رقیب اصلی نیکولا سارکوزی در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نه رئیس‌جمهور فعلی این کشور بلکه مارین لوپن از حزب جریان ملی به شمار می‌رود.

 نقشه سارکوزی برای فتح دوباره الیزه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، این روزها رسانه‌های فرانسوی از تلاش جدی سارکوزی برای بازگشت به کاخ الیزه و شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر داده‌اند. البته نیکولا سارکوزی مدتهاست ضمن انتقاد از سیاستهای اقتصادی و اجتماعی فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه در صدد بازگشت به رقابتهای انتخاباتی و انتقام شکست سال 2012 از وی می باشد. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 میلادی، اولاند توانست حدود 51 درصد از آرا با به خود اختصاص داده و پیروزی خفیفی را در مقابل سارکوزی به دست آورد. همین مسئله باعث سقوط آزاد سارکوزی از کاخ الیزه شد! سارکوزی به عنوان رئیس جمهوری تک دوره ای در معادلات سیاسی فرانسه مورد شناسایی افکار عمومی این کشور قرار گرفت.

با این حال هم اکنون معادله به ضرر اولاند تغییر کرده است. بسیاری از شهروندان فرانسوی و حتی طرفداران حزب سوسیالیست از سیاستهای دولت این کشور به شدت ناراضی هستند. مطابق آخرین نظرسنجی های صورت گرفته در فرانسه، محبوبیت اولاند به زیر 20 درصد رسیده و اعمال اصلاحات قانون کار نیز منجر به تقابل مستقیم شهروندان فرانسوی و خصوصا جوانان با حزب سوسیالیست شده است. در چنین شرایط و موقعیتی، اولاند بیش از هر زمان دیگری آسیب پذیر به نظر می رسد. بر این اساس هر کس در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 در مقابل اولاند قرار گیرد، می تواند نسبت به راهیابی به دور دوم انتخابات و شکست اولاند امید داشته باشد. حتی برخی نظرسنجی ها و آمارها می گوید که احتملا رقابت نهایی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بین سارکوزی و لوپن خواهد بود و اولاند بخت و اقبالی برای راهیابی به دور دوم انتخابات نخواهد داشت.

اولاند در سال 2012 میلادی با وعده اصلاح وضعیت اقتصادی فرانسه پای به میدان رقابت با سارکوزی گذاشت. او به همراه سارکوزی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافت. در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، کارگران و معلمان به عنوان دو قشر مهم و تاثیرگذار از نامزدی اولاند حمایت کردند تا وی در نهایت بتواند بر سارکوزی غلبه پیدا کند. با این حال هم اکنون معلمان و کارگران از اصلی ترین اقشار ناراضی در فرانسه محسوب می شوند. سیاستهای اقتصادی نامتوازن اعمال شده از سوی اولاند سبب شده است تا رشد اقتصادی فرانسه کاهش یابد. از سوی دیگر، شاخصه های فقر در این دو قشر تاثیرگذار افزایش پیدا کرده است.

هم اکنون سارکوزی با علم به اینکه اولاند دیگر قادر به رقابت با وی نخواهد بود، پای به عرصه رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 گذاشته است. رئیس‌جمهور سابق فرانسه، اعلام کرده است که  او قصد دارد از رهبری حزب «جمهوری‌خواه» کناره‌گیری کند.

براین اساس، چنانچه سارکوزی بر رهبری حزب مذکور باقی بماند، نمی‌تواند وارد رقابت‌های انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری شود.استعفای سارکوزی از رهبری حزب جمهوریخواه، به معنای اعلام نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 است. سارکوزی در سال 2017 میلادی نسبت به شکست اولاند دغدغه چندانی ندارد. اما فراتر از شکست اولاند، سارکوزی برای پیروزی بر مارین لوپن نامزد جریان جبهه ملی فرانسه( وابسته به جریان راست افراطی) نیز نقشه هایی کشیده است.

سارکوزی امیدوار است که در صورت راهیابی وی به ور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 میلادی، آرای بخشی از طرفداران حزب سوسیالیست نیز به سود وی واریز شود. این محاسبه  در نگاه اول و ظاهری، عملی به نظر می رسد زیرا بسیاری از طرفداران حزب سوسیالیست در صورت راهیابی لوپن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ، از رقیب وی حمایت می کنند حتی اگر این رقیب نیکولا سارکوزی باشد.

در هر حال سارکوزی تصمیم گرفته است به هر نحو ممکن بار دیگر بخت خود را در مقابل اولاند و حزب سوسیالیست فرانسه بیازماید تا ضمن انتقام از اولاند بابت شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012، باردیگر به کاخ الیزه راه پیدا کند. حال باید دید که آیا محاسبات سارکوزی در این خصوص مو به مو اجرا می شود یا رئیس جمهور سابق فرانسه در بین راه با موانعی رو به رو خواهد شد؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.