قدس آنلاین/ فاطمه ایزد پناه : گاهی جرقه‌ای باید، تا آنچه را که شایسته توست اتفاق بیفتد، شاید گذری اتفاقی از کوچه‌ای مسیر زندگی‌ات را آنچنان عوض کند که همیشه به دنبال آن تغییر بوده‌ای، شاید فقط یک صدای آشنا می‌توانست تو را به سوی خود بکشاند.

   بانوان نيكوكار مشهدى حاميان هميشه سبز بيماران رنج كشيده

انسان های درمانده و بیمار، نگاهشان را به آسمان مهربانی تو دوخته‌اند، همان چشمانی که تو در کوچه‌های اتفاق های زندگی‌ات به دنبالش می‌گشتی؛ اینک خورشیدی مهربان باش برای دل ناامیدی که سرنوشت اینبار تو را برای کمک نشانه می‌رود.

بعضی ازآدم ها، مردم را زیر پا می گذارند و با غرورشان زندگی می‌کند و بعضی دیگر غرورشان را زیر پا می گذارند و با مردم زندگی می کنند و تو…! اما می‌شود میزبان خورشید بود، آسمانی اندیشید و آسمانی زندگی کرد.

دعوت شدن به میهمانی که هر هفته میزبانش خودت باشی، مطمئنم برایت دلپسند است. یک بار این ضیافت آسمانی را پذیراباش و از خواسته دلت بگذر به ندای قلبت گوش ده، مطمئنم به آرامش می‌رسی.

در جمع گرم و صمیمی میهمان شدم اما چه دیر لیاقت آشنایی با این ضیافت بزرگ را داشتم، 16سال از نخستین میهمانی‌های هفتگی گذشته است.

16سال است بزرگانی از قبیله پزشکان و خیران درد آشنا، هر هفته دور هم جمع می‌شوند و سرمایه جمع می‌کنند! یک سرمایه گذاری چند برابری و ابدی.

این بار دستان خیران مهربان، حامیان همیشه سبز بیماران رنج کشیده و ناتوان خواهد شد، تا نباشد مادری که رنج نداشتن و واماندن از مخارج بیماری فرزند و هزینه زندگی را به رنج درد و بیماری افزون کند. تا دیگر کسی نسخه به دست نماند و چشمان پر اشکش را به آسمان ندوزد.

بیمارانی که گاه تا پایان عمر باید بیماری خود را یدک بکشند و هیچ راه علاجی جز صبر ندارند. به یاد داشته باشیم که سلامتی تاجی است بر سر انسان های سالم که فقط بیماران آن را می‌بینند.

 

*میزبانان خورشید

«ميزبانان خورشيد» نیز گروهی از همین افراد فرهيخته نيكوكار و همسران خيرين فعال در گروه دوستداران دانشگاه و شوراي مشاركت هاي مردمي و شماری از پزشكان علاقه مند خدمت به بيماران نيازمند و صعب العلاج مي باشند كه در بيمارستان امام رضا (ع) مستقر و از مهر ماه 1392 فعاليت خود را آغاز کرده اند.

بانوان نیکوکاری که هر هفته سه شنبه در طبقه زیرین کتابخانه بیمارستان امام رضا(ع) گرد هم می آیند تا به مشکل بیماران نیازمند  واقعی و آبروداران دردمند که برای رفع نیازهای خود توان عرضه آبروی خویش را ندارند، با توجه به اصل رازداري و دورنگري وكمك به بازتواني افراد، رسیدگی کنند. آن ها حتی نسبت به تهيه اقلام و تجهيزات پزشكي مورد نياز بیماران و مراکز درمانی در تلاشند.

غلامرضا عباسی مدیر مشارکت های مردمی بیمارستان امام رضا(ع) می گوید: این بانوان نیکوکار حمايت مادي و معنوي حدود  350بيمار را به مبلغ ماهيانه حدود 30میلیون تومان به عهده گرفته اند.

این مددکار اجتماعی می افزاید: پا به پای پیشرفت های فراوان پزشکی، امراض وبیماری‌ها نیز پیشرفته تر و متنوع تر گشته‌اند. از سویی با پیشرفت علوم پزشکی از مرگ و میرها نظیر: مرگ و میر نوزادان، بیماری‌های قلبی و عروقی، نقص ایمنی و بسیاری دیگر جلوگیری شده و این گونه بیماران می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند و از سویی دیگر مسایل گوناگونی گریبانگیر این خانواده‌هاست. اغلب این افراد بیمار با مشکلات روحی، روانی اجتماعی، اقتصادی و... رو به رو هستند به طوری که به تنهایی از عهده مشکلاتشان بر نمی‌آیند و با کمک دولت و بیمه‌ها نیز حتی مشکلات درمانی و دارویی آنها برطرف نمی‌شود.

غلامرضا عباسی می‌گوید: با توجه به دسته بندی های بیماری، گاه بیماری با یک یا چند نوبت مداوا می‌شود، اما گاه بیماری سخت درمان بوده از قبیل ام اس، نقص ایمنی، پیوند کلیه و کبد، بیماران ضایعه نخاعی و بسیاری از این دست که عمدتاً این بیماران ازعهده مخارج عمل، دارو و درمان خود بر نمی‌آیند.

