قدس آنلاین- تبریز: مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز تبریز از کاهش ۲۰۰ هزار متر مربع سطح چمن کاری در تبریز خبر داده و گفت: با حذف چمن طی سال گذشته ۵۰۰ هزار متر مکعب در میزان مصرف آب برای فضای سبز تبریز صرفه جویی شده است.

 صرفه جویی ۵۰۰ هزار متر مکعبی در مصرف آب با کاهش کاشت چمن

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمدحسین حسن زاده با بیان این مطلب اظهار داشت: ممانعت از توسعه قسمت های چمن کاری یکی از مهمترین رویکردهای سازمان پارکها و فضای سبز تبریز در راستای بهره وری منابع آبی است.

حسن زاده یادآور شد: البته کاهش و حذف چمن به این معنی نیست که در نقطه ای که نیاز به چمن کاری  است نیز مجوزی صادر نشود ولی در حالت کلی حذف چمن در نقاطی که نیاز نیست از اولویت های سازمان پارکها است.

وی از کاهش 200 هزار متر مربع سطح چمن کاری در تبریز خبر داده و تصریح کرد: در مقابل حداکثر سطح چمن کاری که مجوز داده ایم 15 هزار متر مربع بوده ، یعنی 185 هزار متر مربع در کل کاهش چمن کاری داشته ایم.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز تبریز آغاز کاهش کاشت چمن را مربوط به سه سال گذشته عنوان کرده و افزود: سالهای قبل کاهش چمن نبوده ولی ما طی سه سال گذشته این رویکرد کاهش چمن را آغاز کرده ایم به طوری که به زیبایی شهر نیز لطمه ای وارد نشود و به ازای آن با کاشت گونه های دائمی و انبوهکاری رویکرد فضای سبز را تغییر داده ابم به گونه ای که این تغییرات هیچ گونه نارضایتی از سوی شهروندان را به همراه نداشته است.

حسن زاده اظهار داشت: به ازای آن در قسمت هایی که حذف چمن داشته ایم گونه هایی از درختچه های دائمی مثل تِرون ، زرشک ، گلکاری هایی مثل رز و دیگر گلهای دائمی کاشته می شود که جایگزین خوبی برای کاهش کاشت چمن هستند.

وی افزود: سازمان پارکها و فضای سبز تبریز با کاهش یک میلیارد لیتر آب جهت آبیاری فضای سبز تبریز طی سال گذشته ، نخستین قدم را برای صرفه جویی در میزان مصرف آب برداشته است.

یک میلیون متر مکعب از آب خام مصرفی در آبیاری فضای سبز تبریز کاهش یافت

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز تبریز از کاهش یک میلیون متر مکعب آب مصرفی برای آبیاری فضای سبز تبریز طی یکسال گذشته خبر داده و گفت: این دستاورد حاصل سیاست های افزایش بهره وری و استفاده بهینه از آب خام در فضای سبز است.

حسن زاده یادآور شد: روش های آبخیزداری، روش های بهینه برای بهره مندی بیشتر از آبهای جاری و آب بارش های فصلی بیشترین تاثیر جهت به حداقل رساندن میزان مصرف آب را دارند.

وی ادامه داد: به همین دلیل سعی داریم به خصوص در خارج شهر از گونه های مقاوم به کم آبی و یا گونه هایی که مصرف آبی کمتر دارند استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز تبریز تصریح کرد: از این طریق نزدیک دو لیتر در روز به ازای هر شهروند تبریزی در مصرف آب صرفه جویی شده است که این عدد نشان می دهد شهروندان در مصرف های شخصی خود نیز می توانند این میزان مصرف آب را به شکل قابل توجهی به حداقل برسانند.

حسن زاده  با تاکید بر اینکه در آبیاری فضای سبز تبریز به هیچ عنوان از آب شرب استفاده نمی شود، گفت: نهر تبریز از معدود نهرهایی است که آبیاری فضای سبز آن مستقل و مجزا از آب شرب بوده و این نعمتی است که باید غنیمت شماریم.

حسن زاده با بیان اینکه مصرف سرانه هر شهروند ایرانی از آب مصرفی حدود 250 لیتر در روز است، اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته این میزان به زیر 100 لیتر در روز هم رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان با کاهش 20 درصدی در مصارف روزانه خود می توانند اعداد و ارقام نجومی را رقم زنند، گفت: ما نیز با توجه به وضعیت اقلیمی و کمبود منابع آبی چاره ای نداریم جز اینکه میزان مصرف سرانه خود در بخش کشاوزی و مصرف شخصی پایین بیاوریم. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.