فاطمه معتمدی: کمبود، تأخیرهای طولانی گاه تا ۲۰ دقیقه و فرسوده بودن اتوبوس‌ها از جمله گلایه‌های ثابت ساکنان شهرجدید گلبهار است.

ساکنان گلبهار از کمبود اتوبوس گلایه مندند

این در حالی است که گلبهار براساس فلسفه ایجاد شهرهای جدید برای جذب سرریز جمعیت مشهد احداث شده است که بعدها با اجرای پروژه مسکن مهر بر شمار جمعیت این بخش افزوده شد، بدون اینکه زیرساخت‌های لازم از جمله درحوزه حمل و نقل عمومی برای این میزان تقاضا و فرصت ایجاد شده در نظر گرفته شود.

*انتظار طولانی در ایستگاه‌های اتوبوس

اکنون ساکنان شهر جدید گلبهار که شغل و تحصیل بخش قابل توجهی از آنان در مشهد استقرار دارند و مجبور هستند مسافت این دو شهر را با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی طی کنند، باید دقایق طولانی را برای رسیدن اتوبوس در انتظار بمانند و این داستانی است که هرروز تکرار می‌شود.

یکی از ساکنان شهر گلبهار با گلایه از نبود زیرساخت‌های لازم در این شهر اظهار می‌دارد: در حالی گلبهار نام پرطمطراق «شهر جدید» را یدک می‌کشد و در 35 کیلومتری مشهد قرار دارد که از داشتن اتوبوس نو محروم است و آنچه اکنون در این شهر برای جابه جایی مسافر آن هم به تعداد اندک استفاده می‌شود، اتوبوس‌های فرسوده مشهد است که البته گفته می‌شود، همین هم به صورت امانی در اختیار شهرداری گلبهار قرار گرفته است!

* اتوبوس‌های اندک برای 50 هزارنفر

وی که کارمند یکی از ادارات مشهد است، می‌افزاید: تعداد اتوبوس‌های گلبهار در حد جمعیت تعریف شده اولیه که 11تا 12 هزار نفر است هم نیست، چه برسد به اینکه با توجه به اجرای پروژه مسکن مهر جمعیت این شهر بیش از 50 هزار نفر برآورد می‌شود که بخش قابل توجهی از آنان بخصوص در حوزه مسکن مهر از قشر ضعیف و کم برخوردار هستند که توانایی خرید و استفاده از خودروی شخصی را ندارند، لذا مشتری ثابت اتوبوس برای جابه جایی هستند.

*تأخیرهای نیم ساعته

یک دانشجو نیز که به دلیل تحصیل در یکی از دانشگاه‌های مشهد هفته ای چهار روز به صورت رفت و برگشت از اتوبوس‌های گلبهار استفاده می‌کند، می‌گوید: با اینکه کرایه 850 تومان برای استفاده از این ناوگان فرسوده و فاقد تجهیزات لازم، باید پرداخت که در ماه و سال بخش قابل توجهی از درآمد خانوارها را شامل می‌شود، با این حال این پرسش مطرح است که چرا بر تعداد اتوبوس‌های این شهر اضافه نمی شود و تا کی باید دقایق طولانی و حتی تا نیم ساعت را برای رسیدن این چارچرخ‌های قراضه صبر کرد و منتظر ماند!

وی ادامه می‌دهد: ساعت ورود اتوبوس‌ها به ایستگاه مشخص و برابر یک برنامه تعیین شده و منظمی نیست که این مسأله افزایش جمعیت منتظر در ایستگاه را به دنبال دارد.

*تردد بین شهری وظیفه شهرداری نیست

شهردار گلبهار در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه تردد اتوبوس و یا جابه جایی مسافر از یک شهر به شهر دیگر جزو وظایف شهرداری نیست، بلکه متولی سازمان پایانه هاست، اظهار می‌دارد: وظیفه شهرداری در حوزه جابه جایی مسافر درون شهری است.

