قدس آنلاین: مجتبی مطهری، فرزند ارشد آن مرحوم میان سه پسر و چهار دخترش است. مجتبی مطهری اهل سیاست نیست و تنها مشغله‌اش تدریس در دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی است.

ماه رمضان های خانه شهید مطهری از زبان فرزند ارشدش

به گزارش قدس آنلاین، یازدهمین بسته خبری ویژه ماه مبارک رمضان را با مجتبی مطهری، فرزند ارشد شهید مطهری ادامه می‌دهیم.

مجتبی مطهری با اشاره به خاطرات ایام ماه مبارک رمضان گفت: یادم است که در دوران دبستان که ماه مبارک رمضان مصادف با زمستان بود، اصرار بر گرفتن روزه داشتم که پدرم مرا به روزه کله‌گنجشکی تشویق می‌کرد. مادر از سر دلسوزی گاهی مانع‌ام می‌شد چراکه به مدرسه می‌رفتم و کمی ممکن بود برایم سخت باشد اما من همچنان اصرار بر گرفتن روزه را داشتم. البته همسایه‌ای هم داشتیم که به زور غذا را در دهانم می‌گذاشت تا روزه نگیرم اما من برتصمیمم پافشاری می‌کردم.

 

 

وی افزود: پدر اجازه می‌داد که سحر بیدار شوم و بیدار شدن سحر برایم بسیار ذوق داشت. ظهر غذایی می‌خوردم و تا افطار دیگر هیچ. در زمان افطار هم دور سفره جمع می‌شدیم و روزه‌مان را افطار می‌کردیم. پس از آنکه به سن تکلیف رسیدم پدر مقید بود که حتما روزه‌هایم را کامل بگیرم و گاهی که سرما می‌خوردم بنا به تجویز دکتر روزه نمی‌گرفتم اما بعد از ماه مبارک رمضان حتما قضایش را به جا می‌آوردم.

فرزند ارشد شهید مطهری تصریح کرد: سحرها گاهی با صدای رادیو و قرائت دعای سحر توسط ذبیحی بیدار می‌شدیم و گاهی با زمزمه‌های پدر که دعا می‌خواندند. از اینکه سحرها بیدار شوم بسیار ذوق می‌کردم.

 


وی با اشاره به تدبیر پدر در انجام احکام دین به ویژه گرفتن روزه گفت: ما علاقه درونی به روزه گرفتن داشتیم اما پدر هم تدبیر خاصی داشت. پدر برای‌مان صحبت می‌کرد و از فواید روزه می‌گفت و حتی مسائل شرعی را برای‌ ما تبیین می‌کرد. به دلیل تربیت صحیح از سوی والدینم زمینه در ما وجود داشت اما در ادامه هم پدر تلاش‌های لازم را می‌کرد. گاهی هم پدر از خاطرات خودش برای‌مان می‌گفت و حتی از پدرش و ایام ماه مبارک خاطراتی نقل می‌کرد.

مطهری اظهار کرد: اوایل انقلاب که کمی بزرگ‌تر شده بودم و روزه برایم واجب بود، تجربه ماه رمضان را در فصل تابستان داشتم که بسیار سخت بود اما بنا به زمینه‌هایی که از کودکی، پدر در ما ایجاد کرده‌ بود، این سختی را به جان می‌خریدیم.

وی در خصوص تشویق‌های پدر به ازای روزه‌های فرزندان گفت: من به دلیل آنکه فرزند ارشد خانه بودم، پدرم بیشتر برای خواهر و برادرانم به ویژه خواهرانم به ازای روزه گرفتن‌های‌شان هدیه‌ای می‌خرید تا آنها خاطرات خوبی از ماه رمضان داشته باشند. پدرم به واسطه خرید هدیه علاقه و ذوقی را در فرزندانش به وجود می‌آورد.
 



فرزند ارشد شهید مطهری تصریح کرد: محبت پدرم به خواهرانم بیشتر بود و دست نوازشش بیشتر از پسران نسبت به آن‌ها بود. البته خواهرانم هم خودشان زمینه را داشتند چراکه در خانواده مذهبی پرورش یافته بودند اما به هرحال تدبیر پدر هم بی‌تأثیر نبود.

وی بیان کرد: من دو پسر ۳۲ ساله و ۲۵ ساله دارم که پسر اولم دو فرزند چهارساله و سه ماهه دارد. سعی کردم از تدبیر پدرم برای تربیت فرزندانم استفاده کنم. البته زمان تربیت فرزندانم با تربیت من و خواهر و برادرانم بسیار متفاوت است و حتی بهتر بگویم تربیت فرزندانم بسیار راحت‌تر بود چراکه پس از انقلاب اسلامی، زمینه‌های فرهنگی بسیار تقویت شد و ناخودآگاه زمینه‌های انجام احکام الهی همچون گرفتن روزه در فرزندانم وجود داشت. همچنین به دلیل آنکه مسافتی نزدیک میان من و خواهر و برادرانم وجود دارد و رفت‌وآمد فامیلی‌مان بسیار است، فرزندانم تحت تأثیر خانواده‌ مذهبی‌ام قرار گرفته‌اند به همین دلیل پرورش آنها بسیار ساده و راحت‌تر بود.
 



وی بیان کرد: ماه رمضان ماه پرخاطره‌ای است و فضای روحانی دارد. این ماه بسیار پر برکت است و حتی اثرات و برکاتی که این ماه دارد، هیچ یک از ماه‌ها از آن برخوردار نیست. بسیاری از افراد می‌توانند در این ماه به خودسازی بپردازند و با خدای‌شان عهد کنند. رمضان، بهترین ماه است که انسان‌ها می‌توانند نفس خود را تهذیب کنند.

 

 

گفتنی است؛ مجتبی مطهری، فرزند ارشد آن مرحوم میان سه پسر و چهار دخترش است. مجتبی مطهری اهل سیاست نیست و تنها مشغله‌اش تدریس در دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.