قدس آنلاین/ طیبه مروت: جلسه علنی روزگذشته مجلس به ریاست علی لاریجانی برگزار شد. در دستور کار این جلسه، استماع گزارش کار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره وضعیت بهداشت، درمان، بیمه تکمیلی، اقتصاد مقاومتی، چالش‎ها و راهکارها قرار داشت. نمایندگان همچنین گزارش رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد عملکرد آن ستاد را بررسی کردند.

 در کشور چیزی به اسم بیمه نداریم

به گزارش «قدس»، دکتر سیدحسن قاضی‎زاده هاشمی با حضور در بین نمایندگان مردم به ارایه گزارشی از عملکرد وزارت بهداشت پرداخت. وی با تأکید بر اینکه در حق جامعه پزشکی ظلم می‎شود و این به صلاح کشور نیست، گفت: هنوز وضعیت ما در حوزه سلامت مناسب نیست و مشکلاتی را داریم.

 خبرهای خوب هاشمی از حوزه سلامت
قاضی‎زاده هاشمی از وجود بحران دارویی در آغاز به کارش در وزارت بهداشت سخن گفت. او افزود: در آن ایام، بحران دارو یک بحران ملی بود که طبق وعده آن را از بین بردیم. در دولت قبل 300 قلم دارو نایاب بود که اکنون این تعداد را به زیر 30 قلم رسانده‎ایم. وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات دستگاه متبوعش در دولت دهم، از 8 هزار میلیارد تومان بدهی این وزارت‎خانه در دوره احمدی‎نژاد خبر داد. هاشمی در ادامه به افزایش سهم ریالی دارو از ۵۷ درصد به ۶۷ درصد در دولت یازدهم خبر داد و افزود: در سال های ۸۹  و ۹۰ شاهد اوج واردات دارو بودیم که ما توانستیم ۳۰ درصد این واردات را کاهش دهیم. وزیر بهداشت در ادامه ارایه گزارش کار خود به نمایندگان، از افزایش دو برابری صادرات دارو در دولت یازدهم خبر داد.
او گفت: پرداختی بیماران برای تأمین دارو در دولت یازدهم ۱۲ درصد کاهش داشته است. علت این امر، اختصاص 2 هزار میلیارد تومان اعتبار به بیمه‎هاست.

 98درصد مردم بیمه هستند
قاضی‎زاده هاشمی در ادامه سخنان خود به طرح تحول سلامت نیز اشاره کرد و گفت: طرح تحول سلامت با ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار شروع شد؛ در حالی که خزانه دولت برای پرداخت همین میزان اعتبار هم با مشکل مواجه بود. بر اساس آنچه ما پیش‎بینی کرده بودیم، قرار بود ۴ تا ۵ میلیون نفر در طرح مذکور بیمه شوند که این عدد به ۱۱ میلیون نفر افزایش یافت؛ به‎طوری که در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد مردم بیمه هستند. وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش به موضوع بافت فرسوده بیمارستان‎های کشور پرداخت و تصریح کرد: 70 درصد بیمارستان‎ها بالای 30 سال عمر دارند که نوسازی و بازسازی 2 میلیون متر مربع فضای بیمارستانی در قالب طرح تحول سلامت، در راستای بهبود این شرایط است.
قاضی‎زاده هاشمی همچنین از تأسیس ۲۵۲ کلینیک ویژه تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: با راه اندازی این کلینیک‎ها ۶ هزار و ۴۴۰ مطب در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

 در کشور چیزی به اسم بیمه نداریم
سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: یکی از سؤالات درخصوص وضعیت بیمه‌ها است که بنده هم معتقدم باید درست شود. سه سال است دارم این مسأله را می‌گویم که بیمه‌ها را درست کنید. وی تأکید کرد: ما در کشور چیزی به اسم بیمه نداریم. هاشمی در ادامه تصریح کرد: سهم بنده در جمع 12 نفره شورای عالی بیمه سلامت یک رأی است. بر اساس آخرین مصوبه‌ای که داشتیم رأی من با کسی که نیم‎درصد از بیمه‌ها را پوشش می‌دهد، یکی است. آیا می‌خواهید در این شرایط نظام سلامت درست شود؟ وی تصریح کرد: در دولت‌های هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم بیمه‌ها به همین شکل معطل مانده‌اند. چون در جمهوری اسلامی ایران همه چیز بر اساس رودربایستی است. کسی نمی‌خواهد تصمیم بگیرد. قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: ‌یک بار برای همیشه تکلیف مردم را روشن کنید. باید وضعیت بیمه‌ها درست شود.

