عارف سلیمی روشندلی است که عشق به آیات نورانی قرآن، وی را حافظ کل قرآن کرد.

روایت عاشقی/ روشندلی که حافظ قرآن شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، عارف سلیمی متولد سال 54 در روستای گلنگش رودبار است که از بدو تولد دچار ضعف چشم بود. وی تا سوم راهنمایی در مدرسه همان روستا با وجود تمام سختی ها تحصیل کرد و سپس به دلیل نبود امکانات برای افراد کم بینا ترک تحصیل کرده و خانه نشین شد.

 

عارف از سنین کودکی علاقه وافری به قرآن داشت و بعد از ترک تحصیل تصمیم به حفظ قرآن گرفت و با کمک خانواده خود یک نسخه قرآن با خط درشت یافت تا بتواند کلمات آن را ببیندو به کمک همین قرآن با یاری خداوند متعال توانست جزء 30 قرآن را حفظ کند.

 

وی از 20 سالگی حفظ کل قرآن را آغاز کرد وهم اکنون حافظ کل قرآن است که به عنوان تلفنچی در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء(صلی الله علیه و آله ) رشت مشغول است.

 

سلیمی از رشت با اشاره به نابیناییش گفت: ضعف شبکیه چشم و مشکلات ژنتیکی فامیلی باعث شد تا از بدو تولد کم بینا باشم. تمام مراجعاتمان به پزشکان برای درمان چشم بی نتیجه ماند  و به مرورو زمان این ضعف بیشتر شد ودرصد بینایی‌ام به حد تشخیص نور رسید.

 

وی با بیان اینکه تا سوم راهنمای در مدرسه روستا تحصیل کردم افزود: به دلیل نبود امکانات و نابینایی ترک تحصیل کرده و خانه نشین شدم اما چون حافظه خوبی داشتم تصمیم به حفظ قرآن گرفتم.

 

سلیمی ادامه داد: توانستم 12 سوره از جزء 30 قرآن را در روستا با کمک خانواده ام حفظ کنم و همین تشویقات تصمیمم را برای حفظ قرآن راسخ تر کرد.

 

وی با بیان اینکه به کمک یکی از آشنایان متوجه وجود مرکز مهارت آموزی نابینایان در رشت شدم افزود:بعد از گفتگو با پدر و مادرم مبنی بر ترک روستا و موافقت آنان به بهزیستی رودبار مراجعه کرده و از طریق آنان به بهزیستی رشت معرفی شدم و در مجتمع نابینایان فیاض بخش پذیرفته شده و در همان جا ساکن شدم.

 

در این مرکز نابینایان بسیاری جهت کسب توانمندی و انطباق پذیری با محیط وجود داشته و آنان که از روستاها و شهرهای اطراف آمده بودند در خوابگاه این مرکز زندگی می کردند. بعد از مدتی زندگی در مرکز و شرکت در کلاس های خط بریل، کار با تلفن و غیره، مسئولین مرکز متوجه شدند که حافظ 12 سوره جزء 30 هستم و در این زمینه استعداد خوبی دارم و با تلاش آنان از اواخر سال 74 شروع به حفظ قرآن کردم.

 

این حافظ روشندل گیلانی با اشاره به استاد خود جعفر فیاضی افزود: وی خود از روشندلان حافظ قرآن بود که در این موسسه به آموزش قرآن به نابینایان می پرداخت و یکی از عوامل موفقیت من بعد از یاری خداوند متعال در حفظ قرآن بود.

 

وی با بیان اینکه حفظ قرآن را از طریق نوار و ضبط انجام دادم اظهارکرد: در اسفند سال 79 به لطف خدا در 25 سالگی حافظ کل قرآن شدم.

 

سلیمی با اشاره به اینکه امروزه امکانات زیادی در اختیار افرادی که علاقه‌مند به قرآن هستند قرار دارد، افزود: در آن زمان وسایل چندانی در اختیار ما نبود در حالیکه امروز با وسایلی که وجود دارد فضای مناسب برای حفظ قرآن فراهم شده است.

 

وی با بیان اینکه معلولیت محدودیت نیست گفت: معلولیت نباید موجب طرد شدن انسان از اجتماع شود گرچه دچار نقص عضو هستیم اما باید از توانایی و استعدادهایمان بهره گرفته و خود را به کمال برسانیم.

 

این حافظ قرآن با بیان اینکه هر کسی توفیق انس با قرآن را ندارد تصریح کرد: نزدیکی با قرآن برکات بسیاری در زندگی ام داشته و سعی می کنم عامل به قرآن باشم.

 

وی ادامه داد: نابینایی را معلولیت نمی‌بینم و افراد معلول بسیاری هستند که دارای توانائیهای خاص بوده و همپای دیگر افراد جامعه تلاش و کوشش می کنند.

 

سلیمی انس با قرآن را موجب دوری از بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی دانست و تصریح کرد: آیات قرآن روشنی بخش و نور است و صبر و مقاومت را می توان از آیات قرآن گرفته و در برابر مشکلات صبور بود.

 

وی ادامه داد: نباید معلولیت و موانع را بهانه کرد زیرا چیزی جلودار اراده انسان نمی شود.

 

سلیمی با اشاره به رتبه های کسب شده خود در مسابقات قرآنی اظهار کرد: تاکنون موفق به کسب دو مقام کشوری در رشته حفظ 15 جزء شدم و در مسابقات استانی حفظ کل نیز مقام های کسب کردم.

 

وی با بیان اینکه از سال 84 به عنوان تلفنچی در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء(صلی الله علیه و آله) مشغول کار هستم افزود: در این مجتمع نیز به فعالیت های قرآنی می پردازم.

 

سلیمی تصریح کرد: هر روز بین صلاتین یک صفحه از قرآن را تلاوت کرده و تفسیر می کنیم تا هر چه بیشتر با این کلام الهی آشنا شویم.

 

دیدن انسان‌های موفقی که با وجود معلولیت همچنان به کار و تلاش پرداخته و در جهت رسیدن به ارزش‌های والای انسانی تلاش می کنند نوع دیگری از نگرش به زندگی را به ما می آموزد ماهایی که با کوچکترین مشکل ناامید شده و همه چیز را تمام شده می پنداریم.

 

بی‌شک اینگونه افراد درس بزرگی برای همه افرادی هستند که قدر سلامت و نعمت‌های الهی را نمی‌دانند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.