کاظم جلالی گفت: وجود یک اروپای مستقل، قدرتمند و تاثیرگذار به نفع صلح و امنیت جهان است.

اروپای مستقل، به نفع صلح و امنیت جهان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در دیدار «ریچارد هوویت» نماینده پارلمان اروپایی از گروه سوسیالیستها، ارتباطات سیاسی و پارلمانی بین پارلمان ایران و پارلمان اروپا را در گسترش و ارتقای فضای تفاهم متقابل مفید و مثبت ارزیابی کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی از استمرار گفت‌وگوها، افزایش تعاملات مثبت و گسترش مناسبات فی‌مابین ایران و کشورهای اروپایی حمایت می‌کند و تجربه برجام مرحله موفقی از گفت‌وگوهای سازنده در این راستا بود.

وی افزود: وجود یک اروپای مستقل، قدرتمند و تأثیرگذار را به نفع صلح و امنیت جهان می‌دانیم و از ایفای نقش مثبت و سازنده اروپا استقبال می‌کنیم.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به برخی موانع بانکی بر سر راه تحقق کامل مفاد برجام، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود بر طبق موازین بین‌المللی عمل کرده و اکنون طرف مقابل، به‌ویژه امریکاییها باید دست از بهانه‌تراشیهای مختلف بردارند و به تحقق کامل برجام کمک کنند.

جلالی با اشاره به مشکلات ایجاد شده توسط داعش، النصره، القاعده و دیگر گروه‌های تکفیری در منطقه، گفت: برای مبارزه مؤثر با این گروهها می‌بایست ریشه‌های آنها شناسایی و با آنها مبارزه شود.

وی گفت: ریشه گروههای تروریستی اشاره شده در تفکر وهابیت و منابع مالی سعودیهاست و اگر از این ریشه غفلت شود در بلندمدت این گروهها مجدداً تجدید قوا خواهند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: این تفکر وهابیست که کشتن انسانها را حلال و رسماً اعلام می‌کند که شیعیان و غیرمسلمانها باید کشته شوند.

جلالی افزود: از دیگر سو، ظلم ادامه‌دار رژیم صهیونیستی در حق فلسطین خشم منطقه و مردم را افزایش داده و بستر را برای افزایش حرکات تروریستی آماده نموده است.

وی افزود: فساد حاکمان رژیمهای دیکتاتوری منطقه، عدم وجود حکومتهای دمکراتیک و سیاستهای دوگانه غرب درباره حقوق بشر در منطقه از دیگر عوامل رشد و گسترش گروههای تروریستی در خاورمیانه است.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس خاطرنشان کرد: عربستان با نقض کلیه قوانین بین‌المللی در حال کشتار مردم بی‌گناه یمن است و کشورهای غربی و سازمانهای بین‌المللی به دلیل پول سعودی چشمهایشان را هم به روی نقض حقوق بشر و هم به روی حمایت سعودیها از داعش بسته‌اند.

جلالی تصریح کرد: امروز در سوریه و عراق و کلیه اعمال تروریستی داعش در اروپا و جهان ردپای وهابیت سعودی دیده می‌شود و مردم بحرین هر روز توسط حکومت اقلیتی که با کمک سعودیها بر سر کار است مشغول کشتار مردم بی‌گناه بحرین هستند.

همچنین «ریچارد هوویت» نماینده پارلمان اروپایی از گروه سوسیالیستها در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تهران، هدف از دیدار خود را بررسی تحولات مربوط به توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا، به‌ویژه پس از برجام دانست و گفت: اتحادیه اروپا به عنوان یکی از شرکای تجاری سابق ایران اجرای برجام را در جهت صلح و رفاه منطقه‌ای و بین‌المللی تلقی و از آن حمایت می‌کند.

وی افزود: با کمال تأسف باید اذعان کرد که بین جمهوری اسلامی ایران و طرفهای اروپایی و غربی سوء‌تفاهماتی وجود داشته که ضرورت دارد در فضای جدید ناشی از انعقاد برجام این سوء‌تفاهمات مرتفع شده و دو طرف در جهت گسترش مناسبات فیمابین حرکت شتابانی داشته باشند.

این نماینده پارلمان اروپایی تصریح کرد: افزایش تلاشها در جهت اعتمادسازی متقابل و اهتمام به اجرای متقابل مفاد برجام اثرات مثبتی بر دورنمای مناسبات طولانی مدت بین ایران و اتحادیه اروپا خواهد داشت.

«ریچارد هوویت» با اشاره به برخی موانع موجود احتمالی در نظامهای بانکی کشورهای اروپایی برای تسهیل ارتباطات تجاری از پیشنهاد خود به پارلمان اروپا برای ایجاد گروه‌های تخصصی کارشناسی در سطوح وزارتی و بانکی ایران و اتحادیه اروپا به منظور تسهیل شرایط تجاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد این روند بتواند نیل به اهداف مدنظر را تسهیل و تسریع کند.

وی در پایان این دیدار، خواستار افزایش تبادل رفت‌وآمدهای پارلمانی و سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و پارلمان اروپایی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.