مراسم روز جهانی قدس امروز جمعه در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی با حضور صدها تن از اقشار مختلف مردم این کشور برگذار شد.

راهپیمایی روز قدس در ژوهانسبورگ

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ؛ مراسم روز جهانی قدس در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی با حضور صدها تن از اقشار مختلف مردم این کشور برگذار شد. در این مراسم که روبروی دفتر تجاری رژیم جعلی اسرائیل برگذار شد، مردم این کشور آپارتاید زده با شعارهای مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا همبستگی خود را با مبارزات مردم قهرمان فلسطین اعلام کردند.

یکی از سخنرانان این مراسم، رونی کسرول بود که به نمایندگی از جمعیت یهودیان ضد صهیونیست طی سخنانی خواستار قطع رابطه اسرائیل و آفریقای جنوبی شد.

وی از یهودیان داخل اسرائیل خواست از سفید پوستانی که در زمان آپارتاید در آفریقای جنوبی با درک درست به مبارزه با دولت سفیدپوست آپارتاید پرداختند درس عبرت بگیرند.

وزیر سابق امنیت آفریقای جنوبی با محکومیت بعضی از مواضع دولت این کشور خواستار محاکمه شدن نتانیاهو به اتهام نسل‎کشی شد در دادگاههای بین‎المللی شد.

همبند سابق نلسون ماندلا با تمجید از مواضع آن قهرمان فقید این جمله از ماندلا را ماندنی‎ترین سخن او شمرد که گفته بود: آزادی ما در آفریقای جنوبی بدون آزادی برادران‎مان در فلسطین تکمیل نخواهد شد.

سخنران دیگر این مراسم، دکتر عایشه بود که ازسوی جامعه پزشکان مسلمان در این راهپیمایی شرکت می‎کرد. وی ضمن محکوم کردن کشتار بی‎رحمانه کودکان جوانانان و زنان فلسطینی خواستار اعتراض جامعه جهانی به روند نسل‎کشی در سرزمینهای اشغالی شد.

تبعیت همۀ مسلمانان از امام خمینی (ره) موجب آزادی فلسطین خواهد شد
اقبال جسات، رئیس شبکه نظارت بر رسانه‎های آفریقای جنوبی با تقدیر از امام خمینی (ره)، او را بنیان‎گذار وحدت اسلامی در قرن حاضر خواند و گفت: اگر همۀ مسلمانان جهان از او تبعیت کنند، فلسطین آزاد خواهد شد. هنگام سخنرانی او جمعیت حاضر با فریادهای لبیک یا خمینی با آرمانهای آن امام فقید اعلام وفاداری کردند.

اجرای عدالت در فلسطین؛ به زودی
زیاد پاتل، نماینده اتحادیه همبستگی فلسطین با ستایش روند مبارزات مردم فلسطین، مبارزه جوانان فلسطینی در سرزمینهای اشغالی را قهرمانانه خواند و ابراز امیدواری کرد: به زودی جهان شاهد اجرای عدالت در فلسطین اشغالی باشد.

شبنم مایت، وکیل پایه یک دادگستری به نمایندگی از گروهی که در تدارک ارسال یک کشتی متشکل از زنان به سوی غزه هستند، شرایط داخلی سرزمینهای اشغالی را غیر انسانی و غیر قابل تحمل خواند.

سخنران اصلی این مراسم سید عبدالله حسینی، مدیر مرکز اسلامی آفریقا بود که به نمایندگی از اتحادیه بین‎المللی سازمانهای غیر دولتی حامی فلسطین، در این راهپیمایی شرکت کرده بود.

او خطاب به کارمندان دفتر تجاری اسرائیل گفت: شما از سوی یک کشور جعلی به این سمت گماشته شدید و حقوق‎تان با غصب سرزمینهای اشغالی تأمین می‎شود. شما از یک رژیم جعلی‎ای حمایت می‎کنید که دستش تا مرفق به خون فلسطینیان آلوده است.

چند سال دیگر، اسرائیل وجود نخواهد داشت
وی افزود: بارهایتان را ببندید، چون تا چند سال دیگر کشوری به نام اسرائیل وجود نخواهد داشت که به نمایندگی از آن به کار تجاری بپردازید.

حجت‎الاسلام حسینی با مقایسه آپارتاید در آفریقای جنوبی و اسرائیل با بیان آماری، آپارتاید حاکم بر اسرائیل را دهها بار بیشتر از رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی دانست و از جامعه جهانی خواستار مقابله با این پدیده شوم ضد بشری شد.

وی با اشاره به مواضع امام خمینی در مبارزه با اسرائیل، اعلام روز جهانی قدس توسط امام راحل را نقطه عطف تاریخ مبارزات مردم فلسطین خواند و وحدت مسلمانان در مبارزه علیه آپارتاید اسرائیل را حامل تعیین‎کننده زوال اسرائیل دانست.

واصل باخوس، برگذارکننده این مراسم که با حمل پرچم حزب‎الله لبنان در این راهپیمایی حضور یافته بود، با فریاد شعارهای ضد اسرائیلی از حضور اقشار مختلف در این راهپیمایی سپاسگزاری کرد.

حضور نمایندگان رسانه‎های داخلی در این مراسم چشمگیر بود و تنوع افراد شرکت‎کننده نیز حاکی از اتحاد مسلمانان این کشور برای مبارزه با اسرائیل بود.

این مراسم در حالی برگذار شد که موجی از فعالیتهای گروه‎های تکفیری برای عدم شرکت مسلمانان در این راهپیمایی در سراسر آفریقای جنوبی به وجود آمده بود.
این مراسم با آتش زدن پرچم اسرائیل و دعای دسته جمعی برای زوال اسرائیل به پایان رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.