۳۲ شهید گمنام دوران دفاع مقدس که در منطقه عمومی پنجوین و مناطق عملیاتی کانی‌مانگا و سنگ معدن اقلیم کردستان تفحص شده بودند و دیروز از طریق مرز رسمی باشماق مریوان وارد خاک ایران شدند، امروز به تهران انتقال یافتند.

۳۲ شهید گمنام بعد از مهمانداری شایسته کردها، به تهران انتقال داده شدند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس از سنندج، اینجا کردستان است، سرزمین مجاهدت‌های خاموش، جایی که مردمانش در راه دفاع از کشور و انقلابشان نقش‌ها آفریده‌اند. سرزمینی که خاک پاکش به خون 18 هزار شهید مهاجر و قامت سترگش به برکت ایثارگری 5 هزار و 400 شهید انصار همچنان بلند و سترگ مانده است.

اینجا سرزمین دلدادگی و اخلاص است، جایی که رهبر معظم انقلاب گردن‌بند زرین فرهنگی و نام سزاوار مجاهدت‌های خاموش بر آن نهاده است. سرزمین شهیدان شهسواری‌ها، نمکی‌ها، شبلی‌ها و شهدای بسیاری که در دفاع از این آب و خاک تمام هستی خود را دادند.

مردم جای‌جای سرزمین مجاهدت‌های خاموش در دوران دفاع مقدس برای حفظ این خطه از میهن اسلامی با رشادت‌ها و مجاهدت‌ها، حماسه‌هایی را خلق کردند که این مجاهدت‌ها از دید رهبر معظم انقلاب اسلامی پنهان نماند و لقب سرزمین مجاهدت‌های خاموش و شهدای مظلوم را به این استان دادند.

امروز همین مردم بار دیگر با استقبال از کاروان شهدا، نشان دادند که دل در گرو انقلاب اسلامی ایران دارند و اجازه تعدی و دست‌درازی هیچ غریبه‌ای را به خاک میهنمان نخواهند داد.

ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 32 شهید گمنام تفحص‌شده در منطقه عمومی پنجوین و مناطق عملیاتی کانی‌مانگا و سنگ معدن اقلیم کردستان از طریق مرز رسمی باشماق مریوان وارد خاک میهن مقتدر جمهوری اسلامی ایران شدند.

این شهدای گرانقدر مربوط به لشکر 27 محمد رسول‌الله، لشکر 4 امام حسین اصفهان و لشکر 5 نصر خراسان بودند که مورد استقبال باشکوه مسوولان و مردم کردستان قرار گرفتند، استقبالی که در شأن شهدایی بود که برای حفظ این آب و خاک و برقراری امنیت جان خود را تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده بودند.

سردار سید محمد باقرزاده رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح که با لباس کردی در این مراسم حضور یافت، در سخنانی اظهار داشت: این شهیدان مربوط به عملیات‌های والفجر 4 و بیـت‌المقدس 5 هستند که در طول پنج ماه اخیر با رشادت گروه تفحص پیدا شدند و امروز به وطن بازگشتند.

رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: پیکر طیبه این شهدا بعد از انتقال به تهران همراه با سایر شهدا که در مجموع 135 شهید است در روز 9 تیر مصادف با 25 شوال سالروز شهادت امام صادق(ع) در 21 نقطه کشور تشییع و خاکسپاری می‌شود.

ترتیب مهمانی باشکوه برای لاله‌های عاشق در مریوان

بعد از استقبال رسمی در مرز باشماق، کاروان بهشتیان وارد شهر مریوان شد و مورد استقبال باشکوه مردم این شهر قرار گرفت.

مردم غیور شهرستان مریوان با هیجان غیرقابل وصفی در مراسم تشییع پیکر این 32 شهید والامقام شرکت کرده و با سر دادن شعارهایی، پیکر پاک و مطهر شهدا را از مسجد جامع مریوان تا چهارراه شهید فهمیده همراهی کردند.

