قدس آنلاین: برخی از روایات به ظاهر سندی ندارند، ولی کسی نمی‎تواند ادعایی بر کذب بودن آن بیاورد زیرا نفسی که این روایت از آن برآمده است مشخص است که صاحب نفسی جز اهل بیت علیهم السلام ندارد.

آیا شبهات مطرح نسبت به مسجد جمکران وارد است؟!

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی، استاد سطوح عالی حوزه در نشست هم اندیشی تخصصی بررسی جایگاه تاریخی و سندی تاسیس و توسعه مسجد مقدس جمکران که به همت مرکز پژوهش‌های این مسجد در سالن امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به توجه علما و مراجع تقلید به این مسجد شریف، اظهار کرد: آیت‌ الله مکارم شیرازی تاکید کرد که مسجد مقدس جمکران دارای سند قطعی است و به امر امام زمان عجل الله تعالی فرجه تاسیس شده و اجازه نمی‌‏دهیم که کسی با این شبهات سخیف، سندیت مسجد را زیرسئوال ببرد.

 

وی افزود: برخی از شبهات واردشده به تاسیس این مکان مقدس توهین به مرحوم میرزای نوری است، چرا که برخی ایشان را خوش‌بین می‌‏دانند و برخی دیگر چنین بیان میکنند که مطالب ایشان ضعیف است و این در حالی است که شخصیت میرزای نوری بسیار قوی و ارزشمند است.

 

استاد برجسته حوزه علمیه با تاکید بر اینکه عدهای برای ایجاد شبهه و اشکال به مسجد مقدس جمکران به علمای بزرگی همچون میرزای نوری توهین و جسارت کردند، بیان کرد: آخوند خراسانی که بیش از 500 مجتهد در جلسات درس ایشان حضور پیدا میکردند، تاکید کرد کسی که مستدرک میرزای نوری را نخوانده باشد، نمیتواند اجتهاد خود را کامل کند.

 

حجت الاسلام طبسی ادامه داد: میرزای نوری شخصیتی عالم و متخصص بوده که در کتاب جنت المأوا به حدیث سند بنای مسجد جمکران اشاره می‌کند و در خصوص این روایت باید به دقت این متن را مورد بررسی قرار دهیم؛ میرزای نوری آورده است که این متن از روی دست خط مرحوم جزایری نوشته است. همچنین، کتاب «تاریخ قم» که این روایت در آن آمده است، کتابی معتبر است که اگر اعتبار مؤلف و کتاب به خوبی بررسی نشود نمیتوان به فهم درستی نسبت به آن رسید.

 

وی با اشاره به اینکه علمای بزرگی در طول تاریخ به این مسجد شریف مشرف شده و به آن ارادت داشتند، اظهار کرد: آیت‏الله حجت کوه کمری خود را ملزم به حضور در مسجد مقدس جمکران کرده بود؛ مرحوم میرزا جواد ملکی، مرحوم بافقی، شیخ عباس قمی، مرحوم آقاحسین فاطمی، شیخ عباس تهرانی، مرحوم شیخ محمدتقی آملی، مرحوم آیتالله مرعشی نجفی و.... از ارادتمندان به این مسجد بودند.

 

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه آیتالله مرعشی نجفی همواره به حضور در این مسجد التزام داشت؛ گفت: بزرگان ما بیان کرده‌اند که پس از مسجد نبوی و مسجد سهله و کوفه مسجدی به فضیلت مسجد مقدس جمکران نیست.

 

حجت الاسلام طبسی ادامه داد: برای رسیدن به شناخت دقیق باید قصه حسن بن مثله و متن روایت آن به خوبی و دقت مطالعه شود؛ در مرحله بعد شخصیت محمد بن حسن قمی باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و در ادامه باید این رابطه را ایجاد کرد که چگونه شیخ محمد چنین مسألهای را به امام زمان عجل الله تعالی فرجه نسبت داده است.

 

وی گفت: چرا برخی وقتی به حدیث جمکران می‌رسند این همه شبهات مطرح میکنند، ولی در خصوص مستحبات دیگر هیچ شبهه‌ای وارد نمیکنند؟ برخی استحبابات از فرمایشات مرحوم صدوق ناشی شده است، ولی در این خصوص این همه شبهه به این حدیث وارد کرده‌اند.

 

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه القای شرایط حجیت و اشاره به حکم عقل و حسن انقیاد و دلیل شدن بلغ از دلایل پذیرش استحباب است، تصریح کرد: ولی باید این سئوال مطرح شود که چرا وقتی به حدیث مربوط به سند مسجد جمکران می‌رسیم این حجم از شبهات و اشکالات مطرح می‌شود. هنگامی که به متن حدیث توجه می‌کنیم، مشخص می‌شود که حسن بن مثله با ندای یاران امام از خواب بیدار میشود و این مساله بیانگر آن است که این واقعه در بیداری صورت گرفته و کسی نمیتواند آن را به خواب نسبت دهد.

 

حجت الاسلام طبسی افزود: در احادیث بیان شده که مونس حضرت ولی عصرعجل الله تعالی فرجه در عصر غیبت، حضرت خضر است که در این روایت نیز در جایگاه مونس حضرت (عج) نشسته و برای حضرت (عج) به امر ایشان، کتابی قرائت میکند. مسئله بعدی در خصوص شرافت جمکران این است که هیچ اشکالی بر آن نیست، زیرا جمکران در قم واقع شده که حرم اهل بیت علیهم السلام است و خداوند به این سرزمین شرافت داده و کسی نمیتواند شرافت این شهر را زیر سئوال ببرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از روایات به ظاهر سندی ندارند، ولی کسی نمیتواند ادعایی بر کذب بودن آن بیاورد زیرا نفسی که این روایت از آن برآمده است مشخص است که صاحب نفسی جز اهل بیت علیهم السلام ندارد.

مسجد مقدس جمکران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.