وزیر امور خارجه آلمان از تلاش کشورش برای تصاحب مجدد کرسی غیر دائم شورای امنیت برای سال های ۲۰-۲۰۱۹ خبر داده و بر لزوم اصلاحات در این ارگان مهم بین المللی تاکید کرد.

لزوم اصلاح شورای امنیت سازمان ملل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، آلمان مجددا درخواست تصاحب یک کرسی غیر دائم در شورای امنیت را کرد. همزمان وزیر امور خارجه آلمان خواستار اصلاحات اساسی در شورای امنیت شد.

وزیر امور خارجه آلمان در یک سخنرانی با عنوان سیاست خارجی آلمان در دورانی آشفته در هامبورگ به خواسته خود که مدتهاست انتظار آن را می کشیده اشاره کرد و آن هم درخواست مجدد آلمان برای تصاحب یک کرسی موقت در شورای امنیت سازمان ملل است.

وی از آغاز تلاش آلمان برای تصاحب کرسی غیر دائم شورای امنیت در سال 20-2019 با شعار صلح، عدالت، نوآوری و مشارکت خبر داد.

اشتاین مایر تصریح کرد: برای ما واضح است که ما به سازمان ملل و شورای امنیت در تلاش برای صلح در این دوران بدون صلح و ناسازگار بیشتر از قبل نیاز داریم. با وجود افزایش انتقادها و بن بست هایی که  همواره در این تشکل ایجاد می شود، شورای امنیت سازمان ملل البته تنها اورگانی است که اقدامات الزام آور بین المللی برای جلوگیری از درگیری ها و حفظ صلح در آن تصمیم گیری می شود.

آلمان برای تصاحب کرسی غیر دائم شورای امنیت با بلژیک و اسرائیل که از دیگر نامزدهای تصاحب این کرسی هستند رقابت می کند. انتظار می رود این انتخابات در 72 جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در تابستان 2018 برگزار شود.

اخیرا آلمان در سال های12-2011 یک کرسی غیردائم را در شورای امنیت در اختیار داشت. حدود 15 کشور در این اوگان بین المللی عضو می شوند که پنج تا از آن ها ( آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، و انگلیس) عضو دائم بوده که دارای حق وتو می باشند. ده عضو دیگر هم برای مدت دو سال به عنوان عضو غیر دائم در شورای امنیت انتخاب می شوند. هر سال در 31 دسامبر پنج عضو غیر دائم حذف می شوند.

آلمان در یک چرخه منظم هشت ساله از سال 98-1997 تا به حال پنج بار عضو غیر دائم شورای امنیت شده است.

هدف آلمان این بار این است که در اولین دور انتخابات نتیجه خوبی را به دست آورده و در مسیر دستیابی به کرسی دائم شورای امنیت قدم بگذارد.

اشتاین مایر با تاکید بر اینکه تنها در سال گذشته شورای امنیت از 63 قطعنامه 60 مورد را با اجماع تصویب کرده است گفت: شورای امنیت، مدیریت مرکزی بحران های جهانی است. شورای امنیت یک تشکل مرکزی است تا غرب و روسیه را در گفتگو و شایستگی عمل نگه دارد.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین در سخنرانی خود ترکیب فعلی شورای امنیت را منسوخ شده دانسته و خواستار اصلاح این ارگان بر اساس بحران های قرن بیست و یکم شد.

وی گفت: بنابراین آلمان همراه با برزیل، هند و ژاپن خواهان پیشرفت به سوی اصلاحات این سازمان بین المللی است.

اصلاح شورای امنیت سازمان ملل باید توسط مجمع عمومی سازمان ملل و با اکثریت دو سوم  کشورهای عضو از جمله پنج عضو دارنده حق وتو پذیرفته شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.