در مراسم استقبال از شهدای گمنام در شهر مریوان، جدای از ابراز ارادت مردم به شهدا با گریه و زاری، نوحه‌خوانی به زبان کردی و نیز سینه‌زنی در جوار پیکرهای این شهدا برگزار شد.

مردم مریوان به تبع از ملت بزرگ ایران اسلامی باز هم با حضور پرشور خود در استقبال و تشییع شهدا بر آرمان والای شهدا و امام شهدا تاکید کردند و بار دیگر یاد و نام شهدا که از افتخارات و مفاخر ایران اسلامی به‌شمار می‌روند، را زنده نگه داشتند.

استقبال از شهدا در تداوم حماسه 23 تیرماه 58 مریوان است

امام جمعه مریوان در مراسم استقبال مردم این شهر از کاروان 32 شهید گمنام دوران دفاع مقدس، با یادآوری حماسه 23 تیرماه مریوان، گفت: در 23 تیرماه 58 اولین حماسه مردم کردستان در دفاع از انقلاب اسلامی شکل گرفت که در آن حماسه 25 نفر از پیشمرگان مسلمان کرد در مقابل ضدانقلاب ایستادند و با شهادت 8 نفر، آوازه ایثار و گذشت و مردانگی آنها جاودانه شد که این حماسه استقبال مردمی در تداوم حماسه 23 تیرماه 58 است.

ماموستا مصطفی شیرزادی اظهار داشت: امنیت و آسایش کنونی کشور عزیزمان حاصل خون پاک شهداست که در هشت سال دفاع مقدس از آب و خاک و ناموس مردمان این سرزمین با شجاعت حفاظت کردند.

وی اظهار داشت: اقتدار، عظمت، امنیت و آسایش کنونی کشورمان در عرصه‌های مختلف، مدیون خون شهدای والامقام بوده و ما باید در حفظ دستاوردها، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را به کار گیریم.

وی بر ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تاکید کرد و گفت: یاد شهدا اشاعه دهنده ارزش‌های ایثار و پایداری در جامعه است.

مردم کردستان اجازه بازگشت ناامنی به منطقه را نخواهند داد

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح نیز در سخنانی در این مراسم اظهار داشت: شهدا صادق بودند و آنانی که پیرو راه شهدا هستند مانند شهدا صادق‌ هستند و در مسیر شهدا گام بر می‌دارند.

سردار محمد باقرزاده خطاب به مردم مریوان گفت: امروز شما یک بار دیگر با شهیدان میثاق بستید و صحنه زیبایی از عشق و دلدادگی از مرز ایران تا شهر مریوان آفریدید.

سردار باقرزاده با بیان اینکه الان فصل کار و فعالیت است اما مردم به عشق شهدا آمدند تا اعلام کنند که راه شهدا را ادامه می‌دهند و به دشمنان و آنهایی که وحدت را نشانه گرفته‌اند این پیام را اعلام کنند که وحدت امروز دکترین انقلاب اسلامی است چون از امنیت و جامعه ما و دستاوردهای انقلاب محافظت می‌کنند.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: مردم شهرستان مریوان در عملیات والفجر 4 شهدای آن عملیات را بدرقه کردند در آن زمان که مریوان زیر توپخانه دشمن بود پیشمرگان مسلمان کُرد در کنار سایر رزمندگان ایستادند و مقاومت کردند و امروز شما نشان داده‌اید که بر این وفاق استوار هستید.

وی در ادامه سخنان خود، به جنایت‌های داعش در منطقه اشاره کرد و گفت: افتخار داعش که دیروز در رسانه‌ها اعلام کرده بودند این است که در ماه مبارک رمضان 5 هزار و 200 نفر از مسلمانان شیعه و سنی را کشته‌اند اما نمی‌گویند چه اندازه برای انسانیت و هدایت انسانها به سوی توحید تلاش کرده‌اند و چه خدمات شایانی به مردم منطقه داده‌اند.

