قدس آنلاین: فرهنگ – خدیجه زمانیان: قرار است با شرکت در فراخوانی تحت عنوان «دوباره می‌خوانم»، کتابخانه‌های بیمارستان‌های کودک کشور تجهیز شود تا کودکان بیمار با مطالعه کتاب در بیمارستان‌ها، به لحاظ روانی رنج کمتری را متحمل شوند و سلامت روانشان مورد توجه خود و خانواده‌هایشان قرار بگیرد.

با معجزه کتاب، رنج کودکان بیمار را کاهش دهیم

چند روزی است در فضای مجازی فراخوان «دوباره می‌خوانم» دست به دست می‌چرخد تا مردم ایران با شرکت در این طرح، فرصت‌های مطالعه کتاب برای کودکان  بستری‎شده در بیمارستان‌ها را فراهم کنند. در حال حاضر، این طرح با همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و «گروه سلامت و هنر» در حال اجراست.

کانون پرورش فکری  همزمان با ماه مبارک رمضان در قالب  کارگاهی  با عنوان «مهمانی مهر و نیایش»، کلاس‏های متنوع فرهنگی را به مدت 10 روز برای کودکان برگزار کرده است. دراین کارگاه، غرفه‌ای به «گروه سلامت و هنر» اختصاص داده شده است تا علاقه‌مندان و نیکوکاران بتوانند از این طریق، کتاب و محصولات فرهنگی خود را (در قالب طرحی با عنوان «دوباره می‌خوانم») برای ساخت کتابخانه در بیمارستان‌های کودکان اهدا کنند. 

بهاره جهاندوست، مسؤول غرفه «گروه سلامت و هنر»، با توضیحی درباره فعالیت‌های گروه «سلامت و هنر»، هدف ایجاد این انجمن را بهبود شرایط درمانی بچه‌ها و سلامت روان کودکان بیمار عنوان می‌کند و معتقد است که راه‌اندازی و ساخت کتابخانه برای کودکان بیمار، کمک می‌کند تا  آنها بتوانند دردشان را فراموش کنند. وی معتقد است اگرچه کتاب مدت‌هاست که مورد بی‌مهری خانواده‌ها و بچه‌ها قرار گرفته اما در شرایطی که کودک بیمار قرار است بیشتر زمان زندگی‌اش را روی تخت بیمارستان بگذراند و در بسیاری مواقع حتی نمی‌تواند دستش را تکان دهد، خواندن کتاب موجب می‌شود غم، اندوه و رنج درد را  راحت‏تر تحمل کند.  این معجزه کتاب است که ناتوانی‌ها را به مخاطبش گوشزد نمی‌کند و ذهن را درگیر قصه‌ها و موقعیت‌هایی خاص می‌کند.

 به گفته‌ جهاندوست، بزرگترین کمک به کودک انحراف ذهن او از  بیماری و ضعف اوست. ضمناً، آنچه حین مطالعه در روزهای سخت بیماری در وجود کودک نهادینه می‌شود، در روزهای سلامتی با ارزش‌ترین سرمایه وی خواهد بود. مسؤول غرفه «گروه سلامت و هنر» با بیان اینکه کتاب‌های  اهداشده از سوی مردم تهران در بیمارستان‌های کودکان این استان  توزیع می‌شود، از اعلام آمادگی استان‌هایی همچون یزد، شیراز و گلستان برای جمع‌آوری و ارسال کتاب‌ به بیمارستان‌ها خبر داد.

به این صورت، افرادی که تمایل دارند در طرح «دوباره می‌خوانم» شرکت کنند می‌توانند با مراجعه به  کارگاههای «مهمانی مهر و نیایش» کتاب‌های دست دوم اما قابل استفاده و همچنین، بازی‌های آموزشی، لوح‌های فشرده و لوازم‌التحریر نو را در اختیار این بیمارستان‌های کودک قرار دهند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در عین حال اعلام آمادگی کرده است تا کتاب‌های اهدایی علاقه‌مندان را از طریق ادارات کل استانی و 940 مرکز فرهنگی‌- هنری خود در سراسر کشور جمع‌آوری کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.