وریس جانسون، شهردار سابق لندن روز پنجشنبه برخلاف انتظار و پیش بینی ها از گود رقابت ها برای رهبری حزب محافظه‌کار، و در نتیجه نخست وزیری انگلیس، خارج شد.

بوریس جانسون از گود رقابت ها برای جانشینی دیوید کامرون کنار کشید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، بوریس جانسون، امروز در کنفرانس خبری اظهار داشت که پس از گفت وگو و مشورت با هم‌حزبی‌هایش و با توجه به 'وضع فعلی پارلمان' تصمیم گرفته است که در رقابت‌های درون حزبی برای جانشینی دیوید کامرون شرکت نکند.
وی در این نشست خبری گفت: « به شما دوستانم که در این سخنرانی در انتظار پیام اصلی هستید باید بگویم که پس از مشورت با همکارانم و با توجه به اوضاع کنونی پارلمان نتیجه گرفتم که من نمی توانم فرد مورد نظر (برای رهبری حزب) باشم.»
جانسون از حامیان شناخته شده برگزیت بود و از اصلی ترین گزینه ها برای جانشینی دیوید کامرون، نخست وزیر به شمار می رفت که هفته گذشته و به دنبال رای شوک آور انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا از مقامش استعفا داد.
انصراف جانسون در حالی اعلام می شود که ' ترزا می' وزیر کشور انگلیس روز پنجشنبه رسما در نشستی خبری در لندن اعلام کرد که وارد عرصه رقابت های رهبری حزب محافظه کار خواهد شد.
وی همچنین در نامه‌ای که روز پنجشنبه در روزنامه تایمز منتشر شد ضمن اعلام ورود به گود رقابت‌ها در حزب محافظه‌کار بر سر جانشینی دیوید کامرون رهبر این حزب، وعده داد که در صورت پیروزی مجددا حزب بحران زده اش و نیز بریتانیا را متحد خواهد کرد.
در همین حال 'مایکل گوو' وزیر دادگستری دولت کامرون و از حامیان جدی برگزیت نیز روز پنجشنبه به صورت غیرمنتظره اعلام کرد که وارد عرصه رقابت ها برای رهبری حزب محافظه کار خواهد شد.
وی که تا پیش از این احتمال داده می شد که به عنوان حامی جانسون در این رقابت های حضور یابد، در سخنانی گفت که خواهان قدرتمند تر و عادلانه تر شدن انگلیس است.
گوو بیان داشت : به این دلیل مایل به حضور در رقابت برای رهبری حزب محافظه کار است که به این نتیجه رسیده است که 'بوریس توانایی رهبری حزبی که بتواند از پس وظایف پیش رو برآید را ندارد.'
در همین حال روزنامه تایمز روز پنجشنبه نوشت: در اولین نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه 'یوگو' برای تایمز، 'ترزا می' در حال حاضر 17 درصد از بوریس جانسون جلوتر است.
به نوشته تایمز براساس این نظرسنجی، میزان حمایت از 'ترزا می' 55 درصد و از بوریس جانسون 38 درصد بوده است.
میزان حمایت از استیو کراب و خانم آندریا لیدسام از دیگر نامزدهای مطرح، در این نظرسنجی هفت درصد است.
کمیته 1922 حزب محافظه کار که ناظر بر انتخابات رهبری این حزب است روز پنجشنبه تایید کرد که تاکنون ' ترزا می' ، 'استیو کراب' وزیر کار ، 'لیام فوکس' وزیر دفاع پیشین انگلیس، ' آندریا لیدسام' معاون وزیر انرژی کابینه کامرون و 'مایکل گوو' آمادگی خود را برای ورود به رقابت ها بر سر جانشینی دیوید کامرون بیان داشته اند.
پریتی پاتال، ساجد جاوید، نیکی مورگان از دیگر نامزدهای احتمالی برای ورود به رقابت های رهبری حزب محافظه کار نام برده می شوند.
نامزدهای رهبری حزب محافظه کار تا ظهر روز پنجشنبه فرصت داشتند ثبت نام کنند. جانشین دیوید کامرون از نهم سپتامبر فعالیتش رو شروع خواهد کرد.
تصمیم غیرمنتظره دیوید کامرون رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر انگلیس در روز جمعه هفته گذشته برای دادن استعفا به دلیل رأی شوک آور مردم کشورش به برگزیت، سبب شد که رقابت ها بر سر جانشینی کامرون پیش از موعد مقرر که قبل از انتخابات عمومی انگلیس در سال 2020 میلادی بود، کلید بخورد.
دیوید کامرون، که مخالف جدایی کشورش از اتحادیه اروپا بود، روز جمعه گذشته ضمن اعلام تصمیمش برای استعفا، توضیح داد تا زمان برگزاری اجلاس سرتاسری حزب محافظه‌کار در ماه اکتبر آینده و انتخاب رهبر جدید این حزب که نخست‌وزیر آینده انگلیس نیز خواهد بود، به کارش ادامه خواهد داد.
کمیته 1922 حزب مسئول برگزاری انتخابات حزب محافظه کار است و قاعدتا از همان شیوه‌‌ای که در سال 2005 میلادی منجر به انتخاب دیوید کامرون شد، استفاده می‌کند. البته این موضوع بایستی به تایید هیئت رئیسه حزب محافظه‌کار برسد.
براساس رویه همه نمایندگان پارلمانی حزب محافظه‌کار می‌توانند نامزدی رهبری حزب شوند، به این شرط که دست‌کم دو نماینده دیگر از نامزدی‌شان حمایت کنند. اگر نامزدها بیش از سه نفر باشند، هر چند بار که لازم باشد از 331 نماینده محافظه‌کار مجلس عوام رأی‌ می‌گیرند تا فقط دو نامزد باقی بمانند. (در هر مرحله رأی‌گیری، کسی که کمترین رأی را داشته باشد حذف می‌شود).
وقتی فقط دو نامزد ماندند، انتخاب را به اعضای حزب در سراسر بریتانیا واگذار می‌کنند.
در همین حال اگر محافظه‌کارها بخواهند پیش از کنفرانس سالانه‌شان، که قرار است در دوم اکتبر برگزار ‌شود، رهبر حزب را انتخاب کنند، انتخاب اولیه باید پیش از تعطیلات تابستانی پارلمان (21جولای) برگزار شود. بعد در دوران تعطیلات نامزدها فرصت خواهند داشت حامی جمع کنند تا نهایتا ماه سپتامبر انتخاب نهایی انجام شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.