یک کارشناس برجسته غربی با تاکید بر اینکه ما از این پس حوادث تروریستی مشابه اورلاندو با عاملان ترور تنها را بیشتر می‌بینیم قوانین بی بندوبارانه سلاح در آمریکا را عامل تسهیل این گونه کشتارها برای عاملان دانست.

کشتارهای راحت در آمریکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، "پیتر نویمن"، از کارشناسان ترور و مسائل سیاسی و استاد مطالعات امنیت در کینگ کالج لندن و رئیس مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی (ICSR) در گفتگو با نشریه "فوکوس" آلمان به واقعه تیراندازی در شهر اورلاندوی آمریکا که منجر به کشته شدن حدود پنجاه تن شد پرداخته و در پاسخ به این پرسش که با توجه به این مسئله که این حمله توسط یک عامل ترور و گرگی تنها رخ داده آیا تروریسم داعش حالا وارد مرحله جدیدی می شود گفت: از نظر استراتژیک مطمئنا این مسئله جدیدی نیست. داعش در سپتامبر 2014 پیروان خود را دقیقا به این گونه مبارزات فراخوانده و اعلام کرد، کسی که می تواند باید به خاورمیانه آمده تا آنجا آموزش ببیند و به عنوان مبارز به وطن خود بازگردد و کسی که نمی تواند باید به تنهایی مبارزه و جنگ را شروع کند. این بیدار باشی برای گرگ تنها بود.

تیراندازی اورلاندو بدترین حمله تروریستی توسط یک عامل ترور داعش تنها بود

وی در ادامه تصریح کرد: این درست است که این حمله تروریستی تا به حال بدترین موردی بود که یک عامل ترور تنها به نام داعش آن را مرتکب شده است. این حمله تروریستی نشان داده است که نه تنها گروه های سازمان یافته با ماموریت رزمی و آموزش می توانند این گونه قتل عام ها را مرتکب شوند، بلکه عاملان ترور تنها مانند عمر متین ( عامل کشتار اورلاندو) هم می توانند این کار را انجام دهند. آمریکایی ها به این ترتیب باید بفهمند که عاملان ترور تنها نیز می توانند دقیقا همان آسیب هایی را که یک حمله تروریستی هدایت شده توسط یک شبکه ترور و قابل قیاس با حملات تروریستی بروکسل و فرانسه ایجاد می کند به وجود آورند.

قوانین بی بندوبارانه سلاح در آمریکا کشتار انسان‌ها برای مهاجمان را راحت تر می‌کند

نویمن در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا چنین حملات تروریستی همچنین در اروپا نیز امکان پذیر است گفت: اینکه چنین حملات تروریستی همچنین در اروپا نیز امکان پذیر است را تروریست راست افراطی نروژی "آندرس بریویک"، در سال 2011 نشان داده و بعد از او نیز چند عامل ترور وابسته به داعش این مسئله را آشکار کردند. از جمله اینکه به تازگی یک حمله با چاقو به یک پلیس فدرال آلمان در هانوفر از طرف یک دانش آموز 15 ساله انجام شد.

وی افزود: اما قوانین بی بند و بارانه سلاح در آمریکا برای مهاجامان در آن کشور طبیعتا به صورت قابل توجهی کشتار انسان ها را راحت می کند. چنین مسئله ای اینجا در اروپا قابل تصور نیست؛ اما این خطر افزایش پیدا می کند.

مطمئنا در آینده حملات مشابه اورلاندو را بیشتر می‌بینیم

این کارشناس برجسته غربی افزود: داعش حالا با خوشحالی اطمینان دارد که استراتژِی اش نتیجه داده است. این گروه تروریستی حتی در این باره اظهار نظر هم کرده و طرفداران خود را تشویق کرده که راه عمر متین را در پیش گیرند. من اطمینان دارم که ما در آینده حملات تروریستی بیشتری را توسط گرگ های تنها تجربه خواهیم کرد.

وی همچنین در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا عمر متین این تصمیم تروریستی را مدت طولانی برنامه ریزی کرده است گفت: هنوز همه حقایق در این باره آشکار نشده است. اما آنچه که به خود این حمله مربوط می شود من احتمال این را بیشتر می دانم که این گرگ تنها کشتار اورلاندو را مدت کوتاهی قبل از ارتکاب به آن تصمیم گیری کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.