یک پایگاه خبری آمریکایی مدعی شد ایران فقط ۲ روز پیش از سالگرد توافق هسته‌ای دست به آزمایش موشکی نافرجام زده است.

ادعای فاکس نیوز: ایران پیش از سالگرد برجام، آزمایش موشکی انجام داده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛جمهوری اسلامی ایران فقط 2 روز مانده به نخستین سالگرد توافق هسته‌ای، تلاش کرد نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک را با استفاده از فناوری‌های کره شمالی آزمایش کند. 
فاکس نیوز مدعی شد این خبر را از منابع اطلاعاتی که نامشان فاش نشده به دست آورده است. این منابع نامشخص اظهار داشتند موشک مورد نظر اندکی پس از پرتاب منفجر و این آزمایش با شکست مواجه شد. 
فاکس نیوز در ادامه گزارش ادعایی خود نوشت: این آزمایش موشکی ناموفق در فاصله زمانی 11 و 12 ژوئیه و در شهر سامان، واقع در غرب اصفهان، انجام شده است. جاییکه مقامات ایرانی پیش از این نیز آزمایشات موشکی متعددی در آن انجام داده بودند.
این مورد جدید، دست‌کم چهارمین باری است که ایران پس از امضای توافق هسته‌ای در 14 ژوئیه 2015 (23 تیر) اقدام به آزمایش موشکی کرده است. به موجب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، ایران برای 8 سال از انجام هرگونه آزمایش موشک‌های بالستیک منع شده است. این قطعنامه فقط چند روز پس از امضای توافق هسته‌ای صادر شد. در متن این قطعنامه آمده است: ایران مجاز نخواهد بود هیچ اقدامی در جهت طراحی و آزمایش موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، انجام دهد. راه اندازی فناوری ساخت چنین موشک‌هایی نیز از سوی ایران ممنوع است.
این گزارش در ادامه افزود: در مفاد توافق هسته‌ای هیچ اشاره‌ای به ممنوعیت آزمایش موشک‌های بالستیک از سوی ایران نشده است و به همین دلیل تهران آزمایشات موشکی را با توافق هسته‌ای در منافات نمی‌داند. مقامات ایران تاکید می‌کنند آزمایشات موشکی این کشور قوانین بین‌المللی را نقض نمی‌کند زیرا برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.
فاکس نیوز مدعی شد: آزمایش موشکی اخیر ایران، نخستین نمونه از آزمایشات این کشور است که از الگوی موشک‌های بالستیک BM-25 Musudan کره شمالی تبعیت می‌کند.
این موشک دارای بُرد 4 هزار کیلومتری است که نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و حتی اسرائیل را نیز می‌تواند هدف قرار دهد. میزان دخالت کره شمالی در پرتاب موشک شکست خورده ایران مشخص نیست، البته به گفته منابع آگاه فناوری موشکی پیونگ‌یانگ با تهران به اشتراک گذاشته شده است.
فاکس نیوز در پایان نوشت: مقامات آمریکایی و ستاد فرماندهی ارتش این کشور هنوز حاضر به اظهار نظری درباره آزمایش موشکی اخیر ایران نشده‌اند. در تنها مورد اظهار نظر، فرمانده نیروهای ستاد مرکزی ارتش آمریکا در بغداد زمانیکه از وی درباره آزمایش موشکی اخیر ایران از وی پرسیده شد گفت: ایران همچنان به دردسرآفرینی‌های خود در منطقه ادامه می‌دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.