قدس آنلاین- تبریز: مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب از برداشت ۲۰ هزار تن سیب‌زمینی و هویج از یک هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیرکشت این شهرستان خبر داد.

تولید ۲۰ هزار تن سیب‌زمینی و هویج در شهرستان بناب

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، جعفر صادقی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: کشاورزان روستای قره‌چپق شهرستان بناب در آغاز سال زراعی 95-94 به صورت داوطلبانه آمادگی خود را برای عدم کشت محصولات با نیاز آبی بالا و همچنین همکاری با جهادکشاورزی و امور منابع آب شهرستان برای اجرای سیاست‌های دولت در برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کردند.

وی افزود: این کشاورزان به جای کشت پیاز خوراکی و سایر محصولات پرمصرف و با نیاز آبی بالا اقدام به کشت ارقام زودرس هویج و سیب زمینی و سایر محصولات با نیاز آبی کم کردند.

به گفته مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بناب، در سال زراعی جاری سطح زیرکشت این محصولات در روستای مذکور به ترتیب 180 و 170 هکتار است که برداشت هویج از 20 خرداد و سیب زمینی از 25 خرداد آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود 11 هزار و 700 تن هویج و 7 هزار و 650 تن سیب زمینی از مزارع این روستا برداشت شود.

صادقی خاطرنشان کرد: کشاورزان با رعایت دستورالعمل‌های فنی ارائه شده توسط کارشناسان این مدیریت و کارشناسان مسؤول پهنه‌ها و با رعایت تاریخ دقیق کاشت از 15 بهمن تا اواسط اسفند و بهره‌گیری از بارش‌های فصلی دفعات آبیاری محصولات خود را به 5 تا 6 نوبت کاهش داده و میزان آب مصرفی در این مزارع در حد نیاز گندم بوده و در پی آن مصرف سم و کود نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وی در ادامه سخنان خود سطح زیرکشت محصولات سیب زمینی و هویج در شهرستان بناب را به ترتیب 500 و 640 هکتار در سال جاری اعلام و تصریح کرد: سطح زیرکشت پیاز در پی اقدامات ترویجی و کلاس های آموزشی برگزار شده از 800 هکتار در سال زراعی 94-93 به 310 هکتار در سال زراعی جاری در این شهرستان کاهش یافته است.

روستای قره‌چپق از توابع شهرستان بناب به علت اجرای طرح تغییر الگوی کشت به منظور حرکت در مسیر اجرای برنامه های طرح احیای دریاچه ارومیه به عنوان روستای نمونه و پایلوت در اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه انتخاب شده است.

کشاورزان این روستا توانستند با تغییر الگوی کشت نسبت به صرفه جویی مؤثر در استفاده از آب گام‌های بزرگی بردارند و آب مازاد مصرف کشاورزی نیز صرف احیای دریاچه ارومیه شده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.