رئیس‌جمهوری ترکیه منتفی دانستن حکم مجازات اعدام علیه مشارکت کنندگان در کودتای نافرجام این کشور را رد کرد.

اردوغان منتفی دانستن حکم اعدام را رد کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، عصر دوشبه درباره احتمال بازگشت مجازات با اعدام در این کشور در پی کودتای شکست خورده‌ای، که بامداد شنبه دولت آن را هدف قرار داد، سخن گفت.

رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با تلویزیون «سی‌ان‌ان» آمریکا گفت: «دولت آنکارا رسما از آمریکا تحویل فتح‌الله گولن را درخواست خواهد کرد.»

اردوغان همچنین از توافق آمریکا و ترکیه درباره تبادل مجرمان بین دو کشور خبر داد.

مقام‌های ترکیه‌ای فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید ترکیه‌ای را به عنوان فرمانده کودتا معرفی کرده‌اند. در حالی‌که وی این اتهام را رد کرده و گفته است: «این احتمال وجود دارد که این کودتا توسط حزب حاکم عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان به راه افتاده و با هدف وارد کردن اتهامات بیشتر علیه طرفداران جنبش گولن و ارتش صورت گرفته باشد.»

اردوغان در پاسخ به پرسشی درباره احتمال بازگشت مجازات اعدام علیه مشارکت کنندگان در کودتای نافرجام، گفت: «یقینا، این جنایت آشکار خیانت به کشور است. برای اینکه این امر (مجازات اعدام) جنبه عملی به خود گیرد، باید در قالب قانون و از طریق پارلمان بررسی شود.»

مجازات اعدام بیش از 25 سال است که در ترکیه اجرا نشده است. این مجازات به طور رسمی حدود 12 سال پیش، در ژوئیه سال 2004 ، از قانون ترکیه حذف شد.

اردوغان در ادامه سخنان خود با سی‌ان‌ان، که توسط مترجم صورت می‌گرفت، گفت: «در چنین شرایطی، سران باید گرد هم آیند و رایزنی کنند. در صورتی‌که درباره آن موافقت حاصل شد من به عنوان رئیس‌جمهور با هرگونه تصمیم اتخاذ شده در پارلمان موافقت می‌کنم.»

از روز شنبه که کودتای عده‌ای محدود از نظامیان در کمتر از 12 ساعت سرکوب شد، دولت ترکیه عملیات گسترده حذف و سرکوب مخالفان را تشدید کرده است.

به دنبال کودتای نافرجام در ترکیه بیش از 6000 نفر از جمله بعضی افسران و قضات ارشد به ظن دست‌داشتن در کودتا بازداشت شده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.