 سید سعید سجادی با بیان اینکه از شروع به کار شهرداری و شورای شهر گلبهار تنها دوسال می‌گذرد، خاطرنشان می‌کند: اولین کار شورا و شهرداری گلبهار پس از استقرار، مراجعه به سازمان پایانه‌های استان و بیان درخواست استقرار اتوبوس‌های بین شهری بین گلبهار و مشهد بود که البته با استقبال مواجه شد.

*اتوبوس‌های امانی فرسوده

وی با بیان اینکه شرکت عمران گلبهار 25 دستگاه اتوبوس فعلی فعال در گلبهار را به صورت امانی از اتوبوسرانی مشهد گرفته است، می‌گوید: زمانی که این اتوبوس‌ها را شهرداری تحویل گرفت، تعدادی خراب بود، ضمن اینکه این اتوبوس‌ها اسکانیا و بازسازی شده بود و در واقع نو نبود.

وی تصریح کرد: با این اتوبوس‌ها کار جابه جایی مسافر در درون شهر و بین گلبهار تا مشهد با نرخ 700 تومان انجام می‌شد که از سال گذشته این قیمت به نرخ 850 تومان افزایش یافت.

*کرایه 3هزار تومانی برای مسیر گلبهار- مشهد!

وی در خصوص نتیجه صحبت با سازمان پایانه‌های استان مبنی بر اختصاص اتوبوس برون شهری بین گلبهار – مشهد خاطرنشان می‌کند: پایانه اعلام آمادگی کرد، اما از آنجایی که رقم جابه جایی مسافر بین این دو شهر توسط اتوبوس‌های خصوصی بین 2 هزار و 500 تا 3هزار تومان برآورد شده بود، لذا شورای شهر گلبهار به دلیل اینکه این رقم بالاست، مخالفت کرد.

وی ادامه داد: این رقم برای جابه جایی مسافر از پایانه گلبهار تا پایانه مشهد بود و مسافران می‌بایست، هزینه جابه جایی از داخل شهر تا پایانه گلبهار را نیز متقبل می‌شدند، لذا شورای شهر و شهرداری گلبهار با این دغدغه که این کرایه و هزینه به مردم- که عمدتاً بخصوص در بخش مسکن مهر کم درآمد هستند- فشار وارد می‌کند مخالفت کرد.

وی با اشاره به اینکه در گلبهار 40 هزار مسکن مهر به عنوان جذب سرریز جمعیت مشهد در نظر گرفته شده است، تصریح می‌کند: اغلب کسانی که در گلبهار از اتوبوس استفاده می‌کنند، از این قشر هستند که پرداخت کرایه 3 هزارتومانی برای جابه جایی بین گلبهار تا مشهد را ندارند.

 

وی در بخش دیگر با بیان اینکه صنعت اتوبوسرانی در کلان کشور زیان ده است، یادآور می‌شود: از این همین روست که وزارت کشور برای خرید اتوبوس به شهرداری‌ها یارانه و نیز یارانه بلیت اختصاص می‌دهد.

*تأخیر سه ساله

وی با اشاره به مشکلات تحریم و وضعیت اقتصادی کلان کشور تصریح می‌کند: به این دلایل وزارت کشور دو تا سه سالی است که نتوانسته سهمیه اتوبوس‌های شهرداری‌ها را تحویل دهد و شهرداری گلبهار نیز از این قاعده مستثنا نیست.

وی سهمیه اتوبوس برای گلبهار را 30 دستگاه اعلام می‌کند و می‌گوید: هنوز این مصوبه اجرایی نشده است و اتوبوسی از وزارت کشور دریافت نشده است.

سجادی خاطر نشان می‌کند: شهرداری گلبهار نیز به لحاظ درآمدی در وضعیتی نیست که بتواند نسبت به خرید اتوبوس به طور مستقیم و با هزینه کامل اقدام کند.

*رایزنی برای خرید اتوبوس‌های کارکرده

وی ادامه داد: با این حال با شهرداری مشهد برای خرید 10 دستگاه اتوبوس کارکرده رایزنی شد تا این تعداد به قیمت کارشناسی شده خریداری شود. البته معاونت عمرانی استاندار نیز مساعدت کرد که قیمت این شمار اتوبوس را که 350 میلیون تومان برآورد شده است، در قالب پروژه عمرانی در اختیار شهرداری گلبهار قرار دهد تا بتوان نسبت به خرید اقدام کرد.

