قدس آنلاین/ راضیه کشاورز : در محدوده منطقه ۴ شهرداری اصفهان درست در چند کیلومتری مناطق خوش نشین، کسی باور نمی‌کند که فاضلاب روان، زباله‌های انباشت شده و بازی کودکان میان تلی از فاضلاب منازل و زباله تصویرگر منطقه ای محروم در کلانشهر اصفهان باشد.

ساخت شبکه فاضلاب «روشن دشت» اصفهان در ابهام

اینجا «روشن دشت» است؛ یکی از مناطق شرق اصفهان که مواردی همچون نبود شبکه دفع فاضلاب، پاسخگو نبودن شبکه قدیمی سبتینگ این منطقه و افزایش جمعیت آن طی سال‌های اخیر سبب شده تا فاضلاب این منطقه در وضعیتی نامناسب و گاهی در کوچه و خیابان روان شود.
پس از الحاق «روشن دشت» به اصفهان در سال 86، صاحبان پلاک‌های این منطقه درخواست صدور پروانه ساخت طبقاتی کردند کــه بــه سبــب
پیش بینی نشدن ارایه خدمات شهری در این منطقه با این درخواست‌ها موافقت نشد.
آن زمان افزون بر 3 هزار پلاک در منطقه روشن دشت تفکیک شد، اما اکنون فقط حدود 25درصد این پلاک‌ها ساخته شده و مردم در آن ساکن هستند.
یکی از ساکنان منطقه روشن دشت به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه فاضلاب بالادست شهرک روشن دشت به منازل مسکونی پایین دست نفوذ می‌کند و مشکلاتی برای اهالی این منطقه به وجود آورده است.
فریده فصیحی با انتقاد از اینکه منطقه روشن دشت بدون هیچ مطالعه ای از لحاظ ژئوفیزیکی و زمین شناسی ساخته شده و نیز بخشداری در گذشته كانال كشی، زهكشی و دفع آب‌های سطحی در روشن دشت و شهرک زاینده رود را به صورت نیمه کاره رها کرده، اظهار می‌کند: در نظر نگرفتن این مباحث منجر شده تا معضلاتی گریبانگیر شهروندان و شهرداری شود، چرا که خاک این شهرک به دلیل سنگلاخی بودن، آب را در خود نفوذ نمی دهد و سبب می‌شود، فاضلاب بالادست شهرک روشن دشت به منازل مسکونی پایین دست سرایت کند و مشکلاتی برای اهالی این منطقه به وجود آورد.

 همکاری بخش خصوصی لازم است
هنوز از سوی مسؤولان بهداشت بروز بیماری شایعی در این منطقه گزارش نشده، اما قطعاً وضعیت کنونی جمع شدن فاضلاب برای مردم و محیط زیست مشکلات جدی به دنبال خواهد داشت.
مدیر منطقه 4 شهرداری اصفهان در گفت و گو با «قدس» اظهار می‌کند: منطقه روشن شهر و شهرک زاینده رود محلات جدیدی هستند که در اصفهان شکل گرفته اند، اما روشن دشت یکی از محله‌هایی است که قبلاً به صورت شهرک خارج از محدوده شهرداری تحت مدیریت فرمانداری اصفهان بود و چند سالی است که به محدوده شهر اضافه شده است. محمد هویدا تأکید می‌کند: رسیدگی به این گونه موارد جزو وظایف شهرداری نیست، ولی ما برای رفع این مشکل همراهی هایی را انجام خواهیم داد.
به گفته وی، شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به دلیل کمبود اعتبارات نمی تواند، این مشکل بزرگ را ظرف دو یا سه سال حل کند.

 250میلیارد ریال اعتبار لازم است
به دنبال طرح مشکلات ناشی از نبود شبکه فاضلاب در منطقه روشن دشت اصفهان،‌ بارها مسؤولان بازدیدهایی از این منطقه انجام داده و مسایل آن را مورد بررسی قرار داده اند.
پیگیری‌های اخیر مسؤولان سبب شد، شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به جای استفاده از روش سبتینگ، طراحی یک شبکه منظم فاضلاب را برای حل ریشه ای این مشکل در دستور کار قرار دهند.
در این باره مدیرآب و فاضلاب منطقه یک شهر اصفهان در گفت و گو با «قدس» ضمن تأیید اینکه محور شرق اصفهان از جمله مناطق شهری کلانشهر اصفهان است که هنوز شبکه فاضلاب ندارد، می‌گوید: براساس مطالعات و طراحی‌های انجام شده، منطقه‌های روشن دشت، دنارت، کانال ردان، فیزدان، پینارت، روشن شهر، شهرک زاینده رود، ارغوانیه و روستای سمسور – که حدود 50 هزار نفر ساکن هستند و شامل 11هزار انشعاب فاضلاب می‌شود - در مجموع به 100کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب نیاز دارند که از ابتدای منطقه سالن همایش‌های بین المللی اجلاس سران آغاز و به خیابان شریعتی و خوراسگان منتهی می‌شود.
سعید توکلی تأکید کرد: اجرای شبکه فاضلاب در روشن دشت و 9 محله اطراف آن بر اساس برآورد سال جاری حداقل 250میلیارد ریال اعتبار لازم دارد. در این راستا افزون بر استفاده از منابع داخلی، از بودجه‌های عمرانی نیز باید بهره مند شود تا مدت زمان اجرای آن کوتاه شود.
وی با اشاره به پیشرفت 5درصدی پروژه اجرای شبکه فاضلاب روشن‌دشت، تصریح می‌کند: در صورت تأمین اعتبار این پروژه و حمایت معاونت عمرانی استانداری اصفهان، اجرای شبکه فاضلاب در این منطقه سه سال طول خواهد کشید.

 مشکل فاضلاب باید اساسی حل شود نه مقطعی!
پس از اینکه مدیر آب و فاضلاب منطقه یک شهر اصفهان انجام هر چه سریع‌تر اجرای شبکه‌های فاضلاب را مستلزم منابع مالی دانست، خبرنگار ما بارها برای پیگیری این موضوع و میزان تخصیص اعتبار به این طرح برای اجرای آن در حداقل زمان ممکن با معاونت عمرانی استانداری اصفهان تماس گرفت، اما متأسفانه پیگیری‌های خبرنگار ما به نتیجه نرسید و معاونت عمران استانداری اصفهان پاسخگوی این پرسش‌ها که «چه میزان اعتبار برای تسریع در عملیات فاضلاب روشن دشت در نظر گرفته شده است و اینکه مشکلات ناشی از نبود فاضلاب در این منطقه چه زمانی تمام می‌شود؟» نبود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.