قدس ‌آنلاین / بابلسر / حسین احمدی : مدیر کل دفتر غلات، نباتات علوفه ای و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی از ضایعات ۲۵ درصدی برنج خبر داد.

ضایعات ۲۵درصدی برنج

کاوه خاکسار در مراسم اولین برداشت و اولین کشت مجدد مکانیزه برنج در روستای رز‌کنار بابلسر با اشاره به اینکه تلاشمان بر این است ضایعات 25 درصدی برنج را به 10 درصد کاهش دهیم، افزود: هرچه تولید محصول برنج افزایش یابد میزان واردات کاهش یافته و امنیت غذایی در کشور افزایش می یابد.

وی اضافه نمود: تولید برنج به دلیل نیاز آبی بالا و مصرف زیاد آب و بر اساس سیاست های وزارت جهاد کشاورزی تنها در استان های گیلان و مازندران مورد حمایت قرار می گیرد.

مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی گفت: بحث آب یکی از چالش های بزرگ کشور محسوب می شود که موظف هستیم در استفاده بهینه آب و افزایش بهره وری منابع آبی تلاش کنیم.

خاکسار ادامه داد: طرح افزایش ضریب خوداتکایی برنج از امسال آغاز شد و امیدواریم در طی سال های آینده به ثمر بنشیند و شاهد تامین نیاز کشور در زمینه برنج و خوداتکایی آن با حداکثر توان باشیم.

وی با بیان اینکه کشاورزان باید افزایش عملکرد در واحد سطح را در دستورکار قرار دهند، خاطرنشان کرد: بخش تحقیقات بویژه موسسه تحقیقات برنج باید با معرفی ارقام جدید و توصیه های به زارعی و به ‌نژادی در افزایش عملکرد، نقش موثر داشته باشد.

مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: امسال 830 تن بذر اصلاح شده بین کشاورزان استان های مازندران و گیلان توزیع شد که قابل قبول نیست و این رقم در سال زراعی جدید باید به بیش از 3 هزار تن افزایش یابد.

خاکسار تصریح کرد: در دو سال گذشته یک میلیون و 950 هزار تن برنج وارد کشور شد که با پیگیری های وزارت جهاد کشاورزی این رقم در دو ماهه نخست امسال به 190 هزار تن کاهش یافت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.