وی می‌افزاید: این اتوبوس‌ها ظرف 10 روز آینده به مجموعه اتوبوس‌های گلبهار اضافه می‌شود تا این شهر از وضعیت بحرانی کنونی خارج شود. البته این اتوبوس‌ها کارکرده و نیازمند بازسازی است که با توجه به قول اداره کل حمل و نقل همگانی کشور مبنی بر کمک به پروسه بازسازی این مهم بمرور در حین اینکه این اتوبوس‌ها در چرخه سرویس دهی قرار می‌گیرد، کار بازسازی نیز انجام می‌شود.

وی اضافه می‌کند: بخشی از این تعداد قرار است، در امر سرویس دهی در سطح شهر گلبهار به کار گرفته شود.

* حادثه، در کمین اتوبوس‌های فرسوده

وی با بیان اینکه اتوبوس‌های فعلی فوق‌العاده مستهلک،کارکرده و با احتمال بروز حادثه در جاده است، می‌گوید: از این رو در خصوص گلایه از وضعیت اتوبوس‌های گلبهارحق به مردم داده می‌شود که ناراضی باشند.

وی با بیان اینکه این گلایه مردم مورد تأیید است و شهرداری گلبهار نیز نسبت به این مسأله اذعان دارد، می‌افزاید: همچنین با وزارت کشور رایزنی صورت گرفته است تا از محل اتوبوس‌های بازسازی شده شهرهای بزرگ تعدادی به گلبهار اختصاص یابد که با توجه به قول مساعد این وزارتخانه انتظار می‌رود، ظرف دو تا سه ماه آینده نیز این اتوبوس‌ها در چرخه سرویس دهی به مردم قرار گیرد.

وی قیمت این اتوبوس‌ها را 65 میلیون تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: با موافقت وزارت کشور این اتوبوس‌ها به نصف قیمت در اختیار شهرداری گلبهار قرار خواهد گرفت.

*جمعیت 60 هزار نفری

وی در خصوص جمعیت ساکنان در این شهر اظهار می‌دارد: هر چند سرشماری دقیقی انجام نشده است، اما با توجه به آمار انشعابات آب، برق،گاز و نیز ثبت‌نام دانش‌آموزان جمعیت گلبهار بین 50 تا 60 هزار نفر پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گلبهار برای سرویس دهی به مردم با کمبود 50 دستگاه اتوبوس مواجه است، می‌گوید: در حال حاضر 25 دستگاه اتوبوس با مجوز شورای همتای استان مجاز به تردد و جابه جایی مسافر بین این شهر با مشهد و جابه جایی در سطح گلبهاراست.

وی می‌افزاید: حمل و نقل عمومی بحثی نیست که با بودجه محلی قابل تأمین باشد، لذا حمایت و پشتیبانی استانداری و شهرداری مشهد را می‌طلبد، چرا که بخش قابل توجهی از ساکنان این شهر سرریز جمعیت مشهد است، لذا اگر کمک و حمایت شود، گلبهار می‌تواند در جذب بیشتر جمعیت سرریز مشهد مؤثرتر عمل کند.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر از مجتمع مسکونی فرضاً 300 واحدی قابل بهره برداری تنها 30 واحد ساکنند و مابقی به دلیل کمبود زیرساخت‌ها از جمله بحث حمل و نقل ساکن نیستند.

وی نقطه اوج پیک مسافر اتوبوس‌های گلبهار را بین ساعت 6 تا 30/8 صبح و 18 تا 30/21 شب اعلام می‌کند و می‌گوید: مردم حق دارند که از تأخیر، شلوغی و فرسوده بودن اتوبوس‌های این شهر گلایه داشته باشند و ما هم به سهم خود از این بابت عذرخواهیم.

این مطلب به پیشنهاد مخاطب گرامی به شماره 6022...0915 تهیه شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.