قدس آنلاین-گیلان –مهرناز زمین افشان : معلولان و نابینایان گروهی از شهروندان هستند که عدم مناسب سازی فضاهای شهری باعث شده حضورشان در جامعه کم رنگ باشد.

به موزاییک های زرد پیاده روها دقت کرده ایم ؟!

چندین سال است که موزاییک‌هایی زرد وسط پیاده روها به چشم می‌خورد اما با بی‌توجهی بارها از این مسیر رد می‌شویم حتی شاید یک لحظه این سوال در ذهن‌ها به وجود نیامده که چرا رنگ این موزاییک‌ها زرد است؟آیا دلیلی دارد؟

متأسفانه باتوجه به اطلاع رسانی ناقص در این زمینه،بسیاری از شهروندان به این مسیر بی‌توجه‌اند و اطلاع کافی از آن ندارند.

مسیر ویژه نابینایان در واقع به این خاطر اجرا شده است که نابینایان و کم بینایان با توجه به اختلافاتی که بین این نوع

موزاییک‌ها از لحاظ رنگ و طرح معابر برجسته وجود دارد بتوانند مسیر خود را شناسایی کنند.

 یکی از کم بینایان می گوید:

خط ویژه نابینایان تحولی بزرگ است که این افراد با استفاده از آن می‌توانند مسیر خود را شناسایی کنند

با این اوصاف در مسیر رد شدن از پیاده روها خیلی بیشتر به این کاشی و موزاییک های زرد رنگ  دقت نمودم تا اینکه به مسیرهایی در خیابانهای شهر  برخورد کردم که شاید نصاب این کاشی هاو موزایک ها هیچ اطلاعی از دلیل نصب و چیدن این کاشی ها نداشت و حتی هیچ نظارتی هم برای چیدن این کاشیها انجام نگرفته است  و فقط انجامش تبدیل به  یک رفع مسوولیت شده! .تصاویر گرفته شده  خود گویای امر است !!. وجود دربهای فاضلاب در همین مسیر که اگر این دربها لق شده باشند و یا جهت تمیز نمودن برداشته شوند چه عواقبی برای آن همشهری نابینایی که به امتداد عبور از این کاشیها اعتماد کرده پیش خواهد آمد.

پس چه بهتر که با بهسازی‌های لازم و توجه به رعایت حقوق این قشر زمینه حضور پررنگ آنها را در جامعه فراهم سازیم چراکه هریک از این افراد می‌توانند ثمرات فراوانی را در جامعه ایجاد کنند

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.