در پی موافقت مجلس نمایندگان ایتالیا با تعلیق صادرات قطعات یدکی هواپیماهای جنگی به مصر، این کشور تهدید کرد که تصمیمات دیگری علیه مصر اتخاذ می‌کند.

ایتالیا به اتخاذ تصمیمات خصمانه علیه مصر ادامه می‌دهد /یک کشته در اثر اصابت خمپاره در العریش

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رسانه‌های خبری مصر، «کارلو کالیندا» وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا تهدید کرد که این کشور صادرات سیستم های نظارت و کنترل با کیفیت بالا به مصر را متوقف خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان پارلمان ایتالیا در این باره، اظهار داشت که در حال حاضر وجود برخی موانع سیاسی، ضرورت اجرای اقداماتی با قاطعیت بیشتر در خصوص صادرات دستگاه هایی که دارای کاربردهای دوگانه است، ایجاب می کند.

از سوی دیگر رئیس کمیسیون امور خارجه در مجلس سنای ایتالیا گفت که کشورش قصد ندارد گفت وگو با مصر را قطع کند اما درخواست کرده است تا همه گفت وگوها بر اساس اصل شفافیت باشد.

در همین رابطه علی عبدالعال رئیس مجلس نمایندگان مصر ضمن ابراز نارضایتی شدید از تصمیم مجلس نمایندگان مبنی بر موافقت با عدم صدور قطعات یدکی هواپیماهای جنگی به مصر، گفت که این اقدام ایتالیا نتایج منفی در روابط دوجانبه خواهد داشت.

وی تاکید کرد که تصمیم مجلس نمایندگان ایتالیا در این باره در حالی است که مصر با جنگ سرسختانه ای علیه تروریسم مواجه است و این تصمیم تاثیرات منفی بر توان مصر برای مقابله با گروه های تروریستی خواهد داشت.

عبدالعال همچنین خواستار برگزاری نشست فوق العاده پارلمان برای بررسی تصمیمات ایتالیا و پیامدهای آن شد.
در همین راستا وزارت امور خارجه مصر از تصمیم مجلس نمایندگان ایتالیا در تایید مصوبه مجلس سنای این کشور درباره تعلیق صادرات قطعات یدکی هواپیماهای جنگی به مصر ابراز تاسف کرد.

این وزارتخانه با صدور بیانیه ای تاکید کرد این تصمیم مجلس نمایندگان ایتالیا به طور مستقیم به حادثه کشته شدن جوان ایتالیایی در مصر ارتباط دارد.

در این بیانیه آمده است: این تصمیم ایتالیا مستلزم اتخاذ تدابیری است که باعث کاهش سطح همکاری ها بین دو کشور در زمینه های مختلف خواهد شد.

وزارت امور خارجه مصر در این بیانیه تاکید کرد بازنگری در همکاری با ایتالیا در مسئله مقابله با مهاجرت غیرقانونی و تعامل با اوضاع لیبی از جمله تصمیمات احتمالی قاهره در واکنش به این مصوبه مجلس نمایندگان ایتالیا خواهد بود.  

محاکمه رئیس اتحادیه روزنامه نگاران مصر

دادگاه عابدین امروز شنبه شاهد تشدید تدابیر امنیتی به دلیل محاکمه یحیی قلاش رئیس اتحادیه روزنامه نگاران و جمال عبدالرحیم و خالد البلشی دو عضو شورای این اتحادیه به اتهام پناه دادن به افراد تحت تعقیب دستگاه قضایی بود.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی از ورود خبرنگاران و عکاسان خبری به سالن دادگاه ممانعت کردند.
اخیرا یحیی قلاش رئیس اتحادیه روزنامه نگاران، جمال عبدالرحیم دبیر اتحادیه و خالد البلشی رئیس کمیته آزادی ها توسط پلیس مصر بازداشت شده بودند که پس از 24 ساعت آزاد شدند. 

