قدس آنلاین: انسان باید ورزیدگی عقلی داشته باشد تا به افراط و تفریط مبتلا نشود؛ اگر عقل انسان در مسیر صحیح تقویت شود می تواند راه حق و باطل را بفهمد.

توصیه های آیت الله مصباح یزدی برای ورزیدگی عقلی

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شنبه شب در جلسه اخلاق ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: شیطان در فکر و یا در انگیزه انسان اثر می گذارد.

 

وی افزود: شیطان عامل مستقل نیست بلکه انسان میلی دارد که شیطان آن را تقویت می کند اما اگر میلی نباشد از شیطان کاری بر نمی آید، یکی از کارهای شیطان ایجاد نسیان در انسان است؛ یکی از اسماء قرآن کریم ذکر است یعنی این کتاب الهی سبب می شود که مردم به یاد حقایق می افتند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بیشترین گرفتاری انسان این است که نعمت ها الهی را فراموش می کند، اظهار داشت: انبیا نیز برای یادآوری آمده اند، شیطان در تمام مسائل زندگی می تواند با انسان بازی کند از بالاترین و ضروری ترین کارها تا جزئی ترین موضوعات.

 

وی ادامه داد: شیطان بسیاری از مردم را در اصل مسأله توحید فریب داده و آنان را جهنمی کرده است، امروز برخی از افراد متمدن معتقد هستند که هر نوع احتیاج انسان یک خدا دارد به عنوان مثال ادعا می کنند که برای نزول باران خدایی خاص وجود دارد.

 

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که درست است که بسیاری از زندگی انسان در پدران گرفته شده اما این دلیل نمی شود که هرچه بگویند صحیح است، ابراز داشت: بت پرستان می گفتند که پدران و آباء ما بت پرست بودند پس ما نیز بت پرست هستیم، در این جا دست شیطان مشخص است.

 

وی عنوان کرد: بسیاری از اعتقادات غلط به دلیل القای شبهات از سوی شیطان است، زمانی مردم می گفتند اگر خدا می خواهد پیغامی بفرستد باید به وسیله کسی غیر از انسان همانند فرشتگان باشد؛ خداوند هرکس را که صلاح بداند و بهتر بتواند پیام الهی را برساند او را می فرستد.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: شیطان مغالطه هایی در استدلال انسان ایجاد می کند تا نتیجه گیری او اشتباه از آب در آید، شیطان سعی کرده که در توحید، نبوت و معاد انسان ها به گونه ای اثرگذار باشد تا از اصل قضیه دور شوند.

 

وی اضافه کرد: در زمینه معاد زنده شدن پس از مرگ را به عنوان جوک نقل می کردند یعنی هیچ امکانی برای معاد قائل نبودند و می گفتند محال است پس از آن می گفتند شاید محال نباشد ولی لزوما که واقع نمی شود، بنی اسرائیل سال ها منتظر حضرت موسی برای نجات از فرعون بودند اما زمانی که حضرت آن ها را به ایمان دعوت کرد گفتند تا خداوند را نبینیم ایمان نمی آوریم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بسیاری از فیلسوفان بزرگ دنیا نیز همانند بنی اسرائیل می گویند تا چیزی محسوس نباشد قابل قبول نیست، گفت: ریشه انحرافاتی که در مسائل اعتقادی در زمینه های گوناگون به وجود آمده شبهات شیطان است.

 

وی افزود: خداوند عالم را بدون حساب خلق نکرده است بعد تا به انسان می رسد همه چیز بی حساب می شود، آن زمان انسان را آفریده که بی حساب بمب بزنند سر هزاران نفر و مردم یمن را به نام اسلام بکشند و پول بدهند که نام آدمکش از آن ها سلب شود اگر این چنین شد عالم لغو نیست؟.

 

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که خداوند بالاترین امتیاز یعنی عقل را به انسان قرار داده است که بر حسیات نیز حاکم است، اظهار داشت: نخستین راه برای مبارزه با شیطان اثبات مبادی اعتقادی از طریق عقل است، گاهی برخی خوابی می بینند و بر اساس همین خواب فرقه ها و مذاهبی درست شده است.

 

وی ادامه داد: انسان باید ورزیدگی عقلی داشته باشد تا به افراط و تفریط مبتلا نشود؛ اگر عقل انسان در مسیر صحیح تقویت شود می تواند راه حق و باطل را بفهمد؛ شیادها همواره بودند و امروز نیز هستند افراد حقه بازی هستند که مردم را دور خود جمع می کنند و پول های کلانی در می آورند؛ کسانی به نام اسلام و شیعه، برخی را به عنوان امام مطرح می کنند و هم وزن او الماس هدیه می دهند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که فریب دهنده شیطان است که گاهی جن و گاهی انس هستند، ابراز داشت: دشمن انبیا فقط ابلیس نیست؛ در خود انسان ها گروهی هایی وجود دارد که از شیاطین هستند؛ اگر عقل انسان حکومت نکند حجت بر او تمام نمی شود؛ تقویت عقل نخستین راه مبارزه با شیطان است.

رسا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.