قدس آنلاین-آرش شفاعی: «از سناباد شعر» با عنوان فرعی «زمانه و زندگی مصطفی محدثی خراسانی» در زمره آثار تاریخ شفاهی قرار می‌گیرد. این کتاب را حسین قرایی گردآوری و منتشر کرده و در آن به زندگی و آثار این شاعر تأثیرگذار حلقه شعر خراسان پرداخته است.

یک کتاب حرفه‌ای و قابل احترام

کتاب از نظر شکل و صفحه‎آرایی، پیوست‌ها و اطلاعات تصویری و نمایه‌ها به‎شکلی حرفه‌ای تنظیم و منتشر شده است. معمولاً کارهای اینچنینی در کشور ما به‏ندرت به سرانجام می‌رسد  زیرا علاوه بر عزم و اراده، نیازمند حوصله و صرف وقت و امکانات بسیار است. کارهای بسیاری در حوزه تاریخ شفاهی در کشور با عشق و علاقه شروع شده اما در میانه راه و به دلایلی همچون مشکلات بودجه‌ای، عدم همکاری مصاحبه‌شوندگان یا تغییر در سیاست‌ها و اولویت‌های نشر، ناگهان متوقف شده و نیمه‏کاره باقی ‏مانده است.

در میان کسانی که به شعر و ادبیات، بخصوص ادبیات انقلاب اسلامی، علاقه و ارادتی دارند، حسین قرایی یک استثناست. او بر خلاف بسیاری که فقط حرف می‌زنند و عمل نمی‌کنند، سالهاست که در متن بسیاری از رویدادهای ارزشمند ادبیات بوده و از هر فرصت و امکانی که در اختیارش قرار داشته ، برای فعالیتی فرهنگی بهره برده است. او معمولاً با مطالعه دست به انتخاب می‌زند و انتخاب «مصطفی محدثی خراسانی» نیز از این جنبه قابل توجه است.محدثی در حوزه‌های مختلفی فعالیت کرده است؛ شعر و آموزش شعر، مطبوعات، سرود و آهنگهای انقلابی و... . او با راه‏اندازی «کانون شاعران و داستان‏نویسان» در امور تربیتی آموزش و پرورش خراسان، سهم عمده‎ای در پروردش نسلی از شاعران جوان داشته است. وی، همزمان ، از مؤسسان جلسات شعر حوزه هنری مشهد بود که به یکی از بارورترین جلسات شعری کشور تبدیل شد. محدثی پس از مهاجرت به تهران در مجله «شعر» و روزنامه «جام جم» به فعالیت مطبوعاتی پرداخت و در صدا و سیما در تولید سرودهای روز نقش داشت. گستردگی دایره کسانی که او با آنها کار کرده یا ارتباطات فرهنگی و هنری‏ای که داشته، نشاندهنده مشرب وسیع فکری و اخلاقی محدثی است. وی با همین وسعت مشرب توانسته جمعی متنوع و متکثر از چهره‌های برجسته ادبیات و فرهنگ را پیرامون خود جمع کند. هوشمندی قرایی در انتخاب محدثی به عنوان سوژه کتاب باعث شده که در این اثر درباره بسیاری از شخصیت‌ها و چهره‌هایی که هر مخاطب جدی ادبیات به دنبال دریافت اطلاعاتی از آنهاست، حرفی و خاطرهای باشد؛ از شفیعی کدکنی و محمد قهرمان بگیرید تا قیصر امینپور و سیدحسن حسینی.

البته در  بعضی موارد، اصرار قرایی بر داشتن اطلاعاتی اندک یا دریافت نظر مصاحبهشونده درباره طیف گسترده‌ای از شخصیت‌های فرعی باعث شده تا فضا و فرصت مناسب برای کسب اطلاعات بیشتر یا بیان خاطرات از شخصیت‌های اصلی و مهمتر فراهم نشود.به هر حال، این کتاب یکی از خواندنی‌ترین و جامع‌ترین آثاری است که درباره چهره‌های فعال در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی ‌منتشر شده است. امید است که نویسنده در کتاب‌های بعدی خود به سراغ چهره‌های تأثیرگذار دیگر این حوزه نیز برود. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.