گروه «جامعه» قدس آنلاین/ مریم سادات کاظمی: کنکور بزرگترین ماراتن علمی کشور است و اکثر دانش آموزان پس از اتمام دوره متوسطه برای ورود به دانشگاه در این آزمون شرکت می کنند. گروهی از داوطلبان پس از شرکت در کنکور امید بسیاری به قبولی در دانشگاه دارند اما گروهی دیگر چندان خود را موفق نمی بینند. بعضی دیگر نیز تصوری بینابینی نسبت به این موضوع دارند.

خوشبختی تنها از جاده " کنکور" نمی گذرد!

قطعا داوطلبان تا زمان اعلام نتایج با اضطراب و استرس درگیرند اما آقای رضا آذریان؛ کارشناس ارشد روانشناسی و مشاور تحصیلی توصیه می کند که در این فرصت استراحت کنند و مجالی برای رفع خستگی بیابیند. از طرفی ممکن است کارنامه آزمون با پیش بینی ها قبل همخوانی نداشته باشد که به همین دلیل داوطلبان باید آمادگی برای رویارویی با این شرایط را نیز کسب کنند.

وی همچنین به خانواده توصیه جدی دارد که از تحقیر، سرزنش و مقایسه فرزند خود پرهیز کنند زیرا این مسائل به عنوان مسموم کننده های روحی روانی شناخته می شود و موجب افزایش اضطراب می شود. در چنین شرایطی اگر داوطلب احساس ناکامی نیز داشته باشد به تدریج زمینه های افسردگی نیز در او شکل می گیرد. برخورد منطقی و معقول و شناسایی رشته هایی با دامنه وسیع تر قطعا یکی از بهترین برخوردهای والدین با فرزندانشان در این دوران خواهد بود.

از طرفی خانواده باید حمایت گری خود از فرزند را داشته باشند و حتی اگر او امید چندانی به قبولی ندارد باز هم تنهایش نگذارند. معمولا اضطراب داوطلبان گاه مانع از انتخاب دقیق رشته مناسب می شود اما خانواده ها می توانند از همین الان با دقت بیشتری در این زمینه اطلاعات کافی و لازم را به او ارائه دهند.

این مشاور تحصیلی به این نکته اشاره دارد که والدین به فرزند خود کمک کنند تا مسئولیت عملکرد خود را بپذیرد. گفتن عباراتی مانند " فدای سرت، مهم نیست و...." نه تنها آرام بخش نیست بلکه حتی آزاردهنده نیز خواهد بود. برخود واقع بینانه با توجه به شرایط فرزند بهترین اقدام است. از طرفی قضاوت را نیز باید کنار گذاشت. استفاده از خدمات مشاوره ای تخصصی در زمینه کنکور نیز قطعا می تواند به والدین و فرزندان در انتخاب بهترین رشته دانشگاهی کمک کند.

نکته دیگر اینکه گاه دیده می شود که والدین از مکانیسم جبران استفاده می کنند و سعی دارند آمال و آرزوهای تحقق نیافته خود را در او بیابند. در چنین شرایطی بدون توجه به توانمندی، استعداد و علاقه داوطلب وی را به سوی هدفی دیگر سوق می دهند.

البته بد نیست تا دانش آموزان در این فرصت به موانع و مشکلات بازدارنده از موفقیت نیز بیاندیشند اما بدانند که کنکور آخرین مسیر نیست.

تقویت شناخت و خود باوری؛ مهم ترین رمز موفقیت

به گفته آقای آذریان بسیاری از ناکامی های داوطلبان در زمان آزمون و حتی پس از آن در دوران تحصیلات دانشگاهی ریشه در غفلت از اصول تربیتی طی دوران کودکی دارد. یکی از مسائل مرتبط عدم مهارت خودآگاهی است. در واقع، بچه ها باید به تدریج از طفولیت و دوران آموزش های ابتدایی این مهارت را کسب کنند تا بتوانند هدف گذاری درستی مبتنی بر  سلائق و استعدادهای خود داشته باشند.

بسیاری از مشکلات در زمان کنکور و انتخاب رشته دانشگاه به کمبود این مهارت برمی گردد زیرا فرد نمی داند که واقعا چه هدفی برای آینده خود دارد و از همین رو معمولا اهدافی را انتخاب می کند که چندان با واقعیت های درونی وی سازگار نیست. در واقع، خود آگاهی باعث می شود تا فرد نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد و بر مبنای آن هدف درستی را در زندگی انتخاب کند. انتخاب رشته دانشگاه نیز یکی از مصادیق خود آگاهی است. در بسیاری موارد دیده شده که داوطلب بدون توجه به اهداف، علائق و توانمندی های خود رشته ای را صرفا به خاطر تمایل والدین یا رتبه اجتماعی انتخاب کرده است اما پس از اتمام تحصیل نمی تواند بهره کافی را آموخته های خود ببرد. اگر فردی متناسب با شرایط خود به ادامه تحصیل بپردازد می تواند به دلیل علاقه خود خلاقیت به خرج دهد و کارآفرینی ایجاد کند. البته قطعا نمی توان برخی مسائل اجتماعی را نیز نادیده گرفت.

خانواده در ارائه الگوهای صحیح نیز باید دقت داشته باشند. گاه خانواده فرزند خود را با دیگر همسالان فامیل یا دوستان مقایسه می کند تا الگویی به او ارائه دهند اما غافل از این هستند که چنین مقایسه هایی در بیشتر موارد مبتنی بر واقعیت نیست و تاثیر مثبتی در بر نخواهد داشت چرا که هر فرد شرایط روحی، جسمانی و اجتماعی مخصوص به خود را دارد.

نکته مهم دیگری که امروزه چندان مورد توجه قرار نمی گیرد عدم مهارت آموزی دانش آموزان است. آموزش های جانبی در کنار تحصیل به دانش آموز کمک می کند تا بعدها در دوران تحصیلات دانشگاهی نیز توانمندی بیشتری داشته باشد و در شرایط خاص بتواند به طور نسبی و متناسب با شرایط به نوعی در تامین هزینه ها همراه خانواده باشد و به تدریج زمینه اشتغال را کسب کند.

چند توصیه قبل از انتخاب رشته دانشگاه:

خانواده در این روزها با داوطلب همراه باشند و دغدغه ها و نگرانی های او را درک کنند.

این بازه زمانی فرصت مناسبی برای شناسایی رشته های مختلف و کسب اطلاعات در کمال آرامش  است و والدین می توانند همراه با فرزند خود در مورد دانشگاه و رشته های مختلف صحبت کنند.

داوطلبان حتما استراحت و آرامش کافی داشته باشند.

در صورت نیاز با مشاوران و متخصصان تحصیلی مشورت نمایند.

والدین این تفکر را به فرزند خود القا کنند که سعادت تنها در قبولی دانشگاه نیست. البته اگر داوطلبی می داند که کوتاهی کرده بهتر است با انگیزه بیشتری برای سال بعد تلاش کند وگرنه تفکر همه یا هیچ اصلا درست نیست.

از مقایسه فرزند با دیگران خودداری نمایند و شرایط وی را به درستی درک کنند.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.