حجت‌الاسلام سیدمرتضی میرکتولی، با اشاره به تحولات صورت گرفته توسط مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه و بهره‌مندی از ۳۳۰ مدرس سطوح عالی تفسیر در حوزه گفت: این تازه آغاز راه است و برای رسیدن به حوزه علمیه مطلوب قرآنی و فرهنگ قرآنی هنوز فاصله زیادی داریم.

 حضور ۳۳۰ مدرس عالی تفسیر در حوزه علمیه/ فاصله‌ با وضع مطلوب زیاد است

به گزارش قدس آنلاین حجت‌الاسلام سیدمرتضی میرکتولی،‌ مدیر مجمع عالی تفسیر قرآن، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» با اشاره به سوابق فعالیتهای آن مجمع گفت: مجمع عالی تفسیر قرآن از هفت سال قبل با همکاری جمعی از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم و با حضور حجت‌الاسلام قرائتی شروع به فعالیت کرد. از همان ابتدا در یک نشست عمومی با حضور 30 نفر از مدرسان، جمعی به نام شورای هفت نفره، انتخاب شدند و در نهایت من به عنوان دبیر مجمع عالی تفسیر انتخاب شدم.

وی با بیان اینکه تاکنون سه دوره از شورای عالی تفسیر قرآن را سپری کردیم، افزود: عمده فعالیتهای ستادی، تعامل با نهادهای حوزوی و فرهنگی کشور بود تا وظیفه ترویج فرهنگ و معارف تفسیری قرآن را انجام دهد. در این بخش گامهای خوب و مؤثری برداشته شده، مدرسه تفسیر نیز تاکنون هفت دوره طلبه پذیرفته که در این دروه‎ها حدود 82 واحد، آموزشهای تخصصی تفسیر در مقطع کارشناسی در نظر گرفته شده است.

میرکتولی با اشاره به دیگر فعالیتهای مجمع عالی تفسیر قرآن کریم، اظهار کرد: فعالیت دیگر مجمع عالی تفسیر، ایجاد کرسیهای درس تفسیر در سطح حوزه در مباحث آیات‌الاحکام و علوم قرآن بود و با جمع‎بندی درسهای حوزه که امسال انجام پذیرفت، تاکنون 150 کرسی درس تفسیر در سطوح عالی و خارج حوزه فعال شده است. تمام اساتید مجمع، از چهره‎های مطرح حوزه علمیه و در سطوح عالی حوزه هستند که تعدادشان به 330 نفر می‎رسد.

 مدیر مجمع عالی تفسیر قرآن با اشاره به اینکه تحول کنونی در حوزه تفسیری در هیچ زمانی از تشکیل حوزه‎های علمیه، حتی در نجف و قم سابقه نداشته است، خاطرنشان کرد:  تحولی که در حوزه تفسیری و معارف قرآنی توسط مجمع عالی تفسیر قرآن صورت گرفت، به برکت تلاشها، نشستها و هدایتهای مراجع عظام تقلید بوده و می‌توان گفت در این قرن یک گام به سوی تفسیر قرآن برداشته شده، اما این تازه آغاز راه است و برای رسیدن به حوزه علمیه مطلوب قرآنی و فرهنگ قرآنی هنوز فاصله زیادی داریم و مسؤولیت  این امر مهم نیز بر عهده حوزویان است.

میرکتولی  با تأکید بر اینکه حوزه و دانشگاه باید به دنبال کشف علوم انسانی طبق آموزه‎های اسلامی باشند، تصریح کرد: تا زمانی که حوزه‎های علمیه به تمام معنا قرآنی نشود، دانشگاه‎های ما قرآنی نخواهند شد و تا زمانی که این دو مرکز مهم علمی در سایه علوم وحیانی به دنبال علوم انسانی اسلامی نباشد، جامعه ما قرآنی نخواهد بود و قرآن در حد لحن و لفظ و علوم تلاوت باقی خواهد ماند. امیداوریم با این حرکتی که مجمع عالی تفسیر و سایر نهادهای تفسیری قرآن آغاز کردند، بتوانیم به جایگاه مطلوب برسیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.