قدس ‌آنلاین/ حسن کدخدای عرب: سرپرست جدید حج و زیارت خراسان رضوي به زائرانی که کاروان‌های آزاد و غیرمجاز را برای سفر به عتبات عالیات انتخاب می‌کنند، هشدار داد.

سفر به عتبات با کاروان‌های آزاد، پشتوانه امنیتی و رفاهی ندارد

 حسن کدخدای عرب: سرپرست جدید حج و زیارت خراسان رضوي به زائرانی که کاروان‌های آزاد و غیرمجاز را برای سفر به عتبات عالیات انتخاب می‌کنند، هشدار داد.

جواد شاد در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به برخی مشکلات، خطرات و آسیب هایی که زائران در کاروان‌های غیرمجاز و آزاد با آن روبه رو می‌شوند، گفت: معمولاً این کاروان‌ها برای پایین آوردن هزینه از موارد بسیار حیاتی و مهم نظیر امنیت، بیمه و خدمات بهداشتی و درمانی و حوادث غیرمترقبه در حین سفر چشم پوشی می‌کنند.

وی افزود: این در حالی است که زائران اعزامی از طریق دفاتر سازمان حج و زیارت، افزون بر بیمه کامل سلامت و فوت از خدمات بهداشتی، تغذیه سالم، اسکان درهتل‌های منطقه امن در شهرهای زیارتی عراق و معاینه، درمان و داروی رایگان در درمانگاه‌های زیر نظر مرکز پزشکی حج و زیارت استفاده می‌کنند.

سرپرست حج و زیارت خراسان رضوي، آرامش روانی و بدون دغدغه زائر در کیفیت زیارت و بهره‌مندی معنوی از فضای معنوی عتبات مقدسه را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: حج و زیارت و ستادها وعوامل اجرایی آن در عتبات عالیات همه تلاش خود را برای فراهم کردن آرامش روانی زائران در کشور در حال جنگ فراهم می‌کنند، این در حالی است که کاروان‌های غیرمجاز و آزاد در صورت بروز مشکل هیچ محمل قانونی و اجرایی برای پیگیری امور ندارند.

شاد افزود: به عنوان مثال اگر خدای نکرده زائران زیر پوشش سازمان حج و زیارت در حوادث تروریستی عراق کشته شوند، شهید محسوب می‌شوند، اما در کاروان‌های غیرمجاز چنین نیست.

وی همچنین تأکید کرد: مهم‌ترین مزیت کاروان‌های زیرنظر حج و زیارت پوشش امنیتی در کشور پرخطر عراق است، به طوری که اتوبوس‌ها با پوشش امنیتی کامل بین شهرهای زیارتی و تا مرز تردد می‌کنند، در حالی که یک نفر مأمور امنیتی همواره در هر اتوبوس مستقر است.

وی تصریح کرد: در بیشتر حوادث تروریستی پیش آمده در عراق، زائران کاروان‌های غیرمجاز و آزاد هدف قرار گرفته‌اند.

وی حوادث دیگر نظیر تصادف، فوت یا بستری شدن زائران در بیمارستان‌ها را از دیگر تفاوت‌های بین کاروان‌های مجاز و غیرمجاز بیان کرد و گفت: در این حوادث چون ستادهای مستقر در شهرهای زیارتی عراق وظیفه پشتیبانی از زائران ثبت نام کننده در کاروان‌های زیر نظر حج و زیارت را دارند، بدون هیچ دغدغه‌ای امور را تا مراحل پایانی پیگیری می‌کنند و بقیه اعضای کاروان با کمترین دغدغه به زیارت و بقیه سفر خود می‌پردازند، ولی کاروان‌های غیرمجاز با مشکلات جدی در این زمینه روبه رو می‌شوند.

سرپرست سازمان حج و زیارت خراسان رضوي گفت: حتی دیده شده که در حادثه‌ای مدیر یک کاروان غیرمجاز زائران خود را به حال خود رها کرده و از صحنه گریخته است، از جمله بتازگی دو کاروان غیرمجاز از کاشمر و فریمان دچار چنین مشکلی شده‌اند که در حال پیگیری است.

وی، ارایه خدمات ناقص، تقاضای دوباره پول برای برگشت و ارایه خدمات نامطلوب در هتل‌ها و نیز نپرداختن حق اقامت هتل‌ها، استفاده از مواد غذایی نامرغوب مانند گوشت یخ زده برزیلی یا گوشت بوفالو هندی در وعده‌های غذایی را از دیگر مشکلات کاروان‌های غیرمجاز و آزاد بیان کرد و گفت: در کاروان‌های حج و زیارت به مسأله بهداشت و سلامت غذا اهمیت داده می‌شود و از گوشت گرم استفاده می‌گردد.

وی با بیان اینکه سفر به شهرهای زیارتی عراق از طریق دفاتر زیر نظر سازمان حج و زیارت پس از بررسی‌های لازم و اجازه شورای عالی امنیت ملی و با رعایت تمام جوانب امنیتی و سلامت روحی و روانی و اخلاقی زائر انجام می‌شود؛ تأکید کرد: ثبت نام و سفر با کاروان‌های غیرمجاز و آزاد هیچ پشتوانه امنیتی و رفاهی ندارد.

وی با این حال از دستگاه‌های انتظامی و قضایی خواست، نسبت به جلوگیری و برخورد با کاروان‌های غیرمجاز و آزاد اقدام کنند.

به گفته وی، کاروان‌های غیرمجاز و آزاد هیچ مالیاتی نمی‌پردازند.

سرپرست حج و زیارت خراسان رضوي در پایان از برخورد قانونی با کاروان‌های غیرمجاز و آزاد خبر داد.

شاد یادآور شد: افزون بر 270 دفتر و شرکت خدمات زیارتی در خراسان رضوي و در مجموع 2350 دفتر خدمات زیارتی در کل کشور خدمات قانونی به زائران عتبات عالیات ارایه می‌دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.