مجله "اکونومیست" در تحلیلی درخصوص کودتای ناکام ارتش ترکیه نوشت: رجب طیب اردوغان با ناکام ماندن کودتا قدرتمندتر از گذشته خواهد شد.

شکست کودتا، اردوغان را قدرتمندتر  از گذشته خواهد کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، در پی درگیری‌های شب گذشته در ترکیه و تلاش برخی نظامیان ارتش برای کودتا علیه نظام حاکم، مجله اکونومیست در تحلیلی در این باره نوشت: "برای انجام یک کودتای موفق می‌بایست کودتاچیان کنترل را در دست می‌گرفتند اما در این اقدام موفق نشدند و این علاوه بر حمایت تمام رهبران اپوزیسیون، سیاستمداران و چهره‌های شاخص از دولت ترکیه بود.

حتی رهبران جهان از جمله باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز از دولت منتخب ترکیه حمایت کردند.

در واقع کودتاچیان به شکل کلاسیک زمانی که رئیس جمهور ترکیه در یکی از شهرهای ساحلی اطراف استانبول در تعطیلات به سر می‌برد، در نظر داشتند کودتا کرده و کنترل کشور را به دست آورند. اما مردم ترکیه حامی رئیس جمهور با پیروی از فراخوان اردوغان به خیابان‌ها آمدند و با کمک طرفداران اردوغان کنترل کشور کم کم به دست نیروهای دولتی افتاده است.

این مجله در ادامه با اشاره به وضعیت اخیر بحرانی در ترکیه به خصوص پس از حملات اخیر در فرودگاه آتاتورک نوشت: مهم نیست این کودتا موفق شد یا نه اما این اتفاق ضربه‌های بسیار جدی بر اصول دموکراسی ترکیه وارد کرد. اگر اردوغان این کودتا را با موفقیت پشت سر بگذارد قدرتمندتر از گذشته می‌شود و سیستم مورد نظر خود را راحت‌تر اجرا خواهد کرد."

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.