۱۶ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 399130

در آستانه انتشار نتایج تحقیقات کمیته چیلکات درخصوص جنگ عراق، ۲۹ نامه از جانب تونی بلر به جورج واکر بوش در بین صدها سند محرمانه‌ای قرار دارد که قرار است فردا منتشر شود.

رمزگشایی از ۲۹ نامه بلر به بوش

به گزارش قدس آنلاین به نقل از یاهونیوز، سر جان چیلکات بخش‌های اساسی نامه‌های بلر به جورج بوش را که متعلق به ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ میلادی است به همراه گزارش خود که شامل ۲.۶ میلیون واژه است، منتشر خواهد کرد.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و خانواده‌های ۱۷۹ سرباز کشته شده انگلیسی در جنگ عراق، صبح امروز سه شنبه نسخه‌ای از این گزارش را دریافت کردند و می‌توانند آن را مطالعه کنند.

در همین حال لرد باتلر یکی از کارمندان ارشد سابق دولت انگلیس گفت: تونی بلر از اطلاعات مربوط به ظرفیت تسهیلاتی عراق در آستانه جنگ ۲۰۰۳ میلادی سوءاستفاده کرد اما به صورت عمدی پارلمان را فریب نداده است.

وی گفت: تونی بلر در اسناد و شواهد مربوط به تسلیحات کشتار جمعی صدام دیکتاتور عراق اقرار کرد اما می‌توان گفت که به آن باور داشت.

لرد بارتر افزود: اطمینان ندارم گزارش چیلکات که قرار است فردا (چهارشنبه) منتشر شود رسما قانونی بودن این جنگ را اعلام کند.

این گزارش تصمیم انگلیس برای رفتن به جنگ و پیامدهای آن را بررسی خواهد کرد.

تحقیقات رسمی درخصوص جنگ عراق توسط سر جان چیلکات در سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز شد.

در این گزارش دلایل اینکه چرا دولت انگلیس به رهبری تونی بلر در جنگ عراق شرکت کرد و منجر به سرنگونی صدام شد، بررسی می‌شود.

لرد باتلر در ادامه گفت: بلر قطعا درباره صحت و اعتبار اطلاعات مربوط به تسلیحات کشتار جمعی عراق اشتباه کرده است. اما باور دارم که بلر عمدا پارلمان را فریب نداده است. او قصد داشت به آمریکا کمک کند چراکه معتقد بود صدام فردی خطرناک برای جهان و خاورمیانه است و دنیا بدون او جای بهتری خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.