کوتاه مشخص شد که شخص نام برده توسط بی بی سی فارسی به هیچ وجه فرزندی نداشته و این ادعا دروغین از سوی رسانه دولتی روباه پیر برای دامن زدن به التهابات پس از انتخابات تهران بوده است.

ادعاهای غلط از هرجا و از هر رنگ

دروغ پراکنی بی بی سی علیه ایران اما تنها یک به یا چند موضوع مربوط نشده و ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، ورزشی و فرهنگی دارد.

به طوری که در جریان درگذشت ناصر حجازی فوتبالیست باسابقه کشورمان این رسانه دولتی مدعی شد در جریان مراسم تدفین وی سید حسن خمینی نوه امام بر پیکر وی نماز میت خوانده است در حالی که همان روز نادرست بودن این ادعا اثبات شد چرا که نماز بر پیکر ناصر حجازی توسط مسئول امور فرهنگی باشگاه استقلال خوانده شده بود و این امر با انتشار تصاویر متعدد از مراسم تدفین وی مشخص شد.

بی بی سی در راستای تحقق برنامه های خود اما در اقدامی دیگر حل مشکلات اجتماعی و رفاهی مردم را در دستور کار خود قرار داد و از این طریق برای سیاه نمایی و جلب توجه مخاطبان با انتشار فیلم های ویدئویی در برنامه «نوبت شما» آن هم در آستانه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، درپی طرح خواسته های مردم از نمایندگان شهرشان از شمال شرق تا شمال غرب ایران برآمد.

در جریان اجرای این پروژه سه ویدئو از سه نقطه ایران یعنی پخش شد که در آنها تخریب جاده های بکر شاهرود، تجمیع انبوهی از زباله ها در تبریز و آتش زدن حجم بالایی از زباله ها در خرمشهر پخش شد اما بررسی کوتاهی نشان داد که ویدئوهای پخش شده یا مربوط به سه سال قبل بوده و یا اساسا محلی که در فیلم ها ذکر شده غلط بوده است.

این ادعاها در حالی از سوی بی بی سی مطرح شد که در جریان پخش برنامه «نوبت شما» افراد مختلف از ایران در تماس تلفنی از پخش این ویدئو ها و پیگیری مشکلات مردم از رسانه بی بی سی تشکر می کردند تا از این طریق این رسانه در بین مخاطبان، خود را رسانه ای پرمخاطب قلمداد کند.

این اما بخشی از خروار دروغ پردازی های بی بی سی علیه ایران است. اقدامی که یکی از برجسته ترین نمودهای آن مستندی با عنوان «خط و نشان رهبری» بود که به زعم تهیه کنندگانش به بیان ابعاد شخصیتی حضرت آیت الله خامنه ای و چگونگی انتخاب ایشان به عنوان ولی فقیه پرداخت اما این مستند نیز سرتاسر ادعای باطل و خلاف واقع بود.

در این مستند بدون در نظر گرفتن نقش و جایگاه مجلس خبرگان، انتخاب ایشان به عنوان رهبر انقلاب محصول یک رقابت سیاسی عنوان شد اما در هیچ کجای مستند اشاره ای نشد که این رقابت دروغین بین کدام رقبا و چگونه انجام گرفت.

این مستند در ادعای باطل خود مرحوم «آیت الله سید جواد خامنه ای» پدر آیت الله سید علی خامنه ای را فردی منزوی معرفی کرد که از ابتدا با ورود فرزندش در کارهای مبارزاتی مخالف بوده است اما انتشار اسناد متعدد مشخص کرد که وی از سردرمداران مباره با سیاست های دیکتاتوری رضاخان بوده است و یک بار دیگر خط بطلانی بر ادعاهای دروغین رسانه خاندان پهلوی کشیده شد.

آسمان ریسمان بافتن برای جذب مخاطب

اگرچه اینها تنها مشتی از خروار ادعاهای دروغ بی بی سی بود اما کماکان این گونه خبرسازی ها از سوی این رسانه بدسابقه ادامه دارد و هر روز با جلوه های مختلف بروز پیدا می کند اما نکته قابل تامل بی اعتمادی مخاطبان به این رسانه استعماری است، موضوعی که تولید اینگونه برنامه ها و مستندسازی ها دلیلی آشکار بر آن است، که اگر اینگونه نبود نیازی هم به این همه آسمان ریسمان بافتن ها نبود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.