اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ میلادی برای نخستین بار افزایش نرخ مرگ و میر را نسبت به نرخ زاد و ولد تجربه کرد اما اسکان مهاجران این رشد منفی را جبران کرد.

برای نخستین بار در اتحادیه اروپا میزان مرگ و میر از تولد پیشی گرفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازایرنا، دفتر آمار اتحادیه اروپا «یورواستات»، دیروز (جمعه) گزارش داد: اسکان دست کم یک میلیون و 900 هزار مهاجر در اتحادیه اروپا در سال 2015 میلادی، سبب شد تا روند رشد جمعیت در این اتحادیه اروپا ادامه یابد. تعداد ساکنان این اتحادیه به 510 میلیون نفر رسیده است و این در حالی است که این اتحادیه برای نخستین بار پیشی گرفتن نرخ مرگ و میر بر زاد و ولد را تجربه کرده است.
در بیانیه یورواستات آمده است: در سال 2015 میلادی، پنج میلیون و 100 هزار مورد تولد در اتحادیه اروپا در مقابل پنج میلیون و 200 هزار مورد مرگ به ثبت رسیده است. با این حال تغییرات جمعیتی در نتیجه مساله مهاجرت، همچنان رشد مثبتی را نشان می دهد.
جنگ و ناآرامی در خاورمیانه و وخامت اوضاع اقتصادی در آفریقا، موج مهاجران را روانه اروپا کرده است. سازمان ملل، بحران مهاجرت به قاره کهن را در سال 2015 میلادی، مهم ترین بحران پس از جنگ جهانی دوم اعلام کرد.
بیشتر مهاجرانی که از آب های ترکیه خود را به جزایر یونان رساندن و وارد اروپا شدند، سوری، عراقی و افغان هستند.
در سال 2015 میلادی، یک میلیون و 200 هزار تقاضای پناهندگی در اتحادیه اروپا ثبت شده که این میزان نسبت به سال 2014 میلادی، افزایش دو برابری داشته است.
بر پایه برآورد یورواستات، جمعیت اتحادیه اروپا در اول ژانویه 2016(11 دی 94) 510 میلیون 100 هزار نفر تخمین زده می شود. این رقم در اول ژانویه 2015(10 دی 93)، 508 میلیون و 300 هزار نفر اعلام شده بود.
از سال ها پیش همواره نرخ زاد و ولد در کشورهایی چون ایرلند، فرانسه، انگلیس و سوئد بالاترین میزان در میان کشورهای اتحادیه اروپا بوده است. نرخ تولد در کشورهای ایتالیا، پرتغال و یونان کمتر از سایرین بوده است.
همچنین کشورهای شرق اروپا شامل بلغارستان، کرواسی، مجارستان، رومانی، لیتوانی و لتونی نیز با بیشترین میزان کاهش جمعیت مواجه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.