وی ادامه داد: آنها که چند روز پیش به دنبال خط سرسپردگی خودشان به عربستان سعودی به خاک ما نفوذ کرده بودند با اشرافیت کامل رزمندگان به هلاکت رسیدند، رزمندگان بومی کردستان با این اقدام نشان دادند که ما هوشیار هستیم و این پیام به مزدورانی است که گروهک‌های ضدانقلاب در منطقه را حمایت می‌کنند.

وی گفت: مردم مریوان و کردستان بصیر و آگاه هستند و امروز اعلام کردند دیگر جای اغواگری برای گروهک‌های ضدانقلاب و نیز عربستان سعودی وجود ندارد کما اینکه در گذشته هم این بصیرت مردمی در حد بالایی بوده است.

سردار باقرزاده همچنین افزود: تعداد شهدایی که در استان کردستان تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران شد برای عزت و سربلندی ملت و امنیت مردم بود و مردم کردستان اجازه نمی‌دهند شرایط ناامنی اوایل انقلاب به منطقه برگردد.

وی تصریح کرد: مردم کردستان می‌دانند اگر امنیت برود، اقتصاد، تجارت و آزادی و امنیت نیز فنا می‌شود که نمونه‌های آن را در کردستان عراق و عراق مشاهده می‌کنیم.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: مردم کردستان فریب نمی‌خورند، اینها مردمی هستند که لباس عزت پوشیده‌اند و من امروز افتخار می‌کنم که این لباس را پوشیده‌ام چون لباس مردم کردستان لباس جهاد در راه خدا است.

وی در پایان گفت: من امروز این پیام را از جانب مردم مریوان به استکبار و دست‌نشانده‌های آن در منطقه می‌دهم که این مردمی که با ابوعمارها پیمان بستند امروز به استقبال این شهدا آمده‌اند و این به معنای حرکت در مسیر ولایت، رهبری و شهداست.

استقبال باشکوه مردم سروآباد از کاروان شهدای گمنام

این کاروان که متشکل از 32 شهید گمنام تفحص‌شده دوران دفاع مقدس بود بعد از ظهر پنجشنبه مورد استقبال باشکوهی مردم سروآباد قرار گرفت که مردم این شهرستان در استقبال از این سبکبالان عاشق سنگ‌تمام گذاشتند.

مردم شهرستان سروآباد که در دوران دفاع مقدس و به دلیل مرزی بودن آن، در جبهه نبرد با دشمن حضور داشتند، امروز با استقبال از شهدا همان صحنه‌های آن دوران را بازآفرینی کردند.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی و پذیرایی از مردم با شربت و نیز دودکردن اسپند از برنامه‌هایی بود که مردم سروآباد در مراسم مهمانی از لاله‌ها مردم انجام می‌دادند.

مردم این شهرستان کاروان 32 شهید گمنام را از میدان شهید مرادی تا نزدیک خروجی این شهر به سمت سنندج را بدرقه کردند.

عطر و بوی شهدا در سنندج پیچید

کاروان 32 شهید گمنام تفحص شده که امروز از مرز باشماق به کشور بازگشتند، دقایقی قبل وارد شهر سنندج شد.

از ساعت‌ها قبل از اعلام زمان مشخص ورود کاروان شهدا به سنندج، مردم این اعم از پیر و جوان، زن و مرد، دختر و پسر برای تشییع و استقبال از کاروان 32 شهید تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس منتظر مانده بودند.

آسمان دل و چشم مردمان سنندج در استقبال از شهدای گمنام بارانی شده بود، به هر طرف که نگاه می‌کنی، بغض و فریادهایی سد راه نفس و گام‌هایت می‌شود، انگار این شهدا گمنام با مردمان این دیار نسبتی نزدیک دارند.

مردم شهیدپرور سنندج مانند دیگر دلیر مردان خطه کردستان در دوران دفاع مقدس برای حفظ میهن اسلامی با رشادت‌ها و مجاهدت‌ها، حماسه‌هایی بی‌نظیر خلق کردند که تاریخ هیچگاه قادر به فراموش کردن آنها نیست.