وی با توجه به تجربیات زیادی که در رویارویی با این نوع بیماران داشته، می‌گوید: بیمارانی که در کما هستند یا قطع نخاع‌اند به دلیل آنکه تحرک نداشته و دچار زخم بستر می‌شوند وهزینه نگهداری این بیماران به دیگر هزینه‌های درمان و دارو نیز افزوده خواهد شد، بنابراین گاهی یک خانواده دچار چند بیمار است و مستأصل می‌مانند و اگر کمک خیرین نباشد عنان زندگی را به طور کامل از دست خواهند داد.

این مددکار اجتماعی با اشاره به نوعی از یک بیماری، می‌افزاید: حدود 200بیمار میلومننگوسل (کسانی که به طور مادزادی نخاع آن ها تشکیل نشده) وجود دارد که این بیماران به دلیل عدم نخاع قادر به عمل ادرار نبوده و به کلیه نیز آسیب می‌رساند که اگر در بدو تولد این گروه بیماران تحت عمل جراحی قرار بگیرند، می‌توانند تا 80سالگی عمر کنند.

وی همچنین از وجود 625 بیمار قطع نخاع از گردن، سینه و کمر در مشهد سخن به میان آورد که مراقبت های ویژه این بیماران هزینه‌های زیادی در بردارد.

 

* چگونگی طرح حامی

دکتر عبدا... بهرامی رئیس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد نیز که از اعضای اصلی تشکیل دهنده طرح «حامی» است، با اشاره به دوره‌های درمانی بیماران سرطانی، عمل جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و داروها و نیز سایر خدماتی که باید به این گروه از بیماران داشته باشند، می‌گوید: کمک دولت به بیمه‌ها کفایت نمی‌کند. این بیماری‌ها هزینه‌های بسیار بالایی دارد که تأمین آن از عهده بسیاری از بیماران بر نمی آید.

وی افزون بر درخواست کمک از دولت و توجه بیمه‌ها و نگاه واقع بینانه‌تر آنان به این قضیه، به فعالیت های مؤسسه خیریه‌ای که کمک هایی که از حدود 16سال پیش تاکنون به بیماران نیازمند ارایه می‌کند، می‌پردازد و می‌گوید: نهادها و انجمن های گوناگونی هستند که به صورت غیرحرفه‌ای در جهت کمک به بیماران فعالیت می‌کنند و اغلب مراجعه کنندگان به آن ها همان افراد حرفه‌ای هستند که از چند جا کمک می‌گیرند و غالباً دست آنهایی که نیازمند واقعی (آبروداران دردمند) هستند از این خدمات همچنان خالی می‌ماند.

دکتر بهرامی، طرح حامی را تشریح می‌کند و می‌افزاید: افراد خیر زیادی تمایل به کمک مادی و معنوی دارند، اما جای مطمئنی را نمی‌شناسند، برهمین اساس در سال 88 طرح بزرگ حامی بیمار را به اجرا درآوردیم و سه سال پیش نیز گروهی از بانوان نیکوکار «میزبانان خورشید» را با هدف کمک به بیماران نیازمند و دیگر اهداف خیرخواهانه تشکیل دادند.

وی تصریح می‌کند: این طرح با رعایت اصل رازداری، اعتقاد به استقلال شخصیت فردی، شرکت در فعالیت ها و دورنگری مبتنی بر قادرسازی و کمک به بازتوانی افراد و حصول به تکامل پیشرفت استعدادها و لیاقت های فرد و شکوفا کردن آن ها می‌باشد.

وی توضیح می‌دهد: فرد متقاضی می‌تواند از مشاوره و راهنمایی ضابطان طرح و مددکاری اجتماعی بویژه بیمارستان امام رضا(ع) برخوردار شده و در انتخاب درست از آنها کمک بگیرد.

 

* چگونه می‌توان حمایت یک بیمار را به عهده گرفت

دکتر بهرامی به جنبه دیگری از طرح حامی بیمار اشاره و خاطرنشان می‌کند: براساس این طرح، ابتدا بانک اطلاعات بیماران نیازمند از طریق مددکاری اجتماعی ایجاد و به طور مرتب به روزرسانی می‌شود. خیرین داوطلب به طور همزمان و با معرفی این طرح در بین عموم مردم می‌توانند به عضویت این خانواده درآیند.

به گفته وی، افراد داوطلب به جای کمک های سطحی و موردی و یکباره، آن را به ماه‌های سال تقسیم و کمک خود را هر چند ناچیز از موقت به دایم و ماهیانه تبدیل کنند که این کمک‌ها می‌تواند به صورت ارتباط مستقیم یکسویه (واریز به حساب بیمار) یا ارتباط مستقیم دو سویه (تمایل رویارویی دو طرف) و سومین راه ارتباط غیرمستقیم (مددکاری) انجام شود.

... و حالا تو شاید عزیزی را از دست داده باشی که بیماری‌ای از این دست داشته است و تو نتوانسته‌ای برایش کاری کنی. اینک که می‌توانی با حامی شدن یکی از این بیماران، دلت را تسلا ده و همچنان که امام حسین(ع) فرمودند: «چون دنیا چیزی به تو بدهد قبل از آنکه از دست برود آن را ببخش»، تو هم می توانی بخشی از اموالت را ببخشی. پس شما هم مي توانيد به خانواده بزرگ حاميان بیماران بپيونديد.

 

نحوه عضویت و همکاری 

شماره تلفن  38022013 051 و تلفن همراه  1990466 0901

پاسخگوی سؤوالات و راهنمای شما در خصوص نحوه پیوستن  و همکاری با این گروه  خواهد بود.

* لطفاً نظرات خود را در خصوص اين مطلب به شماره

300072305 پيامك كنيد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.