این سه نفر با اتهام پناه دادن به دو روزنامه نگار تحت تعقیب به نام های عمرو بدر و محمود السقا و نیز انتشار اخبار کذب مربوط به حمله به مقر اتحادیه روزنامه نگاران مواجه هستند.

پیش از این نیروهای پلیس مصر با یورش به مقر اتحادیه روزنامه نگاران دو تن از خبرنگاران به نام های عمرو بدر و محمود السقا را به دلیل شرکت در تظاهرات اعتراض آمیز به واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی، بازداشت کردند و به دنبال آن در اوایل ماه می جاری، اتحادیه روزنامه نگاران برکناری سرلشگر «مجدی عبدالغفار» وزیر کشور مصر را خواستار شد.

در سفر اخیر ملک سلمان به قاهره و دیدار وی با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، دو طرف توافقنامه ای در خصوص ترسیم مرزهای دریایی عربستان و مصر امضا کردند که به موجب آن دو جزیره تیران و صنافیر به طرف سعودی واگذار می شود که همین امر اعتراضات مردمی و احزاب مصری را به دنبال داشته است و در همین راستا اخیرا تظاهرات های گسترده در قاهره و چند استان مصر برگزار شد.

دو جزیره تیران و صنافیر در ورودی تنگه استراتژیک تیران واقع شده است و در دوره جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر بسته شدن این تنگه یکی از دلایل جنگ سال 1967 بین اعراب و اسرائیل بود.

بر اساس توافق صلح امضا شده بین قاهره و تل آویو، آزادی دریانوردی اسرائیل در این مناطق بااهمیت برای دسترسی به اقیانوس هند و تجارت با آسیا تضمین شده است.

یک کشته در اثر اصابت خمپاره در العریش

منابع مصری گزارش دادند که در اثر اصابت یک خمپاره به منزل یکی از ساکنان روستای الطویل در شرق شهر العریش، یک نفر به نام عبید سالم عبید (35 ساله) کشته شد.

همچنین در شهر رفح و شیخ زوید نیز یک مرد و یک زن مورد اصابت گلوله شلیک شده از سوی چند ناشناس قرار گرفته و زخمی شدند.

در منطقه الشلاق واقع در شیخ زوید نیز یک شهروند به نام فایزه محمد جمعه (55 ساله) هدف اصابت گلوله شلیک شده از سوی افراد ناشناس قرار گرفت و به بیمارستان عمومی العریش انتقال داده شد.

تکذیب اخبار مربوط به وخامت حال محمد بدیع

خانواده محمد بدیع رهبر گروه اخوان المسلمین مصر هر گونه اخبار مربوط به وخامت حال وی را تکذیب کردند.

خانواده وی امروز شنبه در بیانیه ای اعلام کردند که اخبار مربوط به وخامت حال بدیع صحت ندارد.

برخی رسانه های خبری از وخامت حال محمد بدیع و انتقال وی به بیمارستان المنیل خبر داده بودند. «محمد بدیع» رهبر جماعت اخوان المسلمین مصر از زمان بازداشت در سال 2013 تا کنون بارها مورد محاکمه قرار گرفته و تا کنون احکام حبس صادر شده علیه وی مجموعا به بیش از 160 سال رسیده است.

بیش از 160 سال حبس که 50 سال آن لغو شده است و 2 مورد حکم اعدام حاصل محاکمه «محمد بدیع» در رابطه با 9 پرونده است که البته احکام اعدام بدیع نیز لغو شده و دستور محاکمه مجدد وی صادر شده است و علاوه بر آن وی در رابطه با 38 پرونده دیگر در انتظار صدور حکم است.

محمد بدیع هشتمین رهبر جماعت اخوان المسلمین است که در تاریخ 16 ژانویه سال 2010 به عنوان جانشین «محمد مهدی عاکف» انتخاب شد، وی از اساتید دانشکده دامپزشکی در دانشگاه بنی سویف بود که در آگوست سال 2013 در آپارتمانی در شهر نصر واقع در شرق قاهره دستگیر شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.