گروه «هنر» قدس آنلاین/ باران باستانی: این روزها این جمله را زیاد می‎شنویم: «خانواده ایرانی آسیب‎پذیر شده است». در شکل بدبینانه‌‎ترش می‎شنویم و می‎خوانیم: «خانواده ایرانی در حال از هم پاشیدن است و اگر شرایط به همین شکل پیش برود تا چند سال دیگر چیزی به نام خانواده نخواهیم داشت؛ خانواده‌ها از هم می‎پاشند و زندگی زیر یک سقف دیگر معنایی نخواهد داشت».

«خانواده باحال» را باید به فال نیک گرفت

این برداشتها وقتی صورت جدیتری به خود می‌گیرد که می‏بینیم آمار طلاق بهشکل ترسناکی رو به افزایش است و زن و شوهرها به‌سادگی از هم عبور می‌کنند. طبق آنچه روانشناسان و جامعهشناسان می‌گویند، برای آن گروه از زن و شوهرها که خودخواهی آنها را به جدایی میکشاند، «فرزند» مفهومی ندارد و آنها هیچ تلاشی نمیکنند که چاردیواری خانه را حفظ کنند تا بچه یا بچههای آنها در حریمی امن بزرگ شوند. واقعیت این است که مسؤولیتپذیری پدر و مادرها به پایینترین حد ممکن رسیده و آنها بهراحتی فرزندان خود را قربانی از هم پاشیدگی خانواده میکنند.روزی روزگاری در کشور ما خانواده اصیلترین و پایدارترین نهادی بود که کمتر کسی حتی فکرش را میکرد که طلاق و از هم پاشیدن خانواده به امری ساده و معمولی تبدیل شود. «بچههای طلاق» و آیندهای که آنها برای این جامعه رقم خواهند زد - یا همین الان نیز زدهاند- بحرانی است که اگر نادیده گرفته شود و یا برای آن برنامهریزی نشود، سونامی وحشتناکی را شکل خواهد داد که از مرگ و میر بر اثر تصادفات جادهای یا سرطان و حتی گسترش بیابانها و پدیده شوم ریزگردها، قربانیهای بیشتری خواهد گرفت. وقتی خانوادهای نباشد، وقتی آدمها بدون هیچگونه مسؤولیتپذیری از هم عبور کنند و به خوشی‏های لحظهای روی بیاورند، بهسادگی یکدیگر را قربانی خواهند کرد. در چنین شرایطی است که خشونت حرف اول را خواهد زد و امنیتی وجود نخواهد داشت که بتوان زیر سایه آن زندگی کرد.

خانواده باید حفظ شود

باید خانواده حفظ شود. در شرایط بحرانی امروزی باید به زن و شوهرها و فرزندان نشان داد که خانواده محل امنی است که برای گریز از همه تنشها و ناامنیهای اجتماعی میتوان به آن پناه برد و کمی آسود، تجدید قوا کرد و سپس برای ادامه بقا و حیات دوباره به میان جامعه رفت. تجربه ثابت کرده که با نصیحت و پند و اندرز نمی‏توان اعضای خانواده را تشویق کرد که کنار هم بمانند و مثل حلقههای یک زنجیر استحکام یکدیگر را تضمین کنند. اما میتوان با بیان داستانهای واقعی در قالب فیلم و سریال کمی ته دل مردم را گرم کرد و به آنها گفت که کنار هم بودن بهتر از تکافتادن و زندگی مجردی است. میتوان خانوادهای قوامیافته را نشان داد؛ بدون افتادن به ورطه شعار و ترویج الگوی دستنیافتنی و ایدهآلی که مردم باورش نمی‎کنند.مردم به قهرمانانی نیاز دارند که واقعی و ملموس باشند و بتوان آنها را در همین دور و بر پیدا کرد. برنامه «خندوانه» با همین رویکرد در سری جدید خود بخشی به نام «خانواده باحال» را طراحی کرد؛ مسابقه‎ای با حدود 10 خانواده شرکت‏کننده. بیشتر خانواده‎ها از بازیگران بودند و چند تایی هم از میان ورزشکاران انتخاب شدند.

نمره مثبت برای صدا و سیما

«خانواده باحال» را باید به فال نیک گرفت و گامی مثبت در این جهت که صدا و سیما، به عنوان رسانه‎ای ملی و فراگیر، بعد از آزمون و خطاهای زیاد سرانجام به برنامه‎ای رسید که باورپذیر است و مردم باور می‎کنند که کار تیمی و گروهی یک خانواده موفق می‎تواند آنها را به بُرد برساند.

واقعیت این است که نه‎تنها در کشور ما بلکه در تمام کشورهای دنیا، خانواده هنرمندان و بخصوص بازیگران به هزار دلیل گفته و ناگفته چندان ثبات ندارند. در چنین شرایطی، سازندگان برنامه خندوانه بازیگرانی را به مسابقه «خانواده باحال» می آورند که امتیازی به نام خانواده موفق دارند؛ خانواده‎ای باثبات که سال‎هاست کنار هم زندگی می‏کنند و هیچ حاشیه‎ای ندارند. خانواده های افرادی مانند فاطمه گودرزی، رضا بنفشه‎خواه، بهرام عظیمی، سوسن پرور، وحید شمسایی و ... .فاطمه گودرزی از بازیگران موفقی است که سال‎هاست بدون حاشیه و نجیبانه بازیگری می‎کند. او دو فرزند جوان دارد. سرشار از انرژی مثبت است و همین ویژگی‎ها را به فرزندانش هم آموخته است. خودش می‏گوید اینگونه زندگی‎کردن را از پدر و مادرش یاد گرفته است. در یک خانواده پرجمعیت بزرگ شده و یاد گرفته که چگونه با دیگران تعامل کند و چگونه نگذارد پریشانی و افسردگی به سراغش بیاید.

بهرام عظیمی هم سرشار از نیروی زندگی است؛ سرشار از عشق و مهربانی. خالق «سیا ساکتی» و «ماسوله» می‎گوید: هیچ‎وقت تنهایی را تجربه نکرده و بی‏کس نبوده و در خانواده‎ای بزرگ شده است که معمولاً همه فامیل دور هم بوده و در تمام کارها با هم مشارکت داشته‎اند. او هم این خصلت‎ها را از پدر و مادرش به ارث برده و حالا با همان سبک و سیاق، خانواده‎اش را سرپا نگه داشته و همه شرایطی که به آنها خوش بگذرد را فراهم می‎کند چون راهش را بلد است.رضا بنفشه‎خواه، این بازیگر قدیمی و شوخ و شنگ، می‎داند که باید از کنار سختی‌ها با لبخند عبور کرد؛ سخت بگیری، سخت می‎گذرد. لطیفه می‎گوید، می‎خندد و سعی می‎کند مشکلاتش را بزرگ نکند تا بر دوش دیگران سنگین نشوند.

«خانواده باحال» در نوع خود اولین تجربه تلویزیون برای نشان‏دادن خانواده موفق بود. شرکت‎کنندگان آن بر این باورند که خانواده‎ای باحال است که اعضای آن در در خوشی و ناخوشی کنار هم باشند، دست به دست هم بدهند و مانند یک تیم موفق به هم پاس‎های خوب بدهند تا از مرحله‎ای به مرحله دیگر بروند و هرگز احساس شکست نکنند.در دوره‎ای که خانواده ایرانی رو به اضمحلال است، «خانواده باحال» نشان داد که جمع بودن و در کنار هم زیستن بهتر از تک‎افتادن و زندگی در مرداب بی‎کسی و بدون‎حمایت است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.