لهستان میزبان نشست سران ۲۸ کشور عضو ناتو در ورشو پایتخت این کشور اعلام کرد که مذاکره برای پیوستن اوکراین به پیمان آتلانتیک شمالی در این اجلاس انجام می گیرد.

مذاکره پیوستن اوکراین به ناتو در دستور کار نشست ورشو

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، ویتولد واشیکوفسکی امروز (شنبه) در حاشیه نشست ناتو به خبرنگاران گفت که علاقه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی برای جذب اوکراین در حال افزایش است.
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از وزیر خارجه لهستان، نوشت: در اجلاس ورشو برای روند عضویت اوکراین مذاکره خواهد شد.
واشیکوفسکی ادامه داد: سال های زیادی است که با سیاست درهای باز ناتو، مسیر عضویت کشورهای شرق و جنوب اروپا در این پیمان هموار شده است.
وزیر خارجه لهستان گفت: روند ایجاد تشکیلات دموکراتیک اتحادیه اروپا و ناتو پایان نیافته است و بسیاری از کشورها در مرحله نامزدی برای پیوستن یا بررسی درخواست ها قرار دارند.
وی افزود: موضوع عضویت اوکراین در مرحله بررسی های داخلی قرار دارد، اما اطمینان برای عملی شدن آن در حال افزایش است و گرجستان نیز مدعی دیگر پیوستن به ناتو می باشد که در مرحله پیشرفته تری قرار دارد.
اجلاس ناتو که هیات های 28 کشور عضو و 26 شریک این پیمان از جمله پتروپوروشنکو رییس جمهوری اوکراین، نمایندگان اتحادیه اروپا، سازمان ملل و بانک جهانی حضور دارند، امروز پایان می یابد. 
روسیه بارها نسبت به گسترش حوزه نفوذ ناتو به جمهوری های شوروی سابق از جمله اوکراین به دلیل تنش گسترده در روابط دو کشور هشدار داده که از سوی پیمان آتلانتیک شمالی نادیده گرفته شده است.
اکنون ناتو و آمریکا افزون بر حضور گسترده نظامی در کشورهای شرق اروپا از جمله رومانی و لهستان در پنج کشور لتونی و استونی هم مرز روسیه، مولداوی و گرجستان حضور نظامی موقت یا دائمی دارند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.