در حالی دمای هوا در برخی از مناطق جنوب و شرق استان کرمان به ۵۰ درجه رسیده که طی روزهای اخیر آتش‌سوزی‌های پی‌درپی نخلستان‌ها به کابوس کشاورزان تبدیل‌شده است.

  آتش در کمین نخلستان‌های کرمان/ گرمای هوا به ۵۰ درجه رسید

استان کرمان این روزها افزایش دمای بی‌سابقه را تجربه می‌کند و دمای شهر کرمان به ۴۰ درجه نیز رسیده است، گزارش‌ها از افزایش دمای بی‌سابقه برخی از مناطق کرمان ازجمله شهداد و منطقه گندم بریان و کویر مرکزی خبر می‌دهند بطوریکه دمای هوای کویر مرزی که از آن به‌عنوان گرم‌ترین نقطه زمین یاد می‌شود به ۶۸ درجه نیز رسیده است.

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: طی روزهای اخیر بیشترین دما در مناطق مسکونی در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان ثبت‌شده است.

وی ادامه داد: دمای هوا در کهنوج، رودبار و قلعه گنج طی روز گذشته ۴۸ درجه بوده است که پیش‌بینی می‌شود این وضعیت طی روزهای اخیر ادامه داشته باشد.

گرمای بین از حد هوا در روزهای اخیر تبعات گوناگونی در برداشته است خسارت به محصولات کشاورزی از یک‌سو و از سوی دیگر بروز آتش‌سوزی‌های متعدد در نخلستان‌ها از عواقب افزایش دما است.

در حالی چند روز قبل بروز آتش‌سوزی موجب سوختن بخشی از نخلستان‌های جنوب کرمان شد که روز گذشته نیز در منطقه جازموریان ۱۵ هکتار نخلستان در آتش به‌کلی نابود شد.

در این حادثه نیز آتش‌سوزی خسارت عمده به کشاورزان وارد کرد و کارشناسان نسبت به‌احتمال ادامه این حوادث طی روزهای آینده هشدار داده‌اند.

کمبود وسایل اطفا حریق و وزش بادهای موسمی بر شدت آتش سوزی ها می افزاید

از سوی دیگر کمبود وسایل اطفا حریق و در بسیاری مواردی فرسودگی و غیرقابل استفاده بودن آن‌ها موجب می‌شود اطفا آتش به‌کندی انجام شود.

در بسیاری از موارد نیز به دلیل بعد زیاد مسافت و اعزام خودروهای اطفا حریق از کیلومترها آن‌سوتر بر میزان خسارت‌ها افزوده می‌شود.

بخشدار جازموریان در گفتگو با مهر در خصوص آتش‌سوزی روز گذشته این منطقه گفت: در این حادثه که دلیل آن هنوز مشخص نشده آتش ۱۵ هکتار از نخلستان‌های منطقه را به کلی از بین برده است.

محمود قانعی فرد افزود: آتش‌سوزی دریکی از روستاهای شهرستان رودبار روی‌داده است و ماشین‌های آتش‌نشانی برای اطفا از شهرستان قلعه گنج اعزام‌شده‌اند.

 

وی یکی از دلایل گسترده شده آتش را مسافت طولانی مرکز آتش‌نشانی تا منطقه حادثه دانست و افزود: از سوی دیگر مسیر دسترسی به نخلستان‌ها نیز صعب‌العبور بوده است.

بخشدار جازموریان از حضور مردم محلی وامداد گران در کنار گروه آتش‌نشانی برای اطفا حریق و جلوگیری از سرایت آتش به ۱۰۰ هکتار نخلستان خبر داد.

جنوب استان کرمان بیشترین میزان سطح زیر کشت نخلستان در کشور را دارا است و هزاران هکتار نخلستان در این منطقه وجود دارد که یکی از مهم‌ترین راه‌های امرارمعاش مردم منطقه محسوب می‌شود.

فرماندار منوجان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با افزایش دمای هوا امکان بروز آتش‌سوزی در باغ‌ها و نخلستان‌ها افزایش چشمگیر یافته است و از کشاورزان می‌خواهیم تدابیر لازم برای کاهش احتمال آتش‌سوزی را به‌کارگیرند.

ایوب فلاح افزود: به‌هیچ‌عنوان نباید در مجاورت نخلستان‌ها و باغ‌های آتش روشن شود زیرا به‌سادگی با توجه به گرمای هوا آتش در منطقه پراکنده می‌شود.

وی ادامه داد: در این فصل از سال گرمای هوا موجب خشکی شاخ و برگ درختان و به‌خصوص در نخلستان‌ها می‌شود و با وزش نخستین باد در هوای نزدیک به ۵۰ درجه جنوب کرمان و سایش درختان جرقه ایجاد می‌شود و آتش‌سوزی رخ می‌دهد به همین دلیل از کشاورزان می‌خواهیم به هرس درختان بپردزاند و برگ‌های خشک را نیز در نخلستان‌ها رها نکنند.

کشاورزان و گردشگران هشدارها را جدی بگیرند

وی افزود: کشاورزان باید با جمع‌آوری شاخ و برگ خشک درختان آن‌ها را به مکانی خارج از نخلستان‌ها و باغ‌ها منتقل کنند و احتمال بروز آتش‌سوزی را کاهش دهند.

وی در خصوص وجود تجهیزات امداد و نجات و اطفا حریق نیز گفت: در این خصوص اکثر شهرستان‌ها با مشکلات جدی مواجه هستند و در صورت بروز آتش ماشین‌های امدادی باید از کیلومترها دورتر برای اطفا حریق اعزام شوند و همین امر به یکی از مشکلات عمده تبدیل‌شده است.

وی همچنین به وجود جنگل‌های انبوه در جنوب کرمان اشاره کرد و از مردم خواست در صورت حضور در عرصه‌های طبیعی از برافروختن آتش به‌شدت خودداری کنند.

محمد افراسیابی، فعال محیط‌زیست نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: با افزایش ناگهانی دمای هوا طی روزهای اخیر و تعطیلات آخر هفته جاری موجب بروز نگرانی‌های گسترده در بین دوستداران محیط‌زیست شده است.

افراسیابی از رسانه‌ها و مسئولان مرتبط با این بخش در استان کرمان خواست به مردم آگاهی و هشدار لازم را در خصوص عدم روشن کردن آتش بدهند تا با مشکل مواجه نشویم.

وی نیز از کمبود امکانات اطفا حریق در استان کرمان خبر داد و افزود: صعب‌العبور بودن راه‌های دسترسی و از سوی دیگر نبود وسایل موردنیاز برای کنترل آتش موجب بروز مشکلات متعدد خواهد شد.

وی با اشاره به وزش بادهای موسمی در این زمان از سال در جنوب کرمان افزود: بادهای این فصل در جنوب کرمان آن‌قدر داغ است که موجب وقوع  آتش‌سوزی‌های خودبه‌خود می‌شود و باید آمادگی لازم برای مقابله با حوادث در این ایام را ایجاد کرد.

طبق آخرین اخبار رسیده از هواشناسی کرمان از بعدازظهر امروز تا پایان هفته افزایش ابر و رگبار پراکنده در برخی از مناطق جنوبی استان پیش‌بینی می‌شود و این امیدواری وجود دارد در صورت بروز بارش‌های پراکنده بر میزان رطوبت هوا در منطقه افزوده شود و درصد احتمال بروز آتش‌سوزی به‌خصوص در جنگل‌ها، مراتع و باغ‌های کشاورزی کاهش یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.