 تمام بیمارستان ها تا قبل اجرای طرح تحول سلامت ورشکسته بودند
هاشمی در ادامه ارایه گزارش وزارت بهداشت، از راه‎اندازی 35 مرکز درمان ناباروری، ایجاد ۸۶۵ اتاق زایمان، کاهش ۶.۵ درصدی سزارین، ایجاد 21 پایگاه اورژانس هوایی و ساخت و راه‎اندازی ۲ هزار خانه بهداشت خبر داد. وزیر بهداشت افزود: در قالب طرح تحول سلامت ۶۷۰۰ پزشک عمومی و ۵۳۰۰ ماما در نقاط مختلف کشور توزیع شده‎اند؛ به‎طوری که هم‏اکنون در هیچ یک از شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر کمبود پزشک عمومی و ماما نداریم. هاشمی به موضوع تعرفه‎ها اشاره کرد و گفت: از سال ۷۴ که موضوع خودگردانی بیمارستان‎ها مطرح شد، متأسفانه با مشکلات زیادی مواجه شدیم؛ به‎طوری که تمام بیمارستان‎ها تا قبل اجرای طرح تحول سلامت ورشکسته بودند اما در دولت یازدهم اعتبارات هتلینگ به 5/2 برابر افزایش پیدا کرد.

 تلاش کردیم مردم زیرمیزی ندهند
وزیر بهداشت همچنین از تزریق ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای برخورد با زیرمیزی در بازار سلامت خبر داد و گفت: با اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بیمه سلامت و همین میزان به بیمه تأمین اجتماعی، تلاش کردیم تا این پول‏ها از جیب مردم پرداخت نشود. هاشمی با اعلام رتبه 89 در دنیا برای حوزه سلامت ایران تأکید کرد: هنوز وضعیت ما در حوزه سلامت مناسب نیست و مشکلاتی را داریم.

 شفاف‏سازی حقوق های وزارت بهداشت
وزیر بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی در مجلس و در واکنش به طرح بحث تحقیق و تفحص از نظام سلامت گفت: ریگی به کفشمان نیست، تحقیق و تفحص کنید. قاضی‌زاده هاشمی در تشریح وضعیت حقوق‌ها گفت: متوسط پرداختی کارکرد خالص در دانشگاه تهران به این نحو است که 337 نفر نیروی غیرتمام وقتی که بالای 60 درصد می‌شوند پرداختی زیر 5 میلیون تومان دارند و 28 درصد 5 تا 10 میلیون تومان، 2درصد 60 تا 70 میلیون تومان و یک درصد 50 تا 60 میلیون دریافتی دارند.
وزیر بهداشت ادامه داد: پزشکان عمومی نیز در دانشگاه تهران 3 میلیون و 115 هزار تومان دریافتی دارند که با اضافه‎کار و کارانه، 9 میلیون و 700 هزار تومان برایشان در نظر گرفته می‌شود،  برای سرپرستار 2 میلیون و 570 هزار تومان که با مجموعه کارانه، 5 میلیون و 200 هزار تومان می‌شود. برای جانشین سرپرستار نیز 2 میلیون و 380 هزار تومان که با مجموع کارانه، پرداختی به او تعلق می‌گیرد.
وزیر بهداشت تأکید کرد: بنابراین، ما ریگی به کفشمان نیست، الک‌ها را بیرون گذاشتیم و به وزارت بهداشت آمدیم.

 درخواست لاریجانی از دولت برای حوزه سلامت
علی لاریجانی پس از گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره حوزه سلامت، از دولت خواست تا برای هماهنگ‎کردن وزارت بهداشت و بیمه‌ها به مجلس لایحه دهد. رئیس مجلس افزود: بر اساس سیاست‎های کلی بخش سلامت که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ گردید، باید حوزه سلامت و بخش درآمدی آن از یک مدیریت واحد برخوردار شود. از این‎رو، دولت باید لایحه‎ای را مطابق با این سیاست‎ها تدوین و به مجلس ارایه کند.
نماینده مردم قم در مجلس همچنین برای رفع نگرانی تأمین منابع مالی پایدار وزارت بهداشت، از دولت و وزارت بهداشت خواست تا پیشنهادات خود را در قالب برنامه ششم توسعه به مجلس ارایه کنند.

 نگرانیم با رفتن آقای وزیر طرح تحول سلامت هم برود!
سخنان وزیر بهداشت اما بدون واکنش نبود و نمایندگان مردم در مجلس به بیان دیدگاه‎های خود درباره گزارش وزیر پرداختند.
اصغر مسعودی، نماینده ممسنی، طی سخنانی از عدم توزیع مناسب امکانات بهداشتی در روستاها گله‎مند بود و گفت: هنوز در جامعه ما روستاهای زیادی هستند که مردم آن باید در وقت اداری و در روزهای غیرتعطیل مریض شوند. زیرا امکانات درمانی به‏صورت مناسب توزیع نشده و کمبود پزشک در روستاها وجود دارد.
علیرضا سلیمی، نماینده محلات، فرد دیگری بود که در ارتباط با طرح تحول سلامت سخن گفت. وی اظهار داشت: نگرانی ما از این طرح این است که با حضور وزیر بهداشت آغاز و با خروج آقای قاضی‏زاده هاشمی از وزارت بهداشت تمام شود و این موضوع مردم را نگران کرده است.
وی افزود: درآمدهای نجومی پزشکان در طرح تحول سلامت هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. این افزایش هزینه دولت را بدهکار کرده  که لازم است از سوی وزارتخانه مدیریت شود.

 مردم از ریزگردها خفه می‎شوند
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه از دولت و مجلس خواست فکری به حال استان‌هایی کنند که با پدیده ریزگردها درگیرند. نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس، در تذکر آیین‌نامه‌ای افزود: یکی از مهم‎ترین مشکلات امروز کشور این است که نیمی از مردم ایران از ریزگردها خفه می‌شوند. انتظار می‌رفت هیأت‎رئیسه مجلس نسبت به این موضوع احساس وظیفه می‎کرد.

 در صورت بدعهدی آمریکا، برجام را در مجلس آتش می‎زنیم
نماینده مردم لنجان در مجلس در نطق میان‎دستور خود به فرمایشات رهبری درباره برجام و بدعهدی آمریکایی‏ها اشاره کرد و گفت: در صورت بدعهدی‌های آمریکا در ارتباط با برجام، مجلس دهم به وظیفه انقلابی خود عمل خواهد کرد. در صورت پیمان‎شکنی آنها در ارتباط با برجام، محل آتش‏زدن آن در پشت همین تریبون خواهد بود.
 محسن کوهکن ادامه داد: ما فراموش نکرده‌ایم که هرگاه و هرکجا در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا با اقتدار و استقامت ایستاده‌ایم، این آنها بوده‌اند که کوتاه آمدند. همانطور که در مقابل بیانات اخیر رهبری، مقام مسؤول آمریکایی اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند برجام را نادیده بگیرد.

 قاچاق به‎صرفه است!
حبیب‌‌الله حقیقی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دیگر میهمان صحن علنی بود که به ارایه گزارشی درباره عملکرد این ستاد و وضع موجود قاچاق کالا و نیز اقتصاد مقاومتی پرداخت. وی بالاترین میزان قاچاق را مربوط به کالاهای مجاز عنوان کرد و افزود: قاچاق در حوزه کالاهای ممنوعه در ردیف‌های آخر است.
وی از ورود روزانه 3300 کانتینر بدون کوچک‌ترین کنترل به کشور خبرداد و افزود: تأمین‎نبودن معیشت مرزنشینان زمینه‌های انتقال کالا از معابر غیررسمی را فراهم می‌کند. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دیگر زمینه گسترش قاچاق در کشور را فقدان مدیریت یکپارچه در مبادی رسمی کشور و نقش‏داشتن چندین دستگاه به‎طور موازی در این باره دانست و گفت: عوامل فرهنگی و اجتماعی از جمله تغییر الگوی مصرف و گرایش به خرید کالاهای خارجی نیز از جمله علل افزایش ورود قاچاق به کشور است. حقیقی با ذکر اقدامات مقابله‌ای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کشفیات کلان قاچاق کالا در سه‌ماهه اول سال 95 را یادآور شد و با اشاره به اقدامات این ستاد در انهدام و جلوگیری از بازگشت کالاهای قاچاق به کشور از ضرورت اقدامات فرهنگی و پژوهشی و نیز مساعدت‌های مجلس در این باره سخن گفت.

 اعلام وصول 12 طرح در صحن علنی مجلس
هیأت‏رئیسه مجلس 12 طرح را در صحن علنی پارلمان اعلام وصول کرد که می‌توان به طرح اداره صدا و سیما و طرح کاهش آلودگی هوای کشور اشاره کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.