همبستگی مردم کردستان با انقلاب مشهود است

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 28 پیاده کردستان در مراسم میزبانی سنندج از آلاله‌های پرپرشده، اظهار کرد: خداوند شهدا را با چراغ‌های منور عزت بخشیده تا الگو و سرمشقی باشند و تا زمانی صفحات تاریخ ورق می‌خورند افتخارات شهدا چراغ هدایت است و پرتوافشانی می‌کنند.

امیر ابوالفضل برزگری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره 400 هزار شهید ارتش و 5 هزار و 400 شهید استان کردستان، گفت: شهدا مردانه ایستادند و درس دینداری و مجاهدت در راه خدا و درس ولایتمداری را به ما آموختند و انقلاب را به عنوان ودیعه‌ای به ما سپردند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از شعارهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، «در بهار آزادی جای شهدا خالی» بود، که امروز به برکت خون شهیدان در سی‌وهشتمین بهار آزادی ایران قرار داریم و ملت ایران، مخصوصا مردم شهیدپرور سرزمین مجاهدت‌های خاموش، با همبستگی تمام شیعه و سنی و کرد و ترک و فارس و لر در مقابل دسیسه‌ها و تهدیدات جدید دشمنان ایستاده‌اند.

وی تصریح کرد: شاهد همبستگی ملی، به درک واصل‌شدن گروهک‌های ملحد در مدت اخیر بود که در ایام ماه مبارک رمضان سعی در ایجاد ناامنی و ایجاد خشونت در منطقه داشتند، سربازان سپاه و بسیج قهرمان کردستان با هوشیاری و دلاورمردی، این جنایتکاران را به سزای عمل خود رساندند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 28 پیاده کردستان یادآوری کرد: سپاه چنان درسی به این جنایتکاران مزدور دشمن داد که تا ابد آن را فراموش نخواهند کرد.

درددل‌های عاشقانه سنندجی‌ها با 32 کبوتر عاشق

مراسم شبی با 32 شهید تازه تفحص‌شده دوران دفاع مقدس شب گذشته با حضور گسترده مردم ولایت‌مدار سنندج در یادمان شهدای گمنام این شهر برگزار شد.

باشگاه افسران سابق سنندج و محل کنونی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان پس از غروب خورشید پذیرای 32 کبوتر عاشق بود که با همراهی مردم ولایت‌مدار و متدین سنندج هم‌اکنون نیز صدای مناجات و درددل نوجوانان و جوانان که دوران دفاع مقدس و رشادت شهدا را ندیده‌اند، همراه است.

گریه‌هایی که از ته دل برمی‌آید و بر دل می‌نشیند شب جمعه میدان‌دار این مراسم معنوی بود و به نوعی تجدید بیعت جوانان امروز با جوانان دیروز این آب و خاک بود که گروه‌ گروه می‌آمدند و دست بیعت می‌دادند.

در این مراسم معنوی منصور دولتی و علی احسان فریدونی دو شاعر برجسته حوزه دفاع مقدس کردستان اشعاری را در وصف رشادت‌ها و جانفشانی‌های شهدای والامقام و ایثارگری‌های خانواده‌های معزز آنان قرائت کردند و همه حاضران به نوحه‌سرایی و مداحی پرداختند.

در این مراسم مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان نیز اظهار کرد: استقبال بی‌نظیر مردم کردستان از 32 شهید گلگون کفن بار دیگر ولایت‌مداری و حس وطن‌دوستی و خلوص نیت مردم کردستان را به جهانیان نشان داد.

محمدرضا شرف‌بیانی افزود: قلم‌ها از ثبت شکوه حضور مردم متدین کردستان در مراسم بدرقه شهدا عاجز است و این مهم عظمت شهدا را نشان می‌دهد که پس‌ از سال‌ها شاهد محبوبیت و جایگاه والای مردمی آن‌ها هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.