قدس آنلاین / ساری / حسین احمدی : مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران از مطالعات اجرای طرح فاضلاب در ۱۸ شهر استان خبر داد.

اجرای مطالعات طرح فاضلاب در ۱۸ شهر مازندران

ذبیح‌الله ذاکری با تأکید بر اینکه تاکنون تأسیسات فاضلاب احداث شده از راندمان مناسبی برخوردار می باشند، افزود: ورود فاضلاب به سفره‌های آب زیرزمینی، رودخانه‌ها و دریا را از مشکلات اساسی و زیست‌ محیطی بوده و از دهه 70 اقدام به مطالعه و اجرای پروژه‌های فاضلاب نمودیم که مدل اول تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرهای بابل، بابلسر، نوشهر و چالوس، جویبار و ساری با جمعیت 282هزارنفر به بهره‌ برداری رسیده است.

وی ادامه داد: درنظر داریم با استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی پروژه‌های فاضلاب در شهرهای آمل، محمودآباد، تنکابن، قائم‌شهر و رامسر را در کوتاهترین زمان ممکن به مرحله بهره‌ برداری برسانیم که دریافت این تسهیلات در مرحله پیگیری قرار دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 90 درصد آب شرب شهروندان استان از طریق منابع آب‌های زیرزمینی و حدود 10 درصد نیز از منابع آب‌های سطحی و چشمه‌ها تأمین می‌شود، گفت: کنترل و نظارت بر منابع تأمین و مخازن ذخیره و خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع آب شرب توسط متخصصان بخش کنترل کیفی این شرکت و مراکز بهداشت محیط وزارت بهداشت که از نظر قانونی مسؤولیت نظارت بر کیفیت آب شرب را عهده‌دار هستند، انجام می‌شود.

ذاکری با تأکید بر اینکه حفظ سلامت و جلوگیری از آلودگی منابع جزو اولویت‌های جدی این شرکت است، تصریح کرد: در صورت مشاهده هرگونه آلودگی و عدم انطباق با استانداردهای بهداشتی موجود، منابع تأمین آب بلافاصله از مدار بهره ‌برداری خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه مازندران استانی باران‌خیز محسوب می‌شود ولی خشکسالی‌های اخیر منجر به کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی شد، اضافه نمود: برای تأمین آب پایدار مردم این استان در افق 1404 تأمین آب از طریق منابع آب‌های سطحی و سدها و با احداث تصفیه‌خانه‌ها در دستور کار قرار دارد، که در این راستا احداث 9 مجتمع آبرسانی در سطح استان پیش‌بینی و مطالعات اجرای این طرح نیز در حال انجام است.

ذاکری ادامه داد: در شهرهای ساحلی و شهرهایی که سطح آب زیرزمینی آن بالاست، تأمین آب از نقاط بالادست و مناطقی که تحت حفاظت بوده و در معرض آلودگی فاضلاب قرار ندارند، از طریق حفر و تجهیز چاه‌های عمیق انجام می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.