قدس آنلاین- بیرجند- محمد قربانی: معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه نزدیک به ۹۱ درصد از آب خراسان جنوبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود گفت: این در حالی است که ۳۴ درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

۹۱ درصد از آب خراسان جنوبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود / بحرانی بودن وضعیت مخازن اب زیرزمینی خراسانی جنوبی

به گزارش قدس آنلاین از بیرجند، همایون نخعی‌نژاد ظهر امروز در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان بر‌تر و برگزیدگان بخش کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: امنیت غذایی یک مقوله بسیار مهم است که توجه به آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی با شرایط خاص جغرافیایی روبه‌رو است افزود: کشاورزان با وجود تمامی سختی‌ها، مشکلات و خشکسالی‌ها اما در بسیاری از محصولات کشاورزی برای کشور حرف برای گفتن دارند.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: محصولات استراتژیک استان خراسان جنوبی در کشور حرف برای گفتن دارد و باید تلاش شود برای معرفی این محصولات تلاش بیشتری شود.

نخعی‌نژاد با بیان اینکه دولت توجه زیادی به بخش کشاورزی دارد افزود: وضعیت محصولات استراتژیک استان جایگاه آن بهتر از گذشته است و در بحث گندم خراسان جنوبی سال گذشته نیاز کشاورز را برآورده ساخته است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی نیازمند توجه بیشتر و ویژه است اظهار داشت: ما با خشکسالی مواجه بوده که باید در این زمینه برنامه‌ریزی و تدابیر لازم اندیشیده شده و منابع محدود آبی مدیریت شود.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیریت منابع آبی اولویت مباحث کشاورزی است زیرا وضعیت مخازن زیرزمینی آبی بحرانی بوده و قطره قطره آب ارزشمند است.

نخعی‌نژاد افزود: نزدیک به 91 درصد از آب مصرفی خراسان جنوبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و این در حالی است که 34 درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه باید بین کمبود آب، اشتغال و درآمد رابطه برقرار کنیم اظهار داشت: در دو سال گذشته و در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی توجه ویژه به آبیاری نوین و تحت فشار شده و برای آن اعتبار گذاشته شده و همه باید همت کنیم تا کشاورزی آبیاری نوین به عنوان وظیفه عمومی باشد.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: باید تلاش کنیم تا تعادل بین نزولات آسمانی و برداشت ایجاد شود تا از این وضعیت چالشی عبور کنیم.

نخعی‌نژاد افزود: تغییر الگوی کشت نیاز عمومی است و امروز کشت خربزه و گندم و محصولات پر آب‌بر توجیه برای استان ما ندارد زیرا با این وضعیت آبی باید تغییر الگوی کشت را بیشتر مد نظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه باید با وجود خشکسالی به سمت محصولاتی توجه کنیم که با منابع آبی استان مشکل ایجاد نشود اظهار داشت: بهترین محصولات خراسان جنوبی گاهی به صورت فله‌ای از استان خارج شده و سود واقعی نصیب دلالان می‌شود.

نخعی‌نژاد با بیان اینکه در کنار کشاورزی اگر صنعت نباشد ارزش ندارد افزود: در بسته‌بندی محصولات کشاورزی باید بیشتر تلاش و فرهنگ‌سازی شود زیرا بسته‌بندی محصولات می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند.

وی اظهار داشت: باید تلاش شود تا محصولات کشاورزی تولید شده از طریق مجاری خاص به دست مصرف کننده برسد تا ارزش و سود واقعی نصیب تولید کننده شود.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در استان نفش دام و دامداری مهم است زیرا شغل مردم دامداری بوده و خرید تضمینی و علوفه از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

نخعی‌نژاد افزود: همواره در جهاد کشاورزی نیاز به آموزش داریم و در تلاش هستیم تا صنایع مرتبط با کشاورزی را به روستا‌ها برده تا از مهاجرت جلوگیری شود.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید تلاش شود تا محصولات کشاورزی بسته‌بندی شود گفت: استقرار صنایع کشاورزی به روستا‌ها از مهاجرت روستائیان جلوگیری می‌کند.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.