ترکیه پس از شکست سیاست‌های خود در سوریه و منزوی شدن در سطح منطقه‌ای و جهانی اکنون با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند در عراق و سوریه طرح های خود را پیش برد.

 چرایی عادی سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، مسوولان ترکیه رژیم اسرائیل را به عنوان همپیمان راهبردی به شمار آورده‌اند و انتظار دارند که توافق با این رژیم چشم انداز تازه ای را برای آنکارا در منطقه بگشاید. این در حالی که محافل سیاسی زمان این توافق را دارای اهمیت دانسته‌اند.

این توافق در شرایطی صورت می‌گیرد که ترکیه به دلیل شکست سیاست هایش در سوریه در سطح منطقه و جهان منزوی شده است. محافل سیاسی انتظار دارند که توافق با اسرائیل در پشتیبانی از طرح‌های آنکارا در سوریه و عراق موثر باشد. این در شرایطی است که روابط ترکیه با آمریکا و برخی از کشورهای غربی پس از حمایت این کشورها از نیروهای کُرد در سوریه تیره شده است.

ترکیه این نیروها را بخشی از حزب کارگران کردستان می‌داند که در جنوب شرق کشور با آن سرگرم نبرد است. برخی از مقام ها و محافل ترکیه به رژیم اسرائیل به عنوان یک شریک اقتصادی و بازرگانی راهبردی نگاه می‌کنند. به طوری که حجم مبادلات تجاری میان آنها طی سال‌های پیش افزایش یافته است.

پیش بینی می شود توافق میان دو طرف درباره گسترش لوله برای انتقال گاز از سرزمین اشغالی به سوی ترکیه از راه جزیره «حیفا» به جزیره «جیهان» ترکیه را هم در بر بگیرد. منابع دیپلمات پیش بینی کرده‌اند که همکاری نظامی و اطلاعاتی دوجانبه به روال پیش از سال 2008 میلادی برگردد. مساله جنبش حماس نیز بخشی از مذاکرات میان ترکیه و رژیم اسرائیل بود. آنکارا موافقت کرده است که فعالیت رهبران و عناصر این جنبش را در ترکیه متوقف کند.

اسرائیل هم موافقت کرده است ترکیه با نظارت این رژیم و از راه گذرگاه های آن کمک های ترکیه به غزه برسد. این مذاکرات در زمانی صورت گرفته که همگان می‌دانند که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیاز مبرمی به لابی یهودی دارد تا از مقدار فشار مراکز قدرت آمریکا بر آنکارا به دلیل نادیده گرفتن مسائل حقوق بشر و مردمسالاری کاهش دهند. این هماهنگی با لابی یهود همزمان شده است با گفت‌و‌گوهای رژیم اسرائیل با کشورهای عربی و در راس آنها عربستان و قطر که همپیمانان ترکیه هستند. پیش بینی می شود که پس از سفرهای پی درپی مقام های نظامی و اطلاعاتی رژیم اسرائیل به ترکیه دامنه تنش های در میدان های نبرد سوریه به ویژه در مرزهای ترکیه و اردن افزایش یابد.

همچنین پیش بینی می‌شود پیش از پایان یافتن سال میلادی جاری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل به عنوان یک مهمان ویژه به آنکارا سفر کند. اکنون اردوغان که پیش از این به رژیم اسرائیل حمله و آن را دشمن پست معرفی کرده بود باید هواداران خود را به برخلاف گفته‌های خود علیه رژیم اسرائیل خرسند سازد و او از طریق سیطره مطلق بر رسانه های ترکیه در این باره زمینه سازی کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حق ویردی IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    چرایی ندارد مسوولان ترکیه از سگان دست آموز آمریکا و اسرائیل هستند. به هارت و پورتشان نگاه نکنید. اوف بر چنین مسلمانی آمریکایی.