قدس آنلاین/ پیرمحمد نقابی: روز جهانی صنایع دستی بهانه ای شد تا پای درد دل چند نفر از فعالان عرصه صنایع دستی در شهرستان جوین بنشینیم.

کالای چینی بلای جان صنایع دستی

یکی از هنرمندان صنایع دستی شهرستان جوین درباره مشکلات فراروی این حوزه گفت: مهم ترین دغدغه تولید کنندگان این صنعت، در زمینه بازاریابی و فروش محصولات است و این مشکلی است که برطرف شدن آن می‌تواند به رونق کار ما بینجامد.
 سمانه محمدی که مدت ۱۲ سال است در رشته صنایع چوب و در زمینه‌های معرق، مشبک و منبت مشغول به کار است، افزود: با همکاری اداره تعاون شهرستان بتازگی اقدام به تأسیس شرکت تعاونی تولید و توزیع آثار صنایع دستی در شهرستان جوین کرده ام و یکی از اهداف این شرکت تولید آثار با کیفیت در سطح انبوه و با قیمت مناسب است.
وی گفت: در همین راستا تصمیم دارم ابتدا یک دوره آموزشی گسترده درسطح روستاهای شهرستان برای علاقه‌مندان این رشته برگزار کرده و سپس با جذب نیروی کار، تولید آثار صنایع دستی را به سطح انبوه برسانم.
این هنرمند جوینی افزود: ما در این شرکت تعاونی سعی داریم ازهمه هنرمندان صنایع دستی شهرستان در رشته‌های گوناگون نیز حمایت کنیم.

 بازار فروش،
  مهم‌ترین مشکل صنایع دستی
محمدی، مهم‌ترین مشکل هنرمندان صنایع دستی را مشکل فروش کالای تولیدی آن‌ها عنوان کرد و افزود: مهم ترین دغدغه ما در زمینه بازاریابی و فروش محصولات است؛ چون در این بخش با مشکلات زیربنایی روبه‌رو هستیم.
وی توجه بیشتر به این حوزه را یکی از راه‌های رونق وضعیت صنایع دستی می‌داند و عنوان می‌کند، اگر مسؤولان و نهادهای دولتی از صنایع دستی حمایت کنند، بازار فروش محصولات بهتر می‌شود و به طور مثال در مدارس و مهد کودک‌ها اگر به جای اینکه کالای چینی به دانش آموزان هدیه داده شود، از آثار هنرمندان صنایع دستی شهرستان استفاده کنند سبب خواهد شد که هنرمندان به کاری که انجام می‌دهند دلگرم باشند و برای بهتر شدن کارهای خود نیز تلاش بیشتری داشته باشند.
این هنرمند جوینی تصریح کرد: این موضوع سبب می‌شود هنرمندان صنایع دستی نسبت به تولید آثار هنری و با کیفیت اشتیاق بیشتری نشان دهند.

 واردات، مشکل بازار فروش  صنایع دستی را افزایش داده است
محمدی یادآورشد: یکی دیگر از مشکلاتی که از سال‌های پیش دامنگیر حوزه صنایع دستی شده و به طور سراسری در تمام ایران و از جمله در منطقه ما هم وجود دارد، واردات کالاهای چینی به کشور است.
وی افزود: با وجود این همه کالای تولید چین که اغلب بی کیفیت و از سویی ارزان هستند؛ تمام هنرمندان صنایع دستی در کشور با مشکل مواجه شده اند و من و دیگر هنرمندان شهرستان نیز از این قاعده مستثنا نیستیم .
محمدی در بخش ديگري از اظهاراتش به‌ مشكل دلالي در توزيع صنايع‌دستي در كشور اشاره كرد و گفت: در حال حاضر یکی از عمده ترین مشکلات بخش صنایع دستی در کشور دلال بازی‌ها در این حوزه است و عرضه مستقیم کالا و رساندن آن بی واسطه به دست مخاطب می‌تواند به نفع خریدار و تولیدکننده کارها باشد و در این راستا لازم است دولت كمك كند تا جلوي دلالي صنايع‌دستي گرفته شود.
 
 ایجاد مراکز فروش یا نمایشگاه‌های دایمی
 فاطمه سبزواری، هنرمند دیگری است که در رشته بافندگی فعالیت دارد، او هم درباره مشکلات گفت: با ایجاد مراکز فروش یا نمایشگاه‌های دایمی می‌توان به فروش صنایع دستی کمک کرد و از این طریق مردم هم کم کم با کار هنرمندان شهرستان آشنا می‌شوند.
این هنرمند ایجاد پایگاه‌های ثابت فروش صنایع دستی را جزو اقدام‌های حمایتی از هنرمندان این صنعت دانست و گفت: با این اقدام، هنرمندان آثار کاربردی و با کیفیت خود را در معرض دید بازدید کنندگان قرار می‌دهند و از این طریق تولید و فروش آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تاکنون کار چندانی در خصوص ترویج فرهنگ استفاده از صنایع دستی در شهرستان انجام نشده است، افزود: باید با فرهنگ‌ سازی مناسب مردم را به خرید صنایع دستی اصیل ایرانی تشویق کرد.
سبزواری یادآورشد: برای فرهنگ سازی گسترده ما آمادگی داریم که در روستاهای شهرستان به علاقه‌مندان این رشته آموزش‌های لازم را تا مرحله تولید کار حرفه‌ای ارایه دهیم.
وی خرید صنایع دستی هنرمندان شهرستان را در راستای حمایت از تولید ملی دانست و افزود: حمایت از صنایع دستی به اشتغالزایی و کاهش بیکاری در شهرستان نیز کمک می‌کند.
این هنرمند صنایع دستی تصریح کرد: شرکت تعاونی‌ها که بتازگی به ثبت رسیده‌اند، توانایی به کارگیری پنج نیروی خانم برای تولید کار انبوه را دارد.
 نجمه انصاری نژاد که در رشته تکه دوزی فعالیت دارد نیز در همین باره به خبرنگار ما گفت: متأسفانه هنرمندانی هستند که برای تولید آثارهنری از جان و دل مایه می‌گذارند و همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا بتوانند آثار ارزشمندی تولید کنند، اما چون نمایشگاه‌های بزرگ کشور مخصوص عده خاصی شده است، این هنرمندان نمی‌توانند آثار خود را درمعرض دید عموم قرار دهند و از این طریق درآمدی برای خود به دست آورند.
وی خاطرنشان کرد: درمجموع هنرمندان پایین دستی حمایت نمی‌شوند و برای گرفتن تسهیلات هر چند کم هم با مشکل مواجهند، در صورتی که اگر این حمایت‌ها به دست بعضی از هنرمندان برسند، نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود و نیاز است در این مورد دقت بیشتری وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.