غلامرضا محمدمرادی

اقتصاد مقاومتی در ایلام از حرف تا عمل!

 اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار تحریم ها و متعاقب آن، تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن تأثیرات تحریم می‌باشد و در شرایط ایده آل، تبدیل چنین فشارها و تهدیدهایی به فرصت است.

برای تحقق اقتصاد مقاومتی همه آحاد ملت باید به خوبی پای کار باشند تا وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و تولیدات داخلی کشور رونق گیرد و جامعه کاملاً به خوداتکایی برسد.

 اقتصاد مقاومتی، ضرورت مقاومت برای رد فشارها و عبور از سختی‌ها برای رسیدن به نقاط مثبت ملی و عام المنفعه است. این روش اقتصادی با اقتصاد ریاضتی بسیار متفاوت است.

ماجرای اقتصاد مقاومتی اولین بار در سال ۲۰۰۵ پس از محاصره غزه توسط اسرائیل و اعمال تحریم های ناجوانمردانه علیه مردمان ساکن در این باریکه ی زندگی، بروز و ظهور یافت و ساکنان این منطقه با استفاده از توان داخلی و مقاومت در برابر تحریم ها، توانستند مشکلات اقتصادی خود را تا حدود زیادی به زانو در بیاورند و پیروز میدان تحریم شوند.

پس از تشدید تحریم های ددمنشانه علیه جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر، رهبر فرزانه انقلاب« حفظه الله تعالی » در تاریخ 30/۱۱/1392، سیاست‌های کلی « اقتصاد مقاومتی » را به مسئولان کشور ابلاغ فرمود و هم اکنون این شیوه اقتصادی در کشور فراگیر و عملیاتی شده و هدف از آن، استفاده از توان داخلی و مقاومت در برابر تحریم های ظالمانه با ایجاد کمترین چالش و بحران در جامعه و عدم تحمیل فشار اقتصادی بر مردم است.

استان ایلام یکی از استانهای محروم و توسعه نیافته کشور است که علی رغم جمعیت پایین آن، بیشترین خیل  بیکاران( بویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی ) را در دل خود جای داده است و به خاطر همین معضل تلخ، بیشتر خانواده ها به شدت مستأصل و کلافه شده اند.

این استان که قبل از انقلاب به چندان توفیقی در عرصه های صنعتی، تولیدی و اقتصادی دست نیافته بود، بعد از انقلاب نیز بلافاصله درگیر جنگ شد و در دوران 8 ساله دفاع مقدس، حداقل های صنعتی و تولیدی خود را از دست داد و کمتر سرمایه گذاری بود که برای امر سرمایه گذاری در این منطقه مرزی رغبت پیدا کند و دولتیان هم چندان برای امر سرمایه گذاری در ایلام روی خوش نشان ندادند و هیچ توازن و تعادلی برقرار نساختند.

از سوی دولتمردان بارها برای کم کردن شکاف توسعه ای، بر توازن منطقه ای و ایجاد صنایع تولیدی و تبدیلی در 8 منطقه این استان تأکید گردید اما این شعارها همگی در حد حرف باقی ماندند و چندان عملیاتی نشدند و ایلام در آلام نفسگیرش رها گردید و متأسفانه تاکنون طبیب حاذقی برای درمان دردهایش پیدا نشده است.

همان طور که در لابلای متن فوق و بصورت گذرا به برخی علل عقب ماندگی های صنعتی و اقتصادی این استان اشاره شد، محقق ساختن منویات مقام معظم رهبری" مدظله العالی " در بحث اقتصاد مقاومتی در ایلام، به روحیه ای انقلابی،جهادی و فراگیر( همچون اوایل پیروزی انقلاب ) در همه عرصه ها نیاز دارد و قطعاً با برگزاری همایش های هزینه بر، خطابه های بدون عمل؛ تکرار شعارهای غیرعملیاتی و صدور بخشنامه و دستورالعمل های کاغذی؛ تولید، تجارت و اقتصاد درون زا در این استان محروم و توسعه نیافته، بهبود نخواهد یافت.

تا زمانی که فرهنگ کسب و کار، تلاش و خدمت، فعالیت و سازندگی در جامعه نهادینه نشود و آحاد جامعه و دولتمردان عملاً، بسیجی وار و جهادگونه،  وارد کارزار توسعه نشوند و آستین های خلوص و خدمت را بالا نزنند، بدون شک از پیشرفت اقتصادی و رونق تولید داخلی و صادرات محور، خبرهای خوشی از ایلام مخابره نخواهد شد.

شناسایی مشاغل زودبازده و صادرات محور؛ آموزش و مهارت آموزی جویندگان کسب و کار؛ ساماندهی افراد مهارت دیده در قالب تعاونی؛ پرداخت تسهیلات بسیار ارزان قیمت به تعاونی ها و افراد جویای کار منوط به ایجاد اشتغال و تولید پایدار( با هدایت اهل فن و تشدید نظارت ها )؛ مبارزه و مقابله جدی با رانت خواری ها، زیاده طلبی ها و بده و بستان ها؛ فعال سازی مشاغل خانگی زودبازده در مناطق مختلف روستایی، عشایری و شهری؛ ایجاد صنایع و کارگاه های بزرگ و کوچک صنعتی، تولیدی، تبدیلی و صنایع پایین دستی پتروشیمی و پالایشگاهی توسط دولت و سرمایه گذاران بخش خصوصی بصورت توازن منطقه ای در جای جای استان؛ استفاده از توان و ظرفیت مجموعه های نظامی، انتظامی، سپاه، بسیج و گروههای مردم نهاد برای دمیدن روحیه کار و تلاش در جامعه؛  فرهنگ سازی در جامعه برای تغییر نگرش افراد بیکار از نگاه صرف به کار اداری و پشت میزنشینی بجای اشتغال و کارآفرینی؛ بازاریابی، رفع موانع و ایجاد زمینه مناسب برای صادرات محصولات تولید شده توسط تولیدکنندگان و صنعتگران و...؛ از جمله اقداماتی است که می تواند به اقتصاد درون زا، اشتغال پایدار، توسعه و پیشرفت همه جانبه استان ایلام کمک کند.

با حمایت جدی از دامداران، کشاورزان، باغداران، صنعتگران، تولیدکنندگان، کارخانه داران؛ فعال سازی کارگاهها و کارخانه های راکد، غیرفعال و رها شده در استان و مردمی و بومی کردن اقتصاد؛ می توان زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را در ایلام فراهم ساخت.

اگر قوای سه گانه بر همه امورات، دخل و خرج ها، ریخت و پاش ها، زد و بندها و ساخت و پاخت های خاص اداری، حقوق و پاداش های نجومی و باورنکردنی، بروکراسی های رابطه مند و...، بیشتر و بهتر نظارت و به شدت و بدون اغماض با متخلفین برخورد نمایند و جلوی این همه اسراف و تبذیرهای نابودگرانه اقتصادی، گرفته شود و همین مبالغ به ناحق به تاراج رفته را به بدنه کار و تلاش برگردانند، بدون شک هم مقاومت تحریم های ناجوانمردانه خواهد شکست و هم دست ناجوانمردان زالو صفت از جیب بیت المال برای همیشه قطع خواهد شد.

امیداست در سال" اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل " شاهد توسعه همه جانبه استان ایلام در همه عرصه ها باشیم و بیش از پیش زمینه اشتغال و کارآفرینی پایدار در این دیار" طلوع خورشید " فراهم گردد.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.