یک تولیدکننده با بیان اینکه امروز تولید کننده در شرایطی نابرابر به رقابت با اجناس وارداتی که بعضاً ارزان تر از تولید داخل هستند باید برود،گفت صدای حمایت از تولید گوش کر کن شده است اما در عمل خبری نیست.

 چیزی از دولت نمی‌خواهیم، مالیات هم می‌دهیم فقط مانع تراشی نکند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، بهرام رستگار،  با اشاره به اینکه زمانی که صحبت از تولید می‌شود فقط بحث اختراع و ابتکار اولیه نیست، اظهارداشت: متأسفانه در ایران به لحاظ تولید و طراحی جوان هستیم و از گذشته تاکنون هم بیشتر به صنایع مونتاژ روی آورده‌ایم که علت را باید جامعه کوتاه مدت کشور دانست.

وی افزود: جامعه کوتاه مدت جامعه‌ای است که وقتی افراد آن بخواهند خانه خریداری کنند به خانه‌ای که 30 سال از ساخت آن گذشته باشد کلنگی می‌گویند در حالی که هیچ جای دنیا برای ساخت خانه 30 ساله یک محله را درگیر نمی‌کنند. تمام ساختمان‌هایی که در دنیا ساخته می‌شود برای عمر150 ساله است. در جامعه کوتاه مدت اکثر افراد به دنبال فعالیت‌های اقتصادی زود بازده هستند که تولید جزو این فعالیت‌ها نیست.

این تولیدکننده سیستم های صوتی با بیان اینکه تحقیق و پژوهش در جامعه کوتاه مدت با استقبال چندانی روبه رو نیست، گفت: برخی می‌گویند در فعالیت تولیدی با مانع تراشی‌هایی از سوی دولت روبه رو هستیم اما واقعیت این است که کمتر سرمایه گذاری حاضر است پول خود در یک فعالیت تولیدی قرار دهد و نتیجه آن را چند سال بعد مشاهده کند. اکثراً به دنبال سرمایه گذاری زود بازده هستیم.همین امر باعث میشود تا فعالیت تولیدی در جامعه توسعه مطلوبی پیدا نکند.

رستگار با طرح این پرسش که وقتی ایران توانسته در صنایع هسته‌ای و موشک موفق باشد چرا نمی‌تواند یک خودروی مطلوب تحویل مشتری دهد، تصریح کرد: زمانی که قرار است امنیت ملی را حفظ کنیم زیاد فرقی نمی‌کند تولید یک موشک 1 یا 10  میلیون دلار هزینه داشته باشد زیرا در اینجا بحث امنیت ملی کشور است. اما زمانی که بحث تجارت مطرح است کاملاً با امنیت کشور متفاوت می‌شود.

*دست تولید داخلی را در رقابت با محصولات وارداتی بسته‌اند

وی گفت: در حال حاضر یک تولید کننده باید با سودهای بالای بانکی به رقابت با اجناس وارداتی که بعضاً ارزان تر از تولید داخل هستند برود این یعنی دو نفر را به رینگ بیندازند و دست و چشم‌های یکی را ببندند و یکی دیگر به راحتی امکان مبارزه داشته باشد. این موضوعات بسیار ناخوشایند بوده و نابودی تولید داخل به وجود می‌آید. به اعتقاد من زمانی که عرصه برای تولیدکنندگان تنگ شود اکثریت ریزش پیدا خواهند که این امر اصلا به نفع تولید نیست.

رستگار در ادامه افزود: اگر ما بتوانیم بسیار از محصولات مورد نیاز را در ایران تولید کنیم عملاً دیگر احتیاجی چاه نفت نداریم چراکه آنها حکم ده‌ها برابر چاه نفت را برای کشور دارند. بعد از جنگ جهانی دوم آلمان را تحریم کردند و آلمانی‌ها گفتند آنقدر محصولات با کیفیت تولید می‌کنیم که نتوانید نخرید، بعد از چند سال آنقدر کالای با کیفیت تولید کردند که جنس‌های آلمانی قاچاق شد. مثلاً کشور بلژیک که ورود کالای آلمانی را ممنوع کرده بود آنها را به صورت قاچاقی وارد می‌کردند.

این تولیدکننده سیستم‌های صوتی با اعلام اینکه بزرگ‌ترین هدفم این است که نشان دهم در ایران با تمام مشکلات می‌توان کار تولیدی کرد، افزود: کار سخت است می‌دانم اما باید توجه داشت که کار تولیدی کاری نیست که هر زمان کلیدش زده شد شروع کند بلکه پرورش نیروی انسانی می‌خواهد که همین موضوع زمان بر است. 

رستگار با بیان اینکه از سال 67 فعالیت تولیدی خود را آغاز کرده‌ام، گفت: از آن تاریخ تاکنون بی‌وقفه کار می‌کنم البته در مقاطعی ناموفق شدم اما رها نکردم و دوباره با صرف هزینه‌های زیادی ادامه دادم. به اعتقاد من در ایران تولید کننده به معنای طراح نداریم و بیشتر تولیدکننده کپی کار در کشور است اما باید بدانیم کپی کار سود زیادی نمی‌برد دلیلش هم مشخص است.

*عده ای سودجو محصول ایرانی را به نام خارجی در بازار می فروشند

وی با بیان اینکه تولید جنس با کیفیت در کشور پررنگ نیست، گفت: چند سال پیش عمده‌ای سودجو به من می‌گفتند بر روی محصولت تولید آلمان بزن تا سریع تر به فروش برسد اما این کار را نکردم و با غرور روی محصولم تولید ایران زدم. حتی تصمیم گرفتم به فروشنده ها جنس ندهم و محصول را به صورت مستقیم در دفتری به فروش برسانم . هر کس که به دفتر می‌آمد بدون استثناء می‌گفتیم این کالا ایرانی و این مشابه آلمانی آن است که خریدار با توجه به مزایای کالای ایرانی آن را خریداری می‌کرد. جالب اینکه 70 درصد خریداران می‌گفتند اگر کالای آلمانی کاملاً مثل ایرانی بود ما باز هم ایرانی را می‌خریدیم. در حال حاضر رقیب محصول ما کالای مشابه آلمانی است و چین در این حوزه حرفی برای گفتن ندارد.

رستگار اضافه کرد: یکی از دلایل خریداران این بود که تولیدکننده این جنس در ایران است و در زمان بروز مشکل امکان رفع آن وجود دارد اما برای کالای آلمانی باید مدت زمان طولانی را برای تعمیر وسایل صرف کنند.

*هیچ چیزی از دولت نمی‌خواهیم، مالیات را هم می‌دهیم فقط مانع تراشی نکند

این تولیدکننده با بیان اینکه برای توسعه بخش تولید نیازمند الگو سازی هستیم، گفت: هیچ چیزی از دولت نمی‌خواهیم، مالیات را هم می‌دهیم فقط مانع تراشی نکنید. در حال حاضر تولید کننده ارزش اجتماعی ندارد چقدر تولید کننده نشانتان بدهم که به خاطر یک چک با مبلغی عجیب و غریب در زندان به سر می برد. 

وی گفت: زمانی که دولت نرخ دلار را 3 هزار و 500 تومان ثابت نگه می‌دارد به معنی نابود کردن تولیدکننده است. چون کالاها با این نرخ دلار وارد می‌شود و بنابراین قیمت تمام شده پایین می‌ماند و تولیدکننده داخلی بسته می‌شوند. بنده در شهرک صنعتی نیستم اما با آنها ارتباط دارم هر زمان که به آنجا می‌روم دلم به درد می‌آید هر روز تعداد واحدهای تعطیل شده بیشتر و بیکاران افزایش پیدا می‌کند.

*مسئولین فقط عادت کرده اند حرف بزنند اما در عمل خبری نیست

رستگار با بیان اینکه امروز تولیدکننده را ملزم به حضور در شرکت صنعتی می‌کنند اما زیر ساخت‌های لازم را ایجاد نکرده‌اند، اظهارداشت: به نظرم عمدی در مانع تراشی‌ برای کار تولیدی است چرا در صنف ما تمام کسانی که واردکننده هستند به راحتی فعالیت می‌کنند اما تولیدکننده در اولین گام با انواع مانع‌ها روبه رو می‌شود. انگار مسئولین فقط عادت کرده‌اند حرف بزنند اما در عمل خبری نیست.

وی با تأکید براینکه باید هزینه واردات نسبت به هزینه تولید افزایش و هزینه تولید در داخل کشور کاهش پیدا کند، گفت: در صنف سیستم‌های صوت حدود 50 تولیدکننده وجود دارد اما متأسفانه آنها به صورت واقعی تولیدکننده نیستند و از طریق روابط و امکاناتی که در اختیار دارند در بازار فعالیت می‌کنند.

این تولید کننده سیستم‌های صوتی با اعلام اینکه بازار رانتی به هیچ عنوان باعث رشد تولید در کشور نخواهد شد، افزود: تلاش تولیدکنندگان باید استفاده از مواد اولیه داخلی باشد و سهم مواد اولیه وارداتی را کاهش دهند در این شرایط در بخش تولید به اجناس وارداتی وابسته نبوده و با نوسانات نرخ ارز کمتر متحمل آسیب خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه از فضای مجازی به عنوان ویترین معرفی محصولات خود استفاده می‌کنم، گفت:نباید تولیدکنندگان خود را وابسطه به حلقه‌های رابط کنند زیرا این افراد در برخی از موارد باعث افزایش هزینه‌ها شده و ارتباط نزدیک تولیدکننده و مصرف کننده را قطع می‌کنند. اگر این واسطه‌ها نظرات خریداران را به صورت غلط ترجمه کند به طور حتم تولیدکننده متحمل ضرر خواهد شد.

رستگار با بیان اینکه در تغییرات محصول نظرات کارشناسان شرکت را دریافت و حتی با افراد عادی صحبت می‌کنم، تصریح کرد: طراحی محصول فعلی که سیستم صورت پیشرفته است حدود  7 هزار ساعت زمان برد.

*مصائب تولیدکنندگان برای ثبت اختراعات/خارجی ها برای تصاحب بازار ایران در جنگند

وی در رابطه به مشکلات خود برای ثبت اختراعاتش نیز گفت: در کشور گرفتاری یکی دو تا نیست، من یک بار سال 74 برای ثبت اختراع اقدام کردم  6 ماه زمان برای طی کردن بورکراسی اداری ثبت طول کشید بعد تمام جزئیات طرح را از من گرفتند و پس از گذشت 6 ماه گفتند این طرح  دو هفته پیش ثبت شده است. بعد از بررسی متوجه شدم همان کسی که اختراع ثبت می‌کند به نام بچه خواهر خودش طرح را ثبت کرده است. این در حالی است که تمام دنیا ثبت یک طرح نیم ساعت بیشتر زمان نمی‌برد.  

رستگار اضافه کرد: من دانشگاه نرفته‌ام الکترونیک جزو رشته‌هایی است که به صورت تجربی یاد گرفته ام. در حالی که پدر و مادرم تحصیلات آکادمیک دارند. در حال حاضر هم به صورت آنلاین در 5 دانشگاه دنیا ثبت‌نام و در کلاس های آنها شرکت می‌کنم. 

 وی با انتقاد از اینکه می‌گویند در کشور بازار خوب نیست، گفت: این را من قبول ندارم چون اروپایی‌ها آسیایی‌ها سر بازار ایران در حال جنگ هستند. کشورما یک کشور 10 میلیونی نیست که نتوانیم تولید کنیم بلکه 80 میلیون جمعیت دارد بازاری بکر برای فروش محصول دارد. 

 این تولیدکننده افزود: با وجود تمام مشکلات توانسته ایم به فعالیت تولیدی خود ادامه دهیم اما برای توسعه فعالیت نیازمند حامی مالی هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.