قدس ‌آنلاین- بیرجند: معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید کشت صیفی‌ را به سمت کشت گلخانه‌‌ای ببریم، گفت: تاریخ مصرف نسخه‌های کلی مصرف آب در کشور به سرآمده و باید برای کشاورزی هر منطقه موردی برنامه‌ریزی شود.

تاریخ مصرف نسخه‌های کلی مصرف آب در کشور به سرآمده  است

به گزارش قدس آنلاین از بیرجند، عباس کشاورز  در جلسه دیدار با معاونان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در سال 92 که دولت بخش کشاورزی را در دست گرفت، آسیب شناسی‌های مختلفی در این بخش انجام دادیم.

وی با بیان اینکه در دوران گذشته بیش از 45 درصد انرژی مورد نیاز کشور در زمینه غذایی به ایران وارد می‌شد، افزود: در حالی که سال 92 افت غذایی به 30 درصد رسید و واردات کشور در زمینه سبزی و صیفی صفر بود اما برخی میوه‌های گرمسیری که در داخل کشور امکان تولید نداشت را وارد می‌کردیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حالی که واردکننده بزرگ ذرت و کنجاله و واردکننده جو برای تأمین خوراک دام و طیور هستیم، اما تاکنون توانسته‌ایم بین 600 تا 700 تن شیر را صادر کنیم.

کشاورز با بیان اینکه در بخش طرح‌های کشاورزی اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید در گرو زراعت بوده اظهار داشت: هم اکنون کشاورزی ایران به سمت ناپایداری می‌رود که این موضوع می‌تواند عارضه زیادی داشته باشد.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: عملکردها در این بخش نزولی است و عملیات کشاورزی منطبق با تقویت کشاورزی نیست بنابراین باید در بخش کشاورزی نسخه پایدار داشته باشیم.

کشاورز با بیان اینکه درآمد تولیدات کوتاه‌مدت اگر پایدار نباشد، زیان بخش است، افزود: مشکل آب در بخش کشاورزی از 6 سال گذشته مطرح بوده اما به آن کمتر توجه شده است.

وی گفت: دولت در این سال‌ها با توجه به کم آبی کار خود را در بخش کشاورزی آغاز کرد اما به دلیل بی‌تدبیری مدیریت آب در گذشته در زمان حاضر دچار بحران شدیم.

وی اظهار داشت: البته موضوع درصد تبخیر آب در ایران را نیز نمی‌توان نادیده گرفت بنابراین باید برای پایداری سرزمین خود و به خاطر حفط منابع، حفظ کشاورزی، آب را درست مدیریت و مصرف کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تمام ایران باید نسبت به سرنوشت آب حساس بوده و این حساست در جامعه کشاورزی از همه بیشتر باشد.

کشاورز با بیان اینکه در این بخش مدیریت بر اساس مدیریت تقاضا است، افزود: باید تمامی مصارف زیاد در بخش آبی را زیر سؤال ببریم، در زمان حاضر بخش کشاورزی اعلام کرده است کشت برنج فقط در استان‌های گیلان و مازندران حمایت می‌شود.

وی با توجه به کم آبی موجود کشت چغندر بهاره را نامناسب دانست و اظهار داشت: این همه سبزی صیفی با وضع موجود قابل پایداری نیست بر این اساس کشت صیفی‌جات را باید به سمت کشت گلخانه‌ها ببریم و وزارت جهاد کشاورزی هم این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: قرار داد تجاری بلند‌مدت، تکنولوژی گلخانه‌ای ارزان قیمت در این زمینه به  گلخانه‌داران اعطا می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشت یونجه در کشاورزی ایران با این وضعیت آبی جایگاهی ندارد و باید گیاهان علوفه‌ای با نیاز آبی کمتر به بخش کشاورزی وارد شود  که در این راستا بین 7 تا 8 نوع گیاه علوفه‌ای را معرفی کردیم.

کشاورز با بیان اینکه ما به رئیس جمهور قول دادیم که در مدت پنج سال خوداتکایی انرژی را از 85 به 90 برسانیم، افزود: کشاورزی کشور نیازمند نسخه‌ای موردی است و تاریخ مصرف نسخه‌های کلی در بخش کشاورزی ایران به سرآمده است.

وی با بیان اینکه باید تاریخ کشاورزی، وضع موجود را دقیق آنالیز کرده و برنامه‌ریزی‌ها دو تا پنج ساله با مشورت کشاورز انجام شود، اظهار داشت: خاک‌های ما در معرض فرسایش بوده  و با علف‌های هرز مواجه هستیم به گونه‌ای که در تاریخ کشاورزی کشور این‌گونه نبوده و نیازمند یک اراده همگانی هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه توسعه در کشاورزی کشور راه نیافته است، گفت: وظیفه ما افزایش تولید، عملکرد بهره‌وری در کاهش هزینه و افزایش درآمد کشاورزان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.