۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 398163

کاخ سفید به نمایندگان کنگره اعلام کرده است که پیشنهاد قابل توجهی را برای افزایش کمک‌های نظامی به اسرائیل، ارائه داده است.

پیشنهاد نظامی آمریکا به اسرائیل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، مذاکرات آمریکا و اسرائیل در خصوص بسته کمک نظامی طی ماه های گذشته تحت تاثیر اختلافات عمیق بر سر توافق هسته ای ایران، ادامه داشته است.

بر اساس پیشنهاد جدید، ایالات متحده اصرار دارد که اسرائیل ده ها میلیارد دلار از کمک مالی را که قرار است دریافت کند، برای خرید کالاها و خدمات آمریکایی هزینه کند، به جای آنکه بخش قابل توجهی از آن را در خود اسرائیل هزینه نمایند.

دولت اوباما جزییات بیشتری از این پیشنهادات را در نامه طولانی به سناتورها ارائه کرده است. این سناتورها در ماه آوریل در نامه ای به کاخ سفید خواستار نهایی شدن قرارداد جدید کمک مالی به اسرائیل شده بودند.

اختلافات شدید تل آویو و واشنگتن طی سال گذشته بر سر توافق هسته ای ایران موجب شد تا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهونیستی حاضر به دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و مذاکره بر سر بسته کمک مالی و نظامی جدید نشود. اعتبار بسته کمک نظامی آمریکا به اسرائیل در سال 2018 میلادی به پایان خواهد رسید.

زمانی که توافق هسته ای ایران اجرا شد، مذاکرات بر سر قرارداد جدید کمک های مالی بین آمریکا و اسرائیل نیز آغاز شده است.

سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما و شان داناون مدیر دفتر مدیریت بودجه روز جمعه با ارسال نامه ای برای سناتورها تاکید کردند که دولت آمریکا اماده است تا کمک های نظامی فعلی به اسرائیل را افزایش دهد، کمک هایی که ارزش آن به 30 میلیارد دلار می رسد، و قرارداد جدیدی را امضا کند که شامل بیشترین تعهدات برای کمک نظامی به یک کشور در تاریخ آمریکا باشد.

این پیشنهاد شامل تعهد جدید ده ساله برای تامین مالی سامانه های دفاع موشکی در اسرائیل خواهد بود. در این نامه آمده است: چنین قرارداد کمک نظامی بر اساس حمایت بی نظیر آمریکا از اسرائیل در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، مبتنی خواهد بود. دولت فعلی آمریکا، هم در گفتار و هم در عمل، بیشتر از هر دولت دیگری در تاریخ آمریکا برای امنیت اسرائیل، کار کرده است.

اوباما به طور شفاف اعلام کرده است که نهایی کردن این قرارداد پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اش، یک اولویت خواهد بود. نتانیاهو نیز از تمایل و اشتیاق خود برای امضای این قرارداد خبر داده است ولی چالش های سیاسی موجب پیچیده شدن مذاکرات شده است.

برخی تحلیلگران در آمریکا و اسرائیل بر این باورند که نتانیاهو در این فکر است که شاید با رئیس جمهور آینده آمریکا بتواند قرارداد بهتری را منعقد کند، اتهامی که اسرائیل به شدت آن را رد کرده است.

برخی نیز بر این باورند که اوباما برای نهایی کردن این قرارداد تلاش زیادی می کند چرا که می خواهد خودش را از اتهامات مطرح شده در این باره که نسبت به اسرائیل، بسیار سختگیر بوده است، نجات دهد.

مذاکرات به طور سری انجام شده و هیچ یک از دو طرف حاضر به اعلام جزییات آن نیستند ولی افراد نزدیک به مذاکرات اعلام کرده اند که ارزش قرارداد جدید احتمالا 40 میلیارد دلار خواهد بود.

بر اساس قرارداد فعلی، اسرائیل اجازه دارد تا یک چهارم کمک‌های نظامی را که دریافت می کند، در خارج از آمریکا هزینه کند و همین طور 13 درصد آن را در زمینه سوخت هزینه نماید. کاخ سفید اعلام کرده است که اسرائیل 1.2 میلیارد دلار در یک سال و در مجموع 7.9 میلیارد دلار از زمان اجرای توافقنامه را در همین مسیر هزینه کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.