قدس آنلاین/ مسعود بصیری : درباره اردوغان حرف‌های زیادی زده می‌شود؛ برخی‌ها او را یک مدیر توانمند می‌دانند و می‌گویند سیاست‌های او باعث رشد ترکیه در اقتصاد و تجارت شده است. عده‌ای حتی او را سلطان سلیم عصر جدید می‌دانند. نکته‌ای که خود اردوغان هم از آن ناراحت نمی‌شود و حتی با نمایش نمادهای سلطنت عثمانی در دیدارهای رسمی مهر تأییدی بر آن می‌زند.

 سوداگر عثمانی درخلیج فارس چه می‌خواهد؟

اما این نظر همه نیست و عده زیادی هم هستند که اردوغان را یک جاه‌طلب کوتاه‌بین می‌دانند. این دسته می‌گویند اقتصاد ترکیه با 450میلیارد دلار بدهی و تکیه بر صنعت در حال افول گردشگری بر روی آب بنا شده و هر آن امکان فروریختن آن وجود دارد. البته اردوغان همچنان ژست یک پیروز را به خود می‌گیرد، اما واقعیت آن است که این فقط یک ژست است. ترکیه برای غرب به سرکردگی آمریکا تنها یک ابزار برای فشار بر سوریه و عراق بود و پاداش این خدمات هرگز برآورده شدن آرزوی اردوغان برای پیوستن به اتحادیه اروپا و پیوستن به جمع کشورهای مدعی نبود. شاید این جمله «جورج آزبورن»، وزیر دارایی انگلیس که می‌گوید تا زمانی که من زنده‌ام، ترکیه به عضویت اتحادیه اروپا در نخواهد آمد بهترین شاهد بر این مدعا باشد.
اما اردوغان که سودای بزرگی را در سر دارد، همچنان بدنبال اسباب آن می‌گردد و یکی از این راه‌ها را حضور در خلیج فارس می‌داند، به همین دلیل تصمیم گرفته ادای دولت‌های قدرتمند را در آورد. ادایی که باعث حضور 3هزار سرباز ترک در پایگاه نظامی دائمی این کشور در قطر شده است. ترکیه دوست دارد خود را به ناتو نزدیک کند و البته ناتو هم از این کار خرسند است، چرا که حاشیه‌های امنیتی روسیه را تنگ‌تر می‌کند و الان هم که اوضاع آنکارا و مسکو چندان مساعد نیست می‌تواند ماهی خود را از آب بگیرد.

 جذبه ناتـــو، انرژی و اخوان
امید پامیر نماینده سابق ترکیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی حضور کشورش در خلیج فارس را در جهت افزایش امنیت منطقه و این آبراه استراتژیک می‌داند و معتقد است: اولین انگیزه ترکیه برای نزدیک شدن به خلیج فارس حمایت از صلح، ثبات و امنیت در منطقه است. ترکیه و منطقه خلیج فارس در محدوده‌ای قرار دارند که از اهمیت زیادی برخوردار است و منطقه‌ای حساس است.
اما کارشناسان می‌گویند اخوان المسلیمن، انرژی و ناتو موضوعات جذب کننده ترکیه به خلیج فارس هستند. ترک‌ها عملاً بدنبال ایجاد موازنه میان محور حامی اخوان- ترکیه و قطر- در برابر مخالفان اخوان - مصر و عربستان- در منطقه هستند و همچنین  به علت در حال توسعه بودن به‌شدت به انرژی نیازمندند. برای کشوری همانند ترکیه بسیار مهم است که جریان انرژی این کشور همواره تضمین شده باشد و امنیت هم برآن حاکم باشد. قطری‌ها که میلیارد‌ها لیتر گاز دارند، می‌توانند یکی از منابع ثابت تأمین انرژی برای ترکیه باشند. این در حالی است که ترک‌ها در حال حاضر روابط خوبی با روس‌ها -به عنوان یکی از منابعی که گاز به ترکیه صادر می‌کند- ندارند و این توافقنامه در این شرایط می‌تواند مفید باشد.

 سودای امپراطوری
موسی داداش‌زاده، رابطه قطر و ترکیه را بهتر از مناسبات ریاض و آنکارا می‌داند و می‌گوید: به لحاظ نگرش‌های اخوانی، ترکیه و قطر به مراتب به هم نزدیک‌تر هستند و همین بستر باعث نزدیک‌تر شدن آنها در خلیج فارس شده است. قطر و عربستان طی سال‌های اخیر بر سر حمایت از اخوان‌المسلمین و شیخ غرضاوی باهم اختلاف شدید داشتند. این اختلاف به رابطه عربستان و ترکیه هم کمی خدشه وارد کرد. لذا اینکه قطر حاضر نشده با آمریکا پیمان نظامی ببندد و سراغ ترکیه برود، ریشه در مسایل سیاسی و منطقه‌ای و بویژه اخوان‌المسلمین دارد، چرا که آمریکا از رفتن محمد مرسی خرسند شده بود.
وی تصریح می‌کند: البته درکل اردوغان سودای امپراطوری گذشته را هم در سر دارد و شما می‌بینید که ترک‌ها در فضای رسانه‌ای خود را به عنوان هشتمین ارتش قوی دنیا مطرح کرده‌اند. در همین راستا ترکیه با افغانستان و پاکستان نیز پیمان نظامی منعقد کرده تا نفوذ خود را در منطقه نشان دهد، اما این رویه در راستای توهم امپراطوری عثمانی توسط اردوغان است.
این کارشناس مسایل ترکیه می‌افزاید: اردوغان در توهم ایجاد یک امپراطوری اسلامی است و به شیوه‌های مختلف از طریق کمک‌های انسان دوستانه، تربیت نیروی نظامی و برگزاری مانورهای مشترک در صدد تثبیت موقعیت خود در منطقه خاورمیانه است. البته بحث دیگر که نباید از نظر دور داشت، بحث نفت و انرژی است.
اما بطور قطع به هیچ عنوان ترکیه نمی‌تواند حضور بلندمدتی در خلیج فارس داشته باشد چرا که هزینه زیادی برای آنها دارد و همچنین شکست ترکیه از شبه نظامیان «پ ک ک» طی ماه‌های اخیر نشان داده که قدرت نظامی ترکیه هم یک تبلیغ رسانه‌ای بیش نبوده است.
داداش زاده اظهار می دارد: اردوغان خود را در جای یک قهرمان جهانی برای تشکیل امپراطوری ترکیه می داند اما واقعیت آن است که او امروز بیش از آنکه وجهه ملی و نجات بخش داشته باشد یک چهره سردرگم دارد که بدون شک زمان کوتاهی تا فروریختن آرزوهایش باقی مانده است.
اردوغان فکر می کند در خلیج فارس به صورت یک قدرت ظهور خواهد کرد اما ماجرا برعکس این است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    39 17
    ترکیه روز به بروز ترقی وپیشرفت می کند دولت ما متاسفانه مردم را به خاک سیاه نشانده
  • 123 IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    24 16
    افکار و سیاست های افراط گرایان آقای اردوغان منطقه خاورمیانه و جهان را به به سمت نا امنی و بحران می کشاند.
  • علی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    8 18
    ضرب المثلی است که می گوید مورچه موقع مرگش بال در می آورد
  • رضا IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    5 21
    شبیه صدام شده!!! اوهه اوهه اوهه
  • م.پ IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    25 13
    ترکیه هر کاری هم بکنه بهتر از ایران شده لااقل پیشرفت قابل ملاحظه داره
  • قادر IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    16 10
    ما چرا واقعیت را قبول نداریم که ترکیه به قدرت برتر منطقه رسیده و به دنبال منافع خویش میگردد ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم کسی قوی هست که دوستان قوی داشته باشد نه مثل ما که از یمن افغانستان عراق و غیره برای خود دوست بند کیفی داشته باشیم ترکیه و آذربایجان با سیاستهای غرب گرایانه خودشون را خیلی جلوتر از ما زده اند
  • مهدی IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    8 13
    من به شخصه وقتی اینجور مطالب و خبرهارو میخونم بیشتر عاشق سپاه,ارتش,دانشمندان و گمنامان امام زمان کشورم میشم چون کاملا بی ریا بدون دادوقال با تمام قدرت و ابهت به جایی رسیده که ابرقدرتهای دنیا بیشتر از تهدیدش دنبال مذاکره هستند چون هرچی داره از خودشو ملتشه
  • مراد خان IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    14 4
    من نمی دانم چرا تا دیروز که بین ما و اونا درمورد سوریه اختلاف نظر نبود از این حرفا هم خبری نبود.. و حتی رسانه های ما هم از اردوغان به عنوان یک قهرمان یاد می کردند..
  • مجید IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    7 3
    ترکیه ازنظرصنعت رشدکرده اماازنظراقتصادورشکسته است بطوریکه یکی از دلایل نپذیرفتن ترکیه در اتحادیه اروپا بدهی زیاد این کشوراست ازنظرنظامی کاملا متکی به ناتوهست
  • ایران آباد IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    2 0
    مقاله جالبی بود دقیقا پرده از واقعیت ترکیه واردوغان برداشته است دنیای امروز دنیای قدرت ونفوذ است متاسفانه بعلت ضعف بعضی از کشورها وتضاد با یکدیگر منطقه خاورمیانه تبدیل به مناطق تحت نفوذ قدرت های بزرگ شده است اما اینکه ترکیه بتواند همانند قدرت های بزرگ برای خود حیاط خلوتی در منطقه درست کند جای بسیار تردید است چون قدرت نظامی آن بر گرفته ازناتو وغرب است ودانش وصنعت آن عاریه گرفته از غرب است که در دنیای امروز درحد درجه دو محسوب می شود واز همه مهمتر اروپا وآمریکا وروسیه وایران وحتی بعضی از کشورهای عربی به هیچ عنوان اجازه احیای عثمانی دیگر را نخواهند داد به نظر می رسد حضور نظامی ترکیه در کشورهای حوزه خلیج فارس چیزی بیشتر از حضور نظامیان پاکستانی وبنگلادشی بعنوان مزد بگیر در این کشورها نخواهد بود چون ترکیه پتانسیل بیشتر از این را ندارد .
  • رحیمی IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    2 1
    اردوغان باعث بدبختی مردم ترکیه شده است . عاقبت ، ترکیه تجزیه و تحقیر خواهد شد .
  • بله آقا IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    2 3
    مسائل عراق-سوریه-لبنان-فلسطین-یمن به ما ربطی نداشت.دستهای کثیف استعمار ما را در این گرفتاری بزرگ(باتلاق عراق و سوریه) وارد کرد تا سر مردم منطقه از اسرائیل و عربستان بسوی ایران جلب شده و ما هم وسیله ای برای توقف ماشین جنگی صدام و هم کشورهایی نظیر(فرانسه-آلمان-انگلیس-آمریکا-ایتالیا-برزیل-ترکیه-شوروی-چین-هند و شوروی و چین خود را به عنوان ناجی اعراب منطقه نشان دهند و محبوبیتی کسب کنند و مردم هیجان زده ایران انقلابی این موضوع را نفهمیدند.
  • علی صوفی IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    4 1
    با سلام ترکیه دیری نمی پاید که کاملا از نظر اقتصادی از هم میپاشد دوستان همه ظاهر ترکیه رو میبینن در حالی که در داخل هم خیلی مشکلات شدید داره ترکیه کاملا در توهم به سر میبره و بلند پروازی و توهم بی اندازه اردوغان ترکیه رو به خاک سیاه خواهد کشاند هر چند الان ماهیت کاملا اسراییلی آن مشخص شده جوری که دست دوستی به طرفش دراز میکنه و مردم ترکیه کاملا از سیاست های جنگ طلبانه ترکیه و توهم اردوغان به ستوه آمده اند و به دور از تمامی این مسائل ترکیه باید تاوان تمام خونهای به ناحق زنان و کودکان سوریه ای و عراقی که توسط داعش ریخته شده و عامل اصلی در ماندن داعش تا به امروز در منطقه هست که با حمایت های آشکار با دلارهای عربستان و قطر و چنین جنایتی رو رغم زده چیزی به اتمام توهم گری اردوغان نمانده و داعش دامن اردوغان صهیونیست را خواهد گرفت شک نکنید خدا هیچ ظلمی رو نمی ذاره ادامه پیدا کنه
  • رضا IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    5 1
    ترکیه ایها قواد هستند یعنی کشورشون رو محلی درست کرده اند که مردان غربی بیان اونجا با زنان روسپی باشند و از این راه پول در میارن اسمش رو هم گذاشتن صنعت گردشگری. خاک بر سرشون