روز گذشته در حالی خبر آزادسازی کامل فلوجه اعلام شد که این شهر از سال ۲۰۰۳ فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و در سال ۲۰۱۴ نیز اولین شهر عراقی بود که به دست داعش سقوط کرد.

 فراز و نشیب تحولات فلوجه تا آزادسازی کامل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، خبر موفقیت عملیات آزادسازی فلوجه در حالی روز گذشته اعلام شد که این شهر از اهمیت زیادی برخوردار است و از سال 2003 فراز و نشیب زیادی را تجربه کرده و در سال 2014 اولین شهر عراقی بود که به دست داعش افتاد.

اهمیت آزادسازی فلوجه که جمعیت آن بالغ بر 320 هزار نفر است نزدیک بودن آن به بغداد است زیرا  اشغال این شهر از سوی داعش  به مثابه تهدیدی علیه پایتخت عراق بود که همچنان در فواصل زمانی مختلف صحنه انفجارهای خونین است.

بیشتر ساکنان فلوجه از عشایر بزرگ و معروف عراق از جمله عشایر الدلیم، الکبیسات و البوعیسی هستند.

در زمان حمله آمریکا به عراق  نیز نیروهای آمریکایی در آوریل 2003 وارد فلوجه شدند و در سال 2004 این شهر  صحنه دو نبرد بزرگ علیه نیروهای آمریکایی بود و در نهایت آمریکایی ها در می 2008 به طور کامل از این شهر عقب نشینی کردند.

فلوجه از توابع استان الانبار است و در فاصله 50 کیلومتری شمال بغداد قرار دارد و به همین دلیل منطقه حساس و راهبردی به شمار می آید.

فلوجه اولین شهر عراق بود که در ژانویه سال 2014 به اشغال داعش در آمد و در 23می گذشته (سوم خرداد)  نخست وزیر عراق از آغاز عملیات آزادسازی آن خبر داد. به دنبال آن  ارتش ،نیروهای الحشد الشعبی، پلیس و نیروهای مبارزه با تروریسم به اضافه گروهای مقاومت عراق در عملیات آزاد سازی فلوجه مشارکت داشتند.

هرچند ائتلاف بین المللی علیه داعش  قول داد پشتیبانی هوایی عملیات آزادسازی فلوجه را تامین کند اما به گفته مسئولان عراقی از سوی آنان هیچ حمله ای به مواضع داعش در فلوجه صورت نگرفت بلکه ائتلاف مزبور فقط روند تحولات را زیر نظر گرفت.

به هر حال بسیاری از کارشناسان آزاد سازی فلوجه را به معنی آغاز روزهای پایانی داعش دانسته‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.