قدس آنلاین: فعالیت های بهداشتی دامپزشکی در جهت پیشگیری از بیماری های انگلی در مناطق مختلف استان رشد ۸۵ درصدی را نشان می دهد.

گام عملی در دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی

به گزارش قدس آنلاین، مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، از این اقدام به عنوان گامی اثرگذار در جهت اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی یاد کرد و افزود: با توجه به اثرات مخرب بیماری های انگلی دام در تولیدات دامی و صادرات آنها، اقتصاد و معیشت دامداران، روستائیان و عشایر و ایجاد زمینه بروز برخی بیماری های مشترک بین انسان و دام نظیر بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو از طریق گزش کنه های دامی، دامپزشکی استان از هیچ تلاش برای پیشگیری از این اثرات مخرب فروگذار نکرده است.
مجید روحانی نژاد اظهار کرد: بر این اساس و طی آمار ثبت شده در سال گذشته بیش از 2 میلیون و 337 هزار متر مربع از جایگاه های نگهداری دام استان در دامداری های صنعتی و سنتی ضدعفونی و سمپاشی شده است که این رقم در مقایسه با سال قبل از آن از رشد 85 درصدی برخوردار بوده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری های به عمل آمده، عملیات مبارزه با انگل های خارجی دام به عنوان تهدیدی مهم در صنعت دامپروری، در سال جاری توسعه پیدا کرده و قطعا با میزان سم و توان بیشتری، سعی خواهد شد تا دام ها و جایگاه های نگهداری آنها ضدعفونی و سمپاشی شوند.
روحانی نژاد بیماری های انگلی را از جمله بیماری های دانست که سبب کاهش زاد و ولد دام ها، کاهش تولیدات دامی نظیر شیر و کاهش کیفیت محصولاتی نظیر پوست، پشم و انتقال بیماری های ویروسی و مشترک بین انسان و حیوان شده و از این روی خسارات زیادی را به صنعت دامپروری و تولیدات خوراکی و غیرخوراکی دامی و نیز بهداشت عمومی وارد خواهد کرد.
وی با مهم دانستن لزوم تامین اعتبارات ویژه برای اجرای طرح فوق، گفت: با توجه به اهمیت مبارزه با انگل های خارجی دام، با در اختیار داشتن منابع و اعاتبارات مناسب جهت خرید سموم مورد نیاز می توان زمینه پیش گیری از وقوع بیماری های انگلی و بیماری هایی که از طریق کنه ها به انسان منتقل می گردند از جمله تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو را به میزان زیادی کاهش داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.