گرچه ۱۰ سال از جنگ ۳۳ روزه می‌گذرد، اما رژیم صهیونیستی برای اولین بار از کابوسی خبر داده که در سالهای گذشته این رژیم را رها نکرده است.

عیتا الشعب؛ کابوسی که اسرائیل را رها نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، گرچه عیتا الشعب یکی از 75 روستایی است که در جریان جنگ 33 روزه به صورت مستقیم هدف اشغالگری‌ها و تجاوز رژیم صهیونیستی قرار گرفته و زیرساخت‌های آن تخریب شد، اما اراده و پایداری و مقاومت عناصر حزب‌الله پیروزی فراموش‌نشدنی را برای آنها رقم زده و باعث شد این شهر به کابوس شبانه افسران رژیم صهیونیستی تبدیل شود.

افشاگری‌های جدید صهیونیست‌ها درباره شکست در جنگ 33 روزه

ارتش رژیم صهیونیستی در سال جاری به صورتی بی‌سابقه و با هدف جلوگیری از خسارت‌های احتمالی در جنگ آینده ، بخش‌هایی از اسناد و اطلاعات و اعتراف‌های نظامیان و افسران صهیونیستی شرکت‌کننده در جنگ سال 2006 و مصیبت‌های آنها در تقابل با نیروهای مقاومت لبنان را منتشر کرده است. با وجود تلاشی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی برای تلطیف اعترافات تلخ عناصر نظامی به کار گرفته‌اند، اما رویکرد کلی این گزارش‌ها حاکی از شکستی است که نظامیان اسرائیلی در طول جنگ کابوس وار 33 روزه با آن مواجه بودند.

روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌ای در این رابطه می‌نویسد : یکی از مراکز اصلی شکست رژیم صهیونیستی در تقابل با نیروهای مقاومت لبنان ، منطقه عیتا الشعب بود، سخن‌گوی ارتش اسرائیل به تازگی از نوار مکالمات ضبط شده یکی از فرماندهان میدانی رژیم صهیونیستی پرده برداشت که در منطقه عیتا الشعب با نیروهای حزب‌الله وارد درگیری شده بود. درگیری‌های مستقیم در عیتا الشعب در روز 31 جولای آغاز شد و تا 11 آگوست ادامه پیدا کند. این درگیری‌ها سه روز قبل از آتش‌بس متوقف شد. پایداری اهالی این روستا و قهرمانی‌های عناصر مقاومت درآن بی‌سابقه بود . این موضوع در ذهن نظامیان و افسران اسرائیلی شرکت‌کننده در این عملیات‌ها و عناصر و یگان چتربازان که مسئولیت اشتغال این منطقه را بر عهده داشتند، حک شده است. اسرائیلی‌ها رسماً به کشته شدن 13 تن از نظامیان خود در عیتا اذعان کرده اند، این در حالی است که صدها تن دیگر نیز زخمی شدند.

مکالمات افسر میدانی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که در اولین روز از این درگیری‌ها 3 نفر کشته و 30 تن دیگر زخمی شده اند. بخش‌هایی از این روستا تا پایان جنگ همچنان در برابر اشغالگران مقاومت کرد تا تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای بهره‌برداری تبلیغاتی از اعلام رسمی اشغال این روستا و طرح آن به عنوان دستاوردی نظامی از جنگ 33 روزه ناکام باشد.

نوار صوتی منتشر شده مربوط به شب اول آگوست و پس از شکست نیروهای صهیونیستی در ورود به داخل این روستا است. گزارشی که سایت عبری زبان واللا در این رابطه منتشر کرده، تأکید می‌کند که با وجود استفاده گسترده از آتش سنگین و سلاح های توپخانه ای و حملات هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی و ورود تانک‌ها و خودروهای زرهی، عملیات زمینی نیروهای صهیونیستی در عیتا الشعب، شب سختی را برای آنها رقم زد. در این نوار صوتی صدای فرمانده یگان چتربازان شنیده می‌شود که با فرماندهان یگان های میدانی از مقاومت سرسختانه نیروهای حزب‌الله در داخل عیتا سخن گفته و تأکید می‌کند که آنها تا حد امکان باید از ساختمان ها فاصله بگیرند، مگر این که حمایت لازم از آنها صورت گیرد. چرا که این ساختمان‌ها در هر لحظه ممکن است به کمینگاهی کشنده  برای نظامیان تبدیل شود.

سرتیپ "حاجی مردخای" فرمانده وقت یگان چتربازان رژیم صهیونیستی بود. وی در شب قبل از عملیات عیتا، مأموریت محول شده به نیروهای خود را تشریح کرده و توضیح می‌دهد که هدف از این حمله محاصره روستا و ضربه زدن به عناصر حزب‌الله در آن  و جمع‌آوری تسلیحات و اطلاعات جاسوسی از آن است. به این ترتیب عملیات نیروهای صهیونیستی در منطقه آغاز شد، اما آنها با مقاومت تعدادی از عناصر حزب‌الله لبنان مواجه شدند و بعد از درگیری‌های سخت شبانه، از نظامیان رژیم صهیونیستی خواسته شد که مجروحان را از صحنه خارج کنند.

مردخای در این نوار صوتی می‌گوید: ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد حدود 50 تا 60 خراب‌کار در داخل روستا مستقر هستند و مقاومت شدیدی را انجام می دهند. بسیاری از موشک  ‌های ضدزره در این روستا وجود دارد و نیروهای بومی در داخل روستا مستقر هستند. این موضوع برای آنها یک امتیاز است ، چرا که ماهیت و جغرافیای منطقه را به خوبی می‌شناسند، متأسفانه در میان نیروهای ما تاکنون سه نظامی کشته شده و حدود 30 نفر زخمی شدند.

این نوار صوتی نشان‌دهنده عمق کابوس نظامیان رژیم صهیونیستی در تقابل با نیروهای حزب‌الله در عیتا الشعب است. این در حالی است که ماشین جنگی اسرائیل و جنگنده‌های این رژیم، حدود 80% از منازل این شهر را با خاک یکسان کرده و تقریباً هیچ منزلی غیر از دو خانه در اثر این موشک باران‌ها سالم باقی نمانده بود. عیتا الشعب منطقه‌ای بود که عملیات اسارت نظامیان اسرائیلی از آن رقم خورد، همین موضوع باعث شده بود اسرائیلی‌ها تمرکز ویژه‌ای بر این منطقه داشته و از تمام نقاط به آن حمله کنند.

ماجرای کامل درگیری‌های عیتا الشعب

درگیری ها در عیتا الشعب از همان 12 ژولای یعنی آغاز جنگ لبنان آغاز شد. این درگیری در ساعت 12 و سی دقیقه ظهر با ورود یک تانک مرکاوا آغاز شد، تانکی که به محض عبور از مرز بر اثر انفجار یک مین منهدم شد و چهار نظامی که خدمه اش بودند همگی کشته شدند. پس از این واقعه، مقاومت اسلامی منقطه ای که نظامیان پیاده صهیونیست از آن وارد اراضی لبنان شده بودند را خمپاره باران کردند. درگیری‌ها دست کم تا یک هفته ادامه یافت، دشمن تلاش زیادی کرد تا مرکاوای نابوده شده و اجساد سوخته سربازان خود را از معرکه خارج کند، اما موفق نشد و آنها حداقل یک هفته در محل درگیری باقی ماندند. این اولین مرحله از درگیری هایی بود که در منطقه عیتا الشعب روی داد.

بامداد چهارشنبه دوم آگوست، با پیشروی اسرائیلی‌ها از جانب کوه "ابوطویل" به سمت غرب عیتا الشعب دومین مرحله از این درگیریها آغاز شد، مدتی بعد گروهی از پیاده نظام دشمن شبانه در مدرسه کودکان استثنایی در شمال غرب شهرک عیتا الشعب متمرکز شدند. مقاومت برای هر منطقه‌ای برنامه‌ دفاعی خاصی تدارک دیده بود و تحرکات دشمن را دقیقا زیرنظر داشت، این بار نیز گروه پیاده نظام صهیونیستی هدف قرار گرفت. دشمن مسیر پیشروی و درگیری خود را به محله غربی شهرک تغییر داد. رزمندگان مقاومت در منقطه "حدب" با نیروهای پیشرو دشمن درگیر شدند، درگیری از شش و سی دقیقه  صبح آغاز و تا دو و نیم بعد از ظهر طول کشید. نظامیان دشمن از درگیری فرار می کردند و معمولا سعی می کردند خود را در منازل مخفی کنند.

صبح روز بعد، صهیونیست‌ها تلاش کردند به سمت محله قدیمی شهرک نفوذ کنند، مطابق عادت همیشگی، بمباران مقدماتی آغاز و سپس عملیات با پیشروی گروه‌هایی از پیاده نظام به سوی منازل مسکونی دنبال شد و با وجود اینکه از عقبه با توپخانه حمایت می‌شدند تنها توانستند بر یک منزل مسکونی مسلط شوند.

در ساعات اولیه صبح، صدای پای سربازان صهیونیست روی آسفالت جاده شنیده می‌شد. رزمنده ای در کمینشان نشسته بود و از فاصله‌ای نزدیک آنها را به رگبار بست. سر و صدای سربازان به هوا برخاست و عقب‌نشینی کردند و به یکی از خانه‌ها (منزل ابوقاسم دقدوق در محله غربی) عقب نشینی کرده و دربش را قفل نمودند. درگیری تا ظهر ادامه یافت. صهیونیست ها در خانه محاصره شده بودند. بعدها مشخص شد که فرمانده‌ گردان چتربازان هم در میان سربازان محاصره شده بوده و دشمن در حقیقت برای نجات او منطقه را به گلوله‌های دودزا بست. سپس بولدوزری از منطقه «خلة وردة- برکة الدرجات» به سوی ورودی محله غربی حرکت کرد و به دنبال آن هم نفربری زرهی برای انتقال سربازان به راه افتاد. با این حمله، سربازان دشمن در پوشش آتشبار سنگین توپخانه و حضور هواپیمای شناسایی که معمولا تحت امر فرمانده گردان بودند، عقب‌نشینی کردند.

نیروهای پیشرو دشمن که همه تلاش خود را برای تصرف عیتاالشعب به کار می گرفتند، برای ورود به «عیتا» چند معبر را در داخل شهرک یا روستاهای مجاور آزمایش کردند ولی همه تلاش آنها با شکست مواجه شد، تیم هایی از ارتش صهیونیستی با رسیدن به ورزشگاه «الدواویر» که رزمندگان مقاومت قبلا یک تانک و یک بلدوزر را نابود کرده بودند بر منطقه «الخرزة» مسلط شدند و در خانه‌هایی که در پناه موانع طبیعی بود سنگر گرفته و از این محل هر جنبنده‌ای را در شهرک هدف قرار می‌دادند.

سربازان دشمن با پیشروی از دره "سواده"، به سوی "ابو لبن" (در منطقه المعمور) بالا آمدند .تیم هایی از دشمن هم با هدف تسلط بر همه گذرگاه‌ها در بلندی "الحدب" مستقر شدند.

چهارم آگوست، دشمن در گروه‌های متعدد تلاش کرد در منطقه‌ای به نام "الرجم" بین "عیتا" و "دبل" نفوذ و پیشروی کند. سربازهای پیشرو وارد قصر بزرگی شدند، ولی رزمندگان آنها را زیر نظر داشتند و با شلیک مستقیم موشک از جلو و عقب آنان را هدف قرار دادند. بیش از100 سربازی که روی زمین دراز کشیدند و در جاده عمومی کاملا زیر دید قرار داشتند، به سوی گاراژی رفته و در آن پناه گرفتند.

در اینجا بود که آن اتفاق جالب رخ داد. پایگاه‌های اسرائیلی به تصور آن که سربازان پس از لو رفتن، عقب‌نشینی کرده‌اند، با خمپاره‌های 155 میلیمتری منطقه را گلوله باران کرد. برای پایگاه‌های اسرائیلی بسیار طبیعی بود که توپخانه برای پشتیبانی از سربازانی که عقب‌نشینی می‌کنند منطقه را گلوله‌باران کند. به این ترتیب سربازان دشمن با وجود آن که از هر سو با آتش رزمندگان مقاومت رو به رو بودند، از وارد شدن به خانه ها پرهیز می‌کردند زیرا ممکن بود با آتش توپخانه خودی روی سرشان خراب شود.

چند روز بعد (هشتم آگوست) در همان ساعات اولیه صبح، دسته‌ای از نظامیان دشمن در روستای "ابوطویل" مخفی شده بود.تعدادشان آنقدر زیاد بودند که گویی روی هم تلمبار شده بودند. از رده های بالای حزب دستور شلیک مستقیم آمد. موشک دقیقا به میان سربازان اصابت کرد.  آمار کشته ها و زخمی هایشان به 17 نفر رسیده بود. گروه امداد مجروحان را به طبقه پایین یکی از منازل منتقل ‌کرد که مکانش برای رزمندگان لو رفته بود. یکی از رزمندگان "درمانگاه صحرایی" آنان را نیز هدف قرار داد که موجب زخمی شدن پزشکشان گردید.پس از اتمام درگیری در گوشه کنار همان مکان بقایای اجسادی که پراکنده بود، دیده شد. نتیجه این هجوم برق آسا، عقب‌نشینی دشمن از بلندی "ابوطویل" بود.

در 12 آگوست و واپسین روزهای جنگ دشمن تصمیم گرفت با پیشاهنگی بلدوزرهای غول آسای خود، دست به حمله‌ای گسترده زد. حمله از منطقه "الجبانه" آغاز شد،  4 بلدوزر به همراه تیم های بزرگی از پیاده نظام به سوی محله‌های مسکونی حرکت و اقدام به ویران کردن منازل و خانه‌ها کردند، این حمله تلفاتی برای حزب الله نداشت و دو بلدوزر صهیونیستی نیز منهدم شد، البته منازل مسکونی زیادی در این حملات تخریب شد.

در 13 آگوست دشمن به خیال اینکه بیشتر جوانان شهرک را کشته است با بلدوزرهایش اقدام به پیشروی نمود. در این روز رزمندگان موفق شدند یک دستگاه بلدوزر زرهی D11 را نابود نمایند.چنانکه مشخص شده بود تمام تلاش دشمن به این هدف معطوف شده بود که هر طور شده جای پایی هرچند کوچک را در شهر به دست آورد و با نصب پرچم اسراییل در آن وانمود کند که بر «عیتاالشعب» مسلط شده است. البته این پرچمی بود که هرگز برافراشته نشد تا غیرت جوانان مقاومت در جنگ 33 روزه ارتش تا بن دندان مسلح دشمن صهیونیستی را به زانو درآورده و حماسه ای دیگر را در یاد و خاطره لبنانی ها جاودان سازد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.