بین‌الملل: تظاهرات و اعتراضات خیابانی جنبش سیاه‌پوستان موسوم به «جان ساهان هم مهم است» برای سومین روز متوالی در امریکا ادامه یافت، اما با برخورد شدید و خشن پلیس و بازداشت صدها نفر از مردم معترض روبرو شد.

بحران نژادپرستی در آمریکا قربانی می‌گیرد

 پلیس آمریکا که متهم به رفتارهای نژادپرستانه و اعمال خشونت علیه ساه‌پوستان است  با تشدید اعتراضات مردمی و فراگیر شدن آن در صدد وارونه کردن موضوع و متهم کردن سیاه‌پوستان به شورش و اغتشاش افرینی است. کشته شدن 5 افسر پلیس به دست یک سیاه‌پوست که  نظامی سابق ارتش امریکا بوده و در اعتراض به قتل دو سیاه‌پوست به دست پلیس  به روی 16 افسر پلیس آمریکا در دالال آتش گشورده بود بهانه لازم را به دست پلیس آمریکا داد تا اعتراضات گسترده در آمریکا نسبت به رفتار نیروهای خود را زیر سایه این تیراندازی و کشته شدن 5 پلیس سفید پوست قرار دهد و با القای فضای ناآرامی و شورش دست به سرکوب بزند.

پایگاه تحلیلی «کانترپانچ» در یادداشتی به قلم «تد رال» با اشاره به حمله مسلحانه اخیر در دالاس، به تشریح عملکرد تبعیض‌آمیز افسران پلیس آمریکایی علیه سیاه و سفیدپوستان این کشور پرداخت و نوشت: نژادپرستی در ایالات‌متحده مسأله پیچیده‌ای است و یک جنگ طبقاتی به شمار می‌آید. حتی فردی سفیدپوست، سالم و تحصیل‌کرده نیز شانس چندانی برای تعامل مطلوب با پلیس کشور را ندارد.

مقابله به مثل سیاهان

در همین حال از شهرهای مختلف آمریکا خبر می‌رسد که تظاهرات خیابانی سیاه‌پوستان و دیگر مردم معترض به رفتار پلیس به خشونت کشیده شده و در برخی نقاط به درگیری‌های مسلحانه با پلیس منجر شده است. در شهر سنت پال ایالت مینه سوتا حداقل 4 پلیس در درگیری‌ مسلحانه با معترضان زخمی شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است در شب گذشته بیش از 100 تن از مردم معترض توسط نیروهای پلیس در شهرهای مختلف آمریکا بویژه سنت پال بازداشت شده‌اند. بیشترین میزان بازداشت‌ها در روچستر نیویورک انجام شد. تظاهرات مشابهی هم در لوئیزیانا برگزار شد و مقام‌ها 31 تن از صدها معترضی که مقابل مقر پلیس تجمع کرده بودند، بازداشت کردند.

پلیس ایالت مینه‌سوتا نیمه شب شنبه حدود 200 معترضی که سنت پل تجمع کرده بودند، با استفاده از بمب دودزا متفرق کرد. به گفته پلیس، چندین مامور بر اثر اصابت سنگ، مواد آتش‌زا و سایر زباله‌ها مجروح شدند.

تظاهرات مشابهی هم در مناطق دیگر از جمله لوئیزیانا، کالیفرنیا، کلورادو، فلوریدا و پنسیلوانیا برگزار شد که با سرکوب و برخورد خشن پلیس آمریکا روبرو شد.

ترویج نژادپرستی توسط سیاستمداران

برخی تحلیلگران ریشه وقوع موج جدید اعتراض‌های خیابانی و گرایش سیاه‌پوستان به برخورد خشن و رفتار متقابل با پلیس در آمریکا را علاوه بر رفتارهای نژادپرستانه و ضعف قوانین نظارتی در ایجاد و دامن زدن به گرایش‌های نژادپرستانه در تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی آمریکا بویژه ار سوی دونالد ترامپ می‌دانند زیرا او به صراحت خواستار محدود کردن و اخراج گروه‌های نژادی غیر سفید پوست است.

این موضوع دونالد ترامپ را هم به واکنش واداشت  و او تأکید کرد: هر شهروند آمریکایی حق دارد که در امنیت زندگی کند. با این حال این چهره افراطی جمهوریخواه گفت که حمله به پلیس آمریکا به مثابه حمله به این کشور و شهروندانش است.

جلسه اوباما با پلیس و نمایندگان جوامع آمریکا

باراک اوباما که ناگزیر شد سفر اروپایی خود را به دلیل اوضاع بحرانی در
آمریکا ناتمام بگذارد در سایه نگرانی از وضعیت بوجود آمده در آمریکا و دو دستگی در جامعه سیاه‌پوستان و سفیدپوستان گفت آمریکا آن طور که دیگران می‌گویند دو قطبی نشده است اما باید نگران باشیم که جامعه ما به چه سمتی حرکت می‌کند.

وی افزود: کسی که در دالاس تیراندازی کرده و باعث کشته شدن افسران آمریکایی در پی کشته شدن دو سیاه پوست آمریکایی شده، نماینده تمامی سیاهپوستان آمریکایی نیست و همچنین پلیس‌های سفید پوستی که سیاه پوستان آمریکایی را کشتند نماینده تمام سفیدپوست‌ها نیستند. در حال حاضر ما باید متحد باشیم. وی اعلام کرد که قرار است نشستی را در کاخ سفید ظرف چند روز آینده با افسران پلیس، گروه‌های حقوق بشری و نمایندگان جوامع آمریکا برگزار کند تا درباره اقدامات موثر آتی با این افراد صحبت کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.