موضوع گنجاندن مباحث مهدوی در سیاستگذاری فرهنگی، در واقع یک دکترین کلی است که پیش بینی می شود در آینده و توسط دوازدهمین امام شیعیان (عج) تحقق یابد و می توان از آن به عنوان آخرین نسخه تکامل بشری تعبیر کرد.

نسخه تکامل بشر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، محمد شریفی نیا، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه در رابطه با تاثیر ورود مباحث مهدوی به عرصه سیاستگذاری های فرهنگی کشور و راه های عملی شدن این رویکرد گفت: موضوع گنجاندن مباحث مهدوی در سیاستگذاری فرهنگی، در واقع یک طرح دکترین کلی است که پیش بینی می شود در آینده و توسط دوازدهمین امام شیعیان (عج) تحقق یابد که می توان از آن به عنوان آخرین نسخه تکامل بشری تعبیر کرد.

 

وی افزود: ما برای لحاظ کردن مباحث مهدوی در سیاستگذاری های فرهنگی می توانیم یک جامعه آرمانی را در نظر بگیریم، جامعه ای که آرزوی انسان است و رسیدن به آن تلاش همه دلسوزان و بزرگان بشری بوده است برای اینکه شرایطی پیش آید که در آن انسان ها احساس آزادی، آزادگی، رفاه، تعالی، امنیت و پیوستگی به ملکوت داشته باشند.

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) تصریح کرد: انسان در چنین جامعه ای می تواند همه ظرفیت ها و توانمندی های وجودی خود را شکوفا کند. اما اینکه ما در سیاستگذاری فرهنگی خود با توجه به لحاظ کردن چنین جامعه آرمانی ای چه باید بکنیم؟ به نظر می رسد که در حال حاضر تنها راهکار عملی این است که چنین جامعه ای را به عنوان یک هدف در نظر بگیریم.

 

این روانشناس تربیتی افزود: جامعه آرمانی جامعه ای است که تلاش ما در راستای حرکت به سمت آن و تحقق بیرونی آن است. حال اگر آن را به عنوان یک جامعه ایده آل مدنظر قرار دهیم که هدف نیز رسیدن به آن است باید ابتدا ویژگی های آن را کشف کرد، چرا که یک «هدف آرمانی» قابلیت برنامه ریزی ندارد. بنابراین، باید آن را به یک سری مولفه ها و اجزایی تقسیم و تجزیه کرد که قابلیت برنامه ریزی داشته باشد.

 

شریفی نیا در توضیح این مطلب بیان کرد: یعنی باید بدانیم که آن جامعه آرمانی ما چه شاخص ها، معیارها و مولفه هایی دارد؟ به عنوان مثال در بحث صلح، امنیت، عدالت و برابری و اینکه همه افرادی که توانایی و استعدادی دارند بتوانند آن را شکوفا کرده و به خودشکوفایی مناسب برسند یا به عنوان مثال بدانیم که ویژگی های یک جامعه امن و امان و دارای امنیت چیست؟ اعم از «امنیت اجتماعی»، «امنیت فیزیکی»، «امنیت روانی» و ...

 

وی تاکید کرد: به عنوان مثال در مباحث امنیت روانی که مردم همواره دغدغه آن را دارند، (مانند حفظ ارض و آبرو و حیثیت) به نظر می رسد که در جامعه آرمانی، تضمین های خوبی برای حفظ امنیت و آبروی انسان ها وجود دارد و افراد به لحاظ روانی احساس امنیت می کنند. یا سایر مولفه های یک زندگی انسانی که بتوان از آن به عنوان یک زندگی سعادتمند یاد کرد.

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) یادآور شد: ما ابتدا باید ویژگی ها و شاخص های آن جامعه آرمانی را استخراج کنیم و در برنامه ریزی برای زمان حال داریم و در سیاستگذاری های فرهنگی و برنامه ریزی های فرهنگی مدنظر قرار دهیم. البته باید توجه داشت که فرهنگ شامل طرح مشترکی است از عقاید، ارزش ها، شیوه های زیست و همچنین عوامل بارز تمدن مادی انسان.

 

شریفی نیا در پایان خاطرنشان کرد: ما برای حرکت به سوی آن جامعه آرمانی باید در تدارک وضعی باشیم که این ویژگی ها را حداقل در مراحل اولیه دارا باشد و آن جامعه ایده آل را مبنا قرار داده و به سمتش حرکت کند. البته این کار پیچیده و بیش از هر چیز نیازمند یک نگاه توسعه نگر و غیرتنگ نظرانه به دنیا، به فرهنگ، به سبک های زندگی و ... است. امروز جامعه ما درگیر برخی برداشت ها و نگاه های محدود و تفسیرهای اختصاصی یک گروه خاص است نه عامه جامعه چون این نگاه ها برخاسته از خواسته ها و نیازهای یک طیف محدود و درک همین گروه محدود است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.