۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 391830

شیرین طبرستانی

به حریم خصوصی هم احترام بگذاریم

این روزها شاهد افزایش آمار طلاق در شهری هستیم که به عنوان دومین کلانشهر ایران مطرح است. با نگاهی به پرونده‌های طلاق در خواهیم یافت که متأسفانه یکی از علل عمده جدایی‌ها، سوءتفاهم‌ها به علت رعایت نکردن حریم خصوصی زوجین است. بنابراین بر آن شدیم در همین راستا برای استحکام بنیان خانواده یک بار دیگر مواردی را یادآور شویم:
در فرهنگ جامعه امروزی ما همه برای کامل تر شدن ازدواج می‌کنیم نه برای عوض شدن یا تبدیل شدن به موجودی که همسرمان می‌خواهد. هر انسانی به تنهایی برای خود قلمرویی دارد که مخصوص خودش است؛ مانند افکاری که در ذهنمان می‌پرورانیم، اهداف شخصی و حتی مجموعه رفتارهایی که از ما سر می‌زند و تمام مواردی که ما را به خود می‌شناساند. اما در خصوص مفهوم حریم خصوصی در زندگی مشترک باید گفت وقتی دو نفر با هم ازدواج می‌کنند، نسبت به همسرشان احساس مالکیت(!) دارند و گاهی به خودشان حق می‌دهند که در هر مورد برای او تصمیم بگیرند. وقتی انسانی که ذاتاً آزاد و مستقل است، حق تصمیم گیری برای خود و به اصطلاح حریم خصوصی نداشته باشد، برای از دست دادن حریم خصوصی خود احساس بدی پیدا می‌کند که به پرخاشگری و عصبی بودن می‌انجامد، یا به شخصیتی وابسته تبدیل می‌شود که بدون همسرش نمی تواند هیچ تصمیمی بگیرد و از خود هیچ اراده ای نخواهد داشت. به همین دلیل مشاوران خانواده معتقدند همسران باید به حریم خصوصی هم احترام بگذارند. البته این بدان معنا نیست که زن و شوهر از فکر و احساس هم بی خبر باشند و برایشان مهم نباشد که درون همسرشان چه می‌گذرد، بلکه بدان معناست که به احساسات و افکار هم احترام بگذارند و همدیگر را از حقوق طبیعی شان محروم نکنند.
همسرتان لحظه‌هایی می‌خواهد در خلوت خودش تنها باشد، به فعالیت‌های مورد علاقه اش که ممکن است شما اصلاً به آن‌ها علاقه نداشته باشید بپردازد یا هر چند وقت با دوستان نزدیکش به اصطلاح مجردی و... بیرون برود. این‌ها همه جزو حریم خصوصی هر فرد بوده و قابل احترام است. داشتن حریم خصوصی به افراد انگیزه پیشرفت در زندگی و مقابله با مشکلات می‌دهد. فردی که به حریم خصوصی‌اش احترام گذاشته می‌شود، عزت نفس و اعتماد به نفس کافی برای زندگی دارد. هر شخصی در حریم خصوصی به خودش اهمیت داده و به خود می‌اندیشد. این فرصتی است برای اینکه با خود روبه رو شود و رفتار و اعمال خود را مورد قضاوت قرار دهد و آن را اصلاح کند، زیرا انسان در خلوت خود بدون ریا و تظاهر و بدون اثر گرفتن از هیچ چیز و هیچ کس به تفکر می‌پردازد و نتایج بهتر و دقیق‌تری خواهد گرفت. کسی که حریم خصوصی اش مورد احترام است، به حریم خصوصی دیگران نیز احترام خواهد گذاشت و همین در ایجاد ارتباطش با دیگران و بخصوص همسرش تأثیر مثبت دارد. نکته بسیار مهم دیگر این است که داشتن حریم خصوصی و خلوت، حس یکنواخت شدن زندگی مشترک را در زوج‌ها از بین می‌برد و عشق همسران را به هم بیشتر می‌کند.
توجه به علایق خود و در نظر گرفتن عقاید و افکار شخصی‌مان به معنای احترام به حریم خصوصی است، اما این اهمیت دادن باید بدون افراط و تفریط باشد تا تاثیر مثبتی در زندگی ایجاد کند. احترام به حریم خصوصی در زندگی مشترک، به معنای اهمیت دادن به جسم و روحمان است؛ بدون اینکه بخواهیم از زیر بار مسؤولیت‌هایمان در زندگی شانه خالی کنیم. در واقع حریم خصوصی یعنی زمانی در روز مختص شماست که به کارها و علایق شخصی تان در چارچوب خانواده برسید. حریم خصوصی یعنی بتوانید زمانی را با خود خلوت کنید و کسی مزاحم شما نشود. اگر بتوانید بدون پیشداوری به این راهکارها عمل کنید و حریم خصوصی خود و همسرتان را در نظر بگیرید، زندگی مشترکتان زیباتر و محکم تر خواهد شد و احساس خوشبختی بیشتری